جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۱۹

جزئیات تغییرحقوق معلم درنظام رتبه‌بندی

دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب: 297893
رتبه‌بندی معلمان در ۴ مرحله از ارکان نظام رتبه بندی معلمان است که پایین‌ترین سطح مربی معلم و بالاترین آن استاد معلم است بر اساس این طرح حقوق معلمان از ۸۰ درصد مجموع حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه نباید کمتر باشد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد اجتماعی کشور و مولد سرمایه اجتماعی است و نگاه داشت شان و منزلت معلم، تامین آرامش روحی و معیشتی او مبنای توسعه پایدار کشور است. طبق سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش دولت مکلف شده تا از طریق این وزارتخانه نظام رتبه بندی حرفه‌ای معلمان را در یک دوره زمانی اجرا کند و همزمان نیز اصلاحات ساختاری و محتوایی را در نظام تعلیم و تربیت اعمال کند.

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در طرح نظام رتبه بندی معلمان،‌نظام پرداخت ویژه‌ای به منظور ارزیابی شایستگی‌ها و پرداخت متناسب با آن برای جامعه معلمان در نظر گرفته شده است، می‌گوید: معلم از ارکان مهم آموزش و پرورش و عامل اصلی تغییر در بینش، روش و رفتار دانش‌آموزان است بنابراین سرمایه گذاری برای تربیت، تامین معیشت و حفظ شان و منزلت معلمان سودمندترین نوع سرمایه گذاری است.

طی هفته‌های اخیر بود که اجرای رتبه بندی معلمان و ساماندهی جذب و تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش از سوی هیئت دولت به تصویب رسید و وزارت آموزش و پرورش موظف شد حداکثر تا سه سال برای اجرای رتبه بندی حرفه ای معلمان اقدام کند که بر این اساس، جذب و تامین منابع انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش اعم از آموزشی، پرورشی، مدیریت، امور اداری و فنی در تمام دوره های تحصیلی به صورت امر حاکمیتی و صرفاً از طریق مراکز آموزش عالی وابسته به آموزش و پرورش (دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی) انجام می پذیرد.

اهداف نظام رتبه بندی معلمان چیست؟

افزایش انگیزه و کارایی معلمان در انجام وظایف و اثربخشی فعالیت‌های آنها برای شکوفا شدن شایستگی‌های دانش‌آموزان

ارتقای منزلت اجتماعی و صلاحیت علمی و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان و بالا بردن سطح معیشت‌ آنها

توسعه مشارکت معلمان در فرآیند بهسازی برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی

سنجش مستمر صلاحیت‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان

ایجاد انگیزه در زمینه‌سازی برای مشارکت و دخالت دانش‌آموز در امر تعلیم و تربیت

بهبود و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و ایجاد رابطه بین درجه کارایی و میزان پرداخت

برخی از شاخص‌هایی که معلمان بر اساس نظام رتبه بندی معلمان باید داشته باشند
بر اساس نظام رتبه بندی، معلم باید دارای شاخص‌هایی باشد که عبارتند از انطباق با نظام معیار اسلامی، اولویت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی،خردورزی، توجه به فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی، آماده سازی دانش‌آموز برای حیات طیبه، تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت علمی و فناوری، تعلیم مهارت‌های زندگی و کمک به گسترش روابط اجتماعی.

به گفته مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش نظام رتبه بندی معلمان مبتنی بر چهار مرتبه مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم است همچنین منابع اعتباری لازم برای اجرای نظام رتبه بندی حرفه‌ای معلمان باید به گونه‌ای پیش بینی شود که حقوق و مزایای آنها از ۸۰ درصد مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های کارکنان مشابه مشمول اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها کمتر نباشد.

وزارت آموزش و پرورش مکلف است تا در یک دوره زمانی سه ساله ضمن اجرای زیر نظام‌های ۶گانه مصوب سند تحول بنیادین، برای استقرار نظام رتبه بندی حرفه‌ای معلمان نسبت به اصلاحات ساختاری و محتوایی در فعالیت‌های آموزشی و پرورشی شامل برنامه‌های درسی و آموزشی، محتوای آموزش، بهینه سازی فضا و تجهیزات مدارس اقدام کند.

شرایط لازم برای اخذ رتبه‌های معلمی

رتبه مربی معلم: حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی با ۵ سال تجربه، دارا بودن گواهی‌نامه صلاحیت حرفه‌ای تدریس در زمینه مربوطه، طی دوره آموزش ضمن خدمت در علوم تربیتی متناسب با تحولات علمی روز و موفقیت در آزمون شایستگی تخصصی مربی معلم

رتبه استادیار معلم: داشتن مدرک کارشناسی با ۱۵ سال تجربه و کارشناسی ارشد با ۱۵ سال تجربه دکتری با ۶ سال تجربه

دارا بودن گواهی‌نامه صلاحیت حرفه‌ای تدریس در زمینه مربوط به رتبه مربی معلم، ارائه حداقل دو مقاله علمی و داشتن امتیازات لازم در دو ارزشیابی عملکرد سالیانه به شرط آنکه فاصله دو ارزشیابی بیش از دو سال نباشد و در آخرین ارزشیابی ۸۰ درصد امتیاز را کسب کرده باشد.

رتبه دانشیار معلم: کارشناسی با ۲۲ سال تجربه، کارشناسی ارشد با ۱۸ سال تجربه، دکتری با ۱۴ سال تجربه،‌دارا بودن گواهی‌نامه صلاحیت حرفه‌ای تدریس در زمینه مربوط به رتبه استادیار معلم، ارائه حداقل دو مقاله علمی و یک پژوهش علمی، تالیف حداقل یک کتاب در زمینه دروس مورد تدریس،‌ موفقیت در آزمون ملی شایستگی تخصصی رتبه دانشیار معلم.

رتبه استاد معلم: کارشناسی ارشد با ۲۴ سال تجربه، دکتری ۲۰ سال تجربه، دارا بودن گواهی‌نامه صلاحیت حرفه‌ای تدریس در رتبه دانشیار معلم، دارا بودن حداقل دو مقاله علمی ارزشیابی شده پس از کسب رتبه دانشیار معلم، دارا بودن حداقل یک پژوهش علمی در زمینه تخصصی، تالیف حداقل ۳ جلد کتاب علمی در زمینه تخصصی خود.معلمان خلاق، نوآور و نخبه با مدرک لیسانس و با ۲۵ سال تجربه و داشتن شرایط فوق مشمول رتبه استاد معلم می‌شوند.

ورود به طرح رتبه بندی معلمان از مربی معلم آغاز شده و کسب رتبه‌های بعدی مستلزم توقف در رتبه قبلی است و فقط دارندگان مدرک دکتری می‌توانند به شرط داشتن شرایط با رتبه استادیار معلم وارد شوند.
فعالیت‌های آموزشی، علمی، تخصصی و مهارتی معلمان بر اساس نظام رتبه بندی معلمان 


  عنوان فعالیت‌ها حداقل و حداکثر امتیاز
1 رعایت نظم و انضباط (راعایت تقویم آموزشی و تهیه طرح درس) 2 تا 3 امتیاز
2 کیفیت تدریس 2 تا 4 امتیاز
3 کمیت تدریس 1 تا 3 امتیاز
4 تدریس در مدارس و مناطق خاص(چندپایه، کمتر توسعه یافته، استثنایی) 0 تا 2 امتیاز
5 تدریس در دوره‌های مختلف (توانایی تدریس در 3پایه ابتدایی و چند درس در دبیرستان) 1 تا 3 امتیاز
6 مشارکت در گروه‌ها و شوراهای آموزشی و انضباطی 1 تا 2 امتیاز
7 مشارکت در برنامه ریزی آموزشی و درسی 1 تا 3 امتیاز
8 تالیف جزوات مکمل درسی 0 تا 5 امتیاز
9 تولید وسایل و ابزارهای آموزشی 3 تا 5 امتیاز
10 ارائه شیوه‌های بدیع در امر آموزش 3 تا 5 امتیاز
11 هدایت و نظارت پروژه‌های دانش‌آموزی 1 تا 2 امتیاز
12 مدیر یا معلم منتخب نمونه مدرسه/منطقه/استان/کشور 0 تا 4 امتیاز
13 تشویق نامه‌ها 1 تا 2 امتیاز
14 ارائه الگوهای برتر تدریس 2 تا 5 امتیاز
15 عملکرد آموزشی بر حسب پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان 0 تا 4 امتیاز


نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Serbia
نوش جونشون اما بهتر بود می گفتید حقوق اعضای هیات علمی نباید از 80% حقوق این عزیزان کمتر باشه !
و ضمنا دروس دانشگاهی مگر هم تراز دروس دبستان و دبیرستانه و آیا میزان فعالیت در اعضا هیات علمی(تدریس گاهی 1000 صفحه کتاب در محدودیت زمانی ترمی پایان نامه ها جلسات مسولیت ها و...) هم تراز معلمان محترم (تدریس نهایتا ...و مشاوره و مدیریت مدرسه) هست؟ آیا نظارتها روی اساتید و معلمان و نوع رتبه بندی ها یکسان است؟
زمانی یک هیات علمی میگفتند آدم یاد انیشتین می افتاد اما الان !!!
هر چی دانشجو و تازه از راه رسیده است با پارتی آوردن کردن هیات علمی و هر روز با اخبار جدید شان این قشر رو با زمین کف خیابون مماس تر میکنند!
ﻫﻤﻮﻃﻦ ﻋﺰﯾﺰ ﺑﻪ ﻧﻈﺮﺷﻤﺎ ﺗﺪﺭﯾﺲ ﺩﺭ ﻣﻘﻄﻊ ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ ﺳﺨﺘﻪ ﯾﺎ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ?ﻫﻤﻪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺭﻓﺘﯿﻢ ﺣﻘﯿﻘﺘﺎ ﯾﮏ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻔﻘﻂ ﺑﻪ ﻓﮑﺮﺗﻤﻮﻡ ﺷﺪﻥ ﺩﺭﺳﻪ ﻧﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮ
یک نفر با مدرک ارشد و پیمانی که سال اول استخدام دانشگاه باشه خیلی بیشتر از یک فرهنگی میگیره با مدرک ارشد که بچه ها رو برای کنکور اماده میکنه .. امادگی کنکور سخته یا تدریس دانشگاه.
مجنون
اجرای این قانون نیازمند بستر سازی ادامه تحصیل فرهنگیان در مقاطع بالاتر و برگزاری مکرر دوره های عمومی وتخصصی بصورت حضوری در ایام تعطیل و گردهمایی ها و گردش های علمی است. باید دید دولت حاضره چقدر بخاطرش هزینه کنه. البته حقوق در شان معلمین هم بهش اضافه کنید ...
جمشید حرمی
Iran, Islamic Republic of
در این طرح امتیازی به راهنمایان تعلیماتی زحمت کش گذشته نداده اند که سال های سال معلمان عشایری را برای تدریس راهنمایی و ارشاد کرده اند.
آموزگار فوق لیسانس
چرا بین لیسانس وفوق لیسانس در رتبه مربی معلم و استادیار معلم فرقی نذاشتن .
کلاهی زاده
با سلام چرا در این رتبه بندی بین لیسانس و فوق لیسانس تفاوت آنچنانی قائل نشدید اما بین فوق لیسانس و دکترا تفاوت فاحشی هست
اشتباه چاپی لیسانس 15 و فوق لیسانس 12 سال درسته
به نظرم با توجه به سوابق قبلی آموزش و پرورش استاد معلم که بشی تازه حقوقت می شه اندازه نگهبان جلوی درب تو شرکت نفت
سلام. این به ضرر معلمان با سابقه زیاده . چون از یک عنوان به عنوان دیگه توقف داره
زهرا مهرزاد
تو سایت خواندم که این رتبه بندی معلمان شامل حال مدیر-معاونین مدرسه-مربی پرورشی وبهداشت شامل نمی شودآیاصحت دارد؟باتشکر5/مرداد/92
زهرا
Iran, Islamic Republic of
ما که 27 سال سابقه داریم در ابتدایی با مدرک فوق دیپلم رتبه بندی ما چی میشه
سجاد یوسفی
با سلام . در نظام رتبه بندی حداقل و حداکثر افزایش حقوق چقدر است .
سلیمان قربانیان
چرا حقوق بعضی ازسازمانها وادارات میلیون میلیون اضافه میشود نه مقاله ای درکاراست نه سایر مدارک هاوگواهی ها وقتی به معلم میرسد انواع فرم وکاغذ جلوش میگذارندوبرای افزایش چندرغاز بهانه های بنی اسراییلی می آورند.چنگ بافرهنگ بس است لطفا آحترام سکانداران علم رانگهدارید.
احمد
بنده نه دبیرم و نه کارمند سوپرمارکت دارم،وقتی یه کارمند بانک یا یه شرکت برقی و ... میاد جنس بخره فقط سبد رو پر می کنه و به قیمت ها کاری نداره . وقتی شرمنده میشم که دبیر دینی اول دبیرستانم میاد و اول به قیمت ها نگاه می کنه و بعد به جیبش . بخدا این انصاف نیست با عرض معذرت از فرهنگیان؛ اکثر حساب های دفتریم مختص قشر فرهنگی هست. کاش دولت هم مراقب باشد. تا این قشر شرمنده خانواده نشوند.
خوش بحال شهدا.
بهنام
سلام..من مستخدم هستم و حقوقم ۷۰۰تومنه به وزیر بگید برو خجالت بکش..دو برج حقوقمم ندادید حرومتون باشه..اقای وزیر فانی..چقد حقوق میگیری ..حداقل ۸میلیون..اعتبار دارید وام بدید ولی پول ندارید حقوقه عقب افتاده مارو بدید
فاطمه
خیلی خوبه که ;g بازنشستگان معلم هم رتبه بندی بشوند....
دبیر
خیلی بی انصافید دبیر اگه وقت کنه به مطالعه کتب کلاسیش برشه تالیف کتاب وقت میخواد و پارتی......یه دفعه بگین نمیخواهیم رتبه بدیم....بدبخت کارشنلسی ارشدها که در این نظام حقشون ضایع میشسه