شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۱

دم خروس پیشنهاد دیپلمات خارج نشین از کجا بیرون زد؟

شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 298985
سید حسین موسویان از اعضای سابق تیم مذاکره کننده هسته‎ای که پس از محاکمه درباره اتهامات خود پیرامون پرونده‎ای هسته‎ای، به خارج از کشور رفته و در امریکا به سر می‎برد، اخیرا در یادداشتی که روزنامه االشرق الاوسط (نزدیک به خاندان سعودی) آنرا منتشر کرده است، با بیان استدلالاتی قابل قبول، حضور ایران در معاهده ان‎پی‎تی را «تهدید امنیت ملی ایران» و «بهانه‎ای برای جنگ طلبی امریکا علیه ایران» دانسته و عاقلانه‎ترین مسیر پیش روی ایران، در صورت عدم حصول توافق بر سر حل موضوع هسته‎ای را خروج از این معاهده بین‎المللی عنوان کرده است.
به گزارش جهان به نقل از رجا، موسویان در این مطلب اینگونه استدلال کرده است که « معاهده منع تولید سلاح هسته‌ای از طرف غرب به عنوان اهرم فشاری علیه ایران استفاده شده و تهران متهم شد که تلاش دارد به بمب اتم دست پیدا کند. چنین روش‌هایی در نهایت به مثابه راهکاری برای توجیه مجازات‌ها و اقدام نظامی استفاده می‌شود. از پیمان منع توسعه سلاح‌های اتمی به شکل فعال اهرمی برای انکار حقوق مشروع ایران و بسیج جامعه جهانی در حمایت از تحریم‌های یک‌جانبه یا فراگیر علیه ایران استفاده شد. در نتیجه، ایران از طریق پیمان‌های بین‌المللی فریب خورده و حقوقش نادیده گرفته می‌شود و در مقابل از این کشور توقع می‌رود که به التزامات خود پایبند باشد. این امر است که باعث شده برخی سیاستمداران ایران به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی کشور نگاه کرده و آن را بهانه‌ای برای جنگ‌طلبان آمریکایی بدانند که از آن برای تغییر نظام در ایران استفاده می‌کنند.»

و بر این اساس نتیجه گرفته است که: « بهترین گزینه، تلاش برای حل این مشکل از راه‌های مسالمت‌آمیز است. باید درک کنیم که تحمل این حجم از سختی و تحریم، امری ناعادلانه است و در عین حال بدون توجه به اینکه چه کسی بر ایران حکومت می‌کند، چشم پوشیدن از حقوق هسته‌ای ایران نیز امکان‌پذیر نیست.

در سایه عدم وجود راه‌حلی که آبروی ایران را نیز حفظ کند، گمان می‌کنم که خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، گزینه‌ای مناسبی برای ایران باشد. ایران در این زمینه می‌تواند به جای پیمان‌های جهانی به فتوای رهبر خود استناد کند که تولید سلاح هسته‌ای و تمامی سلاح‌های کشتار جمعی را حرام اعلام کرده است. این گزینه می‌تواند به جامعه جهانی اطمینان دهد که تهران به دنبال دستیابی به سلاح کشتار جمعی نیست و در عین حال ایران را از تعهداتی که بیشتر بهانه‌ای برای غرب در تحریم کشور است، راحت می‌کند.»

حلقه نیویورکی‎ها و تلاش موفقیت آمیز برای امضاء ابدمدت معاهده معاهده ۲۵ ساله!


موسویان اگرچه به درستی حضور ایران در این معاهده را ایجاد برخی از تعهدات قانونی بدون هرگونه آورده مثبت برای منافع ملی ایران توصیف کرده است، اما توضیح نداده که معاهده‎ای با چنین ابعاد ضد منافع ملی، در کدام دوره از مدیریت سیاست خارجی کشور و با اهتمام ویژه کدام حلقه پر نفوذ در دستگاه سیاست خارجی وقت به صورت دائمی و تا ابد تمدید شده است و حال آنکه امکان تمدید ۲۵ ساله آن نیز در همان برهه از سوی ایران وجود داشته است.

ان‎پی‎تی به عنوان پیمانی بین‎المللی در ابتدا با سقف زمانی ۲۵ ساله توسط ایران امضاء شد که بر این اساس، کشورها این اختیار را داشتند که با انقضاء مدت، از این پیمان خارج شوند و یا برای ابد در آن بمانند. پایان زمان ۲۵ ساله حضور ایران در معاهده ان‎پی‎تی در نیمه اول دهه ۱۳۷۰ فرا رسید و ایران می توانست بدون هرگونه هزینه ای دیگر به آن ملحق نشود تا الزامات قانونی دست و پاگیر و بدون آورده برای منافع ملی که از قبل حضور در این معاهده گریبان‎گیر ایران شده است، به صورت قانونی مرتفع شود.

با این حال، دستگاه سیاست خارجه وقت با محوریت حلقه متنفذ نیویورکی‎ها، تمام تلاش و همت خود را برای امضاء ابد مدت این معاهده به کار بست و این در حالی بو که بحث و انتقاد نسبت به تمدید ابد مدت ان‎پی‎تی در داخل ایران به موضوع روز محافل دانشگاهی مبدل شده و موضوع به مجلس نیز کشیده شد.

شدت مخالفت با تمدید ابد مدت معاهده ان‎پی‎تی در داخل به نحوی بود که شاید این همه واکنش منفی داخلی به یک پیمان بین المللی را غیر از مورد ان‎پی‎تی ، تا به حال در دهه‎های اخیر در ایران نداشته باشیم. اما این نقش بی بدیل وزیر خارجه وقت دولت هاشمی رفسنجانی در کنار تمهید همه جانبه و پخت و پز این طرح از سوی حلقه نیویورکی‎های وزارت امور خارجه بود که امضای ایران را پای این پیمان گذاشت و فشارهای بین‎المللی که این بار و به واسطه این امضاء قانونی شده بود را بر کشور تحمیل کرد.

نکته جالب اینجاست که اعضای سرشناس حلقه نیویورکی‎ها که نقش غیرقابل انکاری در پذیرش و امضاء ابدمدت معاهده ان‎پی‎تی در دهه هفتاد توسط ایران داشتند، در سال‎های بعد با پیوستن به تیم مذاکره کننده ایران پیرامون موضوع هسته‎ای! اینبار در قامت دیپلمات‎هایی که قرار است در قبال عوارض ناشی از پذیرش همان معاهده مذاکره کنند، نقش غیرقابل انکاری را در برخی عقب‎نشینی‎های تاریخی در این پرونده ایفا کردند.

حال مشخص نیست سید حسین موسویان به عنوان یکی از مذاکره کنندگان و اعضای این تیم، با طرح موضوع خروج از ان‎پی‎تی، به دنبال ارائه راهکار برای پرونده هسته‎ای ایران است و یا اینکه به فکر ارائه آدرس غلط و پاک کردن سابقه غیرقابل دفاع حلقه نیویورکی‎ها در عرصه سیاست خارجی و خصوصا پرونده هسته‎ای و ماجرای ان‎پی‎تی است؟

این سوال زمانی جدی‎تر شده و به پاسخ نزدیک‎تر می‎شود که بدانیم در زمان حضور موسویان و تسلط این حلقه بر امورات پرونده هسته‎ای ایران، نه تنها معاهده ان‎پی‎تی از نظر ایشان معاهده‎ای ضد منافع ملی نبود، بلکه این حلقه تمام تلاش خود را برای امضاء و پذیرش پروتکل الحاقی علاوه بر معاهده ان‎پی‎تی از سوی ایران به کار بست به نحوی که قول امضاء این معاهده از سوی ایران در مذاکرات با تروئیکای اروپایی داده شد و حتی بهزاد نبوی به عنوان لیدر جریان اصلاح طلب در مجلس ششم، یکی از معدود طرح‎های سه فوریتی تاریخ مجلس شورای اسلامی را با موضوع پذیرش پروتکل الحاقی به صحن علنی مجلس آورد. و این در حالی بود که پروتکل الحاقی، به عنوان الحاقیه‎ای حقوقی بر معاهده ان‎پی‎تی، تعهداتی به مراتب سنگین‎تر از این معاهده و البته در پوشش قانون را برای ایران بوجود می‎آرود، که در صورت عدم مقاومت جریانات دانشجویی و مردمی و کلیت نظام، درصورت پذیرش آن، اکنون با مشکلات به مراتب پیچیده‎تری در پرونده هسته‎ای ایران روبرو بودیم.

به نظر می‎رسد تلاش‎های اینچنینی در روزهای منتهی به تعیین کابینه دولت جدید، بی ارتباط با زمینه‎سازی برای حضور برخی چهره‎ها در کابینه دولت یازدهم نباشد، هرچند تاریخ روشن و غیرقابل انکار فعالیت‎های حلقه نیویورکی‎ها در ضربه به منافع ملی کشور در سال‎های گذشته، آنچنان در حافظه تاریخی مردم ایران باقی مانده که قطعا صلاحیت این جریان را برای حضور در این چینش صلب کرده است و به نظر نمی‎رسد با اینگونه عملیات رسانه‎ای و روانی مسیری برای حضور این جریان باز شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


منم
Iran, Islamic Republic of
احسنت. بسیار فنی و منطقی بود.