پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

ایران در کمربندی وسیع‌ترین گسل دنیا

سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب: 296547
رئیس شبکه لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: کشور ما در کمربندی پهن‌ترین و وسیع‌ترین گسل دنیا قرار دارد و در سال گذشته وقوع ۱۵ هزار زمین‌لرزه را تجربه کرده است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دکتر نوربخش میرزایی در نشست «بررسی و هم‌اندیشی زمین‌لرزه ۲۰ فروردین بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی در بوشهر» که در سالن دانشکده نفت دانشگاه خلیج‌فارس برگزار شد، با اشاره به تاریخچه لرزه‌خیزی استان بوشهر گفت: در تاریخچه بوشهر زمین‌لرزه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان به زمین‌لرزه سیراف اشاره کرد.

وی با بیان اینکه عده‌ای بر این باورند که زلزله‌های متعدد و با قدرت بالا موجب محو شدن سیراف شده‌اند، افزود: با وجود قرار گرفتن کشور ما بر روی گسل زاگرس زمین لرزه‌های بالای هفت رخ نداده و نخواهد داد.

به گفته وی، کمبود ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در کشور باعث شده برخی از مناطق زلزله‌خیز کشور چند صد کیلومتر با نزدیکترین ایستگاه‌ها فاصله داشته باشند.

میرزایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها ۹۴ ایستگاه ثابت لرزه‌نگاری در کشور وجود دارد، ادامه داد: این در حالی‌ است که بر اساس مطالعات صورت گرفته برای پوشش کامل زمین‌لرزه‌های کشور به ۵۰۰ ایستگاه نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه ایستگاه لرزه‌نگاری در بوشهر وجود دارد که امیدواریم با مذاکرات صورت گرفته، در مناطقی از این استان که ضعف ایستگاهی داشتیم، ایستگاه‌های جدید احداث کنیم.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *