جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

آمریکا آماده مداخله فوری در مصر است

يکشنبه ۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب: 296021
میلیون‌ها مصری امروز در سالگرد به قدرت رسیدن محمد مرسی در میدان مشهور التحریر قاهره و سایر شهرهای مصر تجمع می‌کنند تا اعتراض خود را نسبت به عملکزد و سیاست‌های دولت اخوان‌المسلمین اعلام کنند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، امروز (یکشنبه) همزمان با به قدرت رسیدن محمد مرسی در ژوئن ۲۰۱۲ میلیون‌ها معترض مصری که از چند روز پیش خود را آماده برگزاری تجمع بزرگی در اعتراض به عملکرد و خط‌مشی‌های وی کرده‌اند در میدان التحریر قاهره و سایر شهرهای مصر حضور خواهند یافت.

در گزارش خبری حاضر رویدادهای لحظه به لحظه میدان التحریر القاهره و همچنین سایر شهرهای مصر در اختیار خوانندگان گذاشته می‌شود.

۱۴:۲۵ اتریش به اتباع خود در خاک مصر هشدار داد. به گزارش العربیه، وزارت خارجه اتریش با صدور بیانیه‌ای از اتباع خود خواست که از حضور در مکان‌های محل برگزاری تظاهرات خودداری کردند.

در این بیانیه آمده است: «شهروندان اتریشی مقیم مصر و گردشگران از حضور در مکان‌های محل برگزاری تجمعات پرهیز کنند زیرا برگزاری این تجمعات به طور حتم بر اوضاع گردشگری تاثیر خواهد داشت.»

وزارت خارجه اتریش از اتباع خود خواست که از حضور در منطقه کاخ ریاست جمهوری مصر در نزدیکی فرودگاه و میدان التحریر خودداری کنند.

۱۴:۱۵ نخست‌وزیر مصر در محل کار خود حاضر نشد. به گزارش الیوم‌السابع به نقل از منابع مصری، هشام قندیل نخست وزیر مصر از بیم حوادث احتمالی اطراف ساختمان نخست‌وزیری،کارهای خود را در ساختمان هیئت سرمایه‌گذاری مصر دنبال می‌کند.

۱۴:۱۰ به گزارش الیوم‌السابع، حاضران در میدان التحریر برای شادی روح شهدا فاتحه خواندند. تظاهرات کنندگان علاوه بر خواندن سرود‌های ملی فانوس بزرگی را به مناسبت نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان حمل می‌کنند.

منابع مصری از بسته شدن برخی مکان‌های تجاری نزدیک به کاخ ریاست‌جمهوری خبر دادند.



۱۳:۵۵ مقامات مذهبی مصر خواهان پرهیز از خشونت شدند. به گزارش پایگاه الیوم السابع، احمد الطیب شیخ الازهر از همه مصری‌ها خواست که خویشتنداری خود را حفظ کرده و از خشونت پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: «مردم مصر باید منافع عالی کشور را مد نظر قرار دهند و از هر اقدامی که به منافع مصر ضربه می‌زند خودداری کنند.»

شوقی علام مفتی مصر نیز از همه شرکت کنندگان در تظاهرات سی‌ام ژوئن خواست به تظاهرات مسالمت‌آمیز ادامه داد و از خشونت پرهیز کنند.

وی از نیروهای امنیتی و کادر پزشکی خواست که به همه مردم این کشور فارغ از وابستگی جناحی و گروهی به طور یکسان خدمات‌رسانی فوری کنند.

۱۳:۲۶ تعداد چادرهای معترضین در برابر کاخ ریاست جمهوری مصر افزایش می‌یابند. الیوم السابع اعلام کرد تعدادی از معترضین در برابر کاخ ریاست جمهوری خیابان المیرغنی، الاهرام و خیابان‌های دیگر را با چوب بستند.

منابع مصری همچنین خبر داده‌اند که تعداد چادرهای برپا شده در اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر به ۶۵ چادر رسیده است و سه آمبولانس برای مقابله با حوادث احتمالی در منطقه مستقر شده‌اند.

۱۳:۰۲ ازدحام شدیدی در فرودگاه قاهره برقرار است. پایگاه الیوم السابع به نقل از یک منبع مسئول در فرودگاه بین‌المللی قاهره اعلام کرد: «ازدحام شدیدی در فرودگاه قاهره وجود دارد و علت آن رسیدن زودتر از موعد پرواز مسافران به فرودگاه از بیم مشکلات ترافیک به سبب تظاهرات سی‌ام ژوئن و از دست رفتن پرواز آنها است.»

این منبع افزود: «پروازهای مطابق روند عادی ادامه دارد و هیچ پروازی تعویق نداشته است.»

۱۲:۵۸ به گزارش الیوم‌السابع، حزب الدستور مصر در محل میدان التحریر بیمارستان صحرایی ایجاد کرده است تا مجروحین احتمالی تظاهرات امروز به این دو بیمارستان منتقل شوند.

این درحالی است که منابع مصری از بسته شدن اماکن تجاری و بانک‌های اطراف دفتر اصلی اخوان المسلمین در المقطعم از بیم خشونت‌ها خبر دادند.

این منابع بیان کردند: جز جوانان وابسته به اخوان المسلمین که در برابر درب اصلی این دفتر مستقر هستند نیروهای امنیتی دیگری وجود ندارد.

از سوی دیگر منابع مصری از استقرار خودروها و نیروهای امنیتی در اطراف پارلمان مصر خبر دادند.

۱۲:۲۷ معترضین در میدان التحریر و شهرک النصر قاهره تجمع کرده‌اند. تصاویر مستقیم شبکه خبری الجزیره مباشر از مصر نشان می‌دهد که معترضین در میدان التحریر و شهرک النصر قاهره تجمع کرده‌اند و لحظه به لحظه بر تعداد تجمع کنندگان افزوده می‌شود.

معترضین با در دست داشتن پلاکارهایی خواهان کناره‌گیری مرسی از قدرت هستند.

۱۲:۰۱ ارتش: اجازه جنگ داخلی در مصر را نمی‌دهیم. شبکه العربیه به نقل از یک منبع وابسته به ارتش مصر اعلام کرد: ارتش مصر اجازه جنگ داخلی در کشور را نخواهد داد.



۱۱:۵۲ معترضین در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری مصر تجمع‌ کرده‌اند. پایگاه الیوم السابع گزارش داد تظاهرات کنندگان در اطراف کاخ ریاست جمهوری همه خیابان‌های منتهی به کاخ را بستند.

این منابع بیان کردند: کمیته‌ای مردمی برای حمایت از تظاهرات کنندگان تشکیل شده است و این همزمان با حضور ده‌ها نفر از تظاهرات کنندگان در مقابل کاخ ریاست جمهوری است.

۱۱:۳۴ البرادعی: راهپیمایی امروز در اعتراض به ناکارآمدی دولت مرسی است. شبکه خبری العربیه به نقل از محمد البرادعی، دبیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و رئیس حزب الدستور مصر و از رهبران مخالفین دولت فعلی این کشور، اعلام کرد تظاهرات امروز (یکشنبه) در اعتراض به ناکارآمدی‌های دولت حاکم صورت می‌گیرد نه در مخالفت با اخوان‌المسلمین.

از سوی دیگر نعمان جمعه رئیس سابق حزب الوفد مصر گفت: «حکومت محمد مرسی در مصر ظرف یک روز سقوط نخواهد کرد. اخوان المسلمین بهتر است از لجاجت با مصری‌ها دست بردارد».

۱۱:۳۱ معاون حزب آزادی و عدالت: اردوکشی خیابانی درست نیست. الاهرام به نقل از عصام العریان معاون حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین مصر نوشت: «روز سی ام ژوئن نبرد دو اراده است یکی حامی قانون اساسی و دموکراسی است و دیگری اراده نظام قدیم که کشور را به تباهی کشانده است.»

العریان بیان کرد: «با وجود همه طوفان ها اراده مردم در نهایت پیروز خواهد شد.همه باید امروز تظاهراتی مسالمت آمیز و بدون خشونت برگزار کنند و به صندوق های رای گیری در انتخابات پارلمانی آینده روی آورند.»

وی افزود: «مخالفان باید با حضور میلیونی در صندوق های رای گیری رئیس جمهور را وادار به استعفا کنند نه با تظاهرات و خشونت.»

۱۱:۰۰ فرانسه به اتباع خود در مصر هشدار داد. الیوم السابع، وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه ای به اتباع خود در سراسر مصر هشدار داد از نزدیک شدن به مکان های محل برگزاری تظاهرات و تجمعات در همه استان های مصر پرهیز کنند.

در این بیانیه آمده است:فرانسوی های مقیم و گردشگران از اماکنی که تجمعات در آن برگزار می شود پرهیز کنند و همه تدابیر پیشگیرانه را اجرا کنند.

۱۰:۵۰ بیمارستان‌های مصر برای مداوای مجروحین احتمالی تظاهرات امروز به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. الیوم‌السابع به نقل از منابع بیمارستانی مصر گزارش داد که بیمارستان عین شمس نزدیکی ساختمان وزارت دفاع، کاخ ریاست جمهوری و منطقه العباسیه حالت آماده باش اعلام کرده و همه کادر پزشکی در آن حاضر هستند. حدود ۵۰۰ تخت برای پذیرایی از زخمی شدگان اختصاص یافته است.

منابع وابسته به وزارت آب مصر نیز از تدابیر لازم برای حمایت تاسیسات آبی این کشور خبر دادند.

۱۰:۴۵ ۲۰۰ تفنگداران آمریکایی در جنوب اروپا برای مداخله فوری در مصر به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داد دویست نفر از تفنگداران دریایی آمریکا در ایتالیا و اسپانیا آماده هستند ظرف ۶۰ دقیقه از زمان فراخوانی با یک هواپیمای حامل سلاح‌های لازم وارد مصر شوند.

قرار است نیروهای آمریکایی در صورت لزوم به سرعت در خاک مصر پیاد شوند. ماموریت آنها حمایت از سفارت آمریکا و کارمندان و اتباع این کشور در صورتی محاصره سفارت توسط معترضین است.

منابع آمریکایی بیان کردند: «علاوه بر این تفنگداران، استقرار هزار نظامی آمریکایی دیگر در ناوهای جنگی در دریای سرخ از دیگر اقدامات پیشگیرانه برای حمایت از اتباع آمریکایی در مصر است.»

۱۰:۴۰ مرسی و خانواده‌اش به کاخ قبه رفته‌اند. العربیه اعلام کرد براساس آخرین خبرهای رسیده از قاهره هم اکنون محمد مرسی و همسر و دو فرزندش در کاخ قبه در شهر قاهره مستقر هستند‬.

‫ارتش هم برای حفاظت از جان مخالفان مرسی در میدان التحریر مستقر شده است و از حمله " اوباش " به آنها جلوگیری می‌کند. معترضین در حمایت از ارتش شعار سر می‌دهند‬.

این در حالی است که گفته می‌شود، دولت آمریکا با استقرار دوربین‌هایی در میدان التحریر و مقابل مقر کاخ ریاست جمهوری در قاهره اوضاع را از این دوربین‌ها به صورت مستقیم رصد می‌کند تا در صورت لزوم به صورت مستقیم مداخله کند.

۰۹:۴۵ پیش‌بینی‌ می‌شود ۵میلیون نفر اطراف کاخ ریاست‌جمهوری مصر حضور یابند. به گزارش پایگاه الیوم‌السابع، محمود بدر مؤسس گروه موسوم به تمرد مصر گفت: امروز بیش از ۵ میلیون نفر در برابر کاخ ریاست جمهوری حاضر خواهند شد که شامل مادران شهدا و افسران بازنشسته ارتش نیز خواهد بود.

وی با اشاره به تشکیل اتاق عملیات میان کاخ ریاست جمهوری و میدان التحریر افزود: ما از همه مصری‌ها می‌خواهیم که به اطراف کاخ ریاست جمهوری بیایند.

این درحالی است که ایمن علی مشاور رئیس جمهوری مصر اعلام کرد: اگر محمد مرسی مجبور به کناره گیری از قدرت شود کشور بی‌ثبات خواهد شد.

۰۹:۲۰ لحظه به لحظه بر تعداد حاضران در میدان التحریر افزوده می‌شود. پایگاه الیوم السابع به نقل از منابع مصری گزارش داد که به مرور زمان بر تعداد افراد حاضر در میدان التحریر قاهره افزوده می‌شود.

این درحالی است که دوازده آمبولانس وابسته به وزارت بهداشت به‌منظور مقابله با وقایع غیرقابل پیش‌بینی در اطراف میدان التحریر تدارک دیده شده است.

از سوی دیگر تعدادی از طرفداران محمد مرسی در میدان رابعه العدوریه در قاهره یک جوان را که احتمال می‌دادند از اوباش باشد مورد ضرب و شتم قرار دادند.

منابع مصری گزارش دادند: دفتر اخوان المسلمین در المقطم شاهد آرامش نسبی در ساعات اولیه صبح امروز است.

از سوی دیگر نعمان جمعه رئیس سابق حزب الوفد مصر گفت: «حکومت محمد مرسی در مصر ظرف یک روز سقوط نخواهد کرد. اخوان المسلمین بهتر است از لجاجت با مصری‌ها دست بردارد».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *