پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

هشدار الازهر درباره جنگ داخلی در مصر

شنبه ۸ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب: 295764
در پي تداوم درگيري‌ها بين طرفداران و مخالفان رئيس جمهور مصر، روحانيون برجسته اين کشور ضمن هشدار درباره احتمال وقوع «جنگ داخلي» در مصر خواهان برقراري آرامش شده‌اند.
به گزارش جهان، پرس تی وی به نقل از رویترز نوشت: دانشگاه الازهر روز جمعه (۷ تير) با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد :«ما براي کسب اطمينان از اين‌که دچار جنگ داخلي نمي‌شويم به هوشیاری و احتياط نياز داريم.»

الازهر که يکي از بانفوذترين مراکز آموزشي در جهان اسلام به شمار مي‌رود همچنين «گروه‎های جنايتکار» را که به مساجد حمله کرده‎اند، در رابطه با خشونت‎های خیابانی مقصر دانست.

به گفته گروه اخوان‌المسلمين در جریان خشونت‎های خیابانی که در طول یک هفته در مصر اتفاق افتاد، ۵ تن از طرفداران اين جنبش کشته شده‌اند.

روحاني‌هاي مصري همچنين از مخالفان محمد مرسي، رئيس جمهور اين کشور خواستند به جاي پيگيري طرح‌هاي خود براي تداوم تظاهرات‌ها، پيشنهاد مرسي درباره برگزاري گفت‏‎وگو را بپذيرند.

مرسي روز چهارشنبه (۵ تير) در يک سخنراني تلويزيوني هشدار داد وقوع دو دستگي در سياست‌‌هاي اين کشور «به فلج شدن مصر» منجر مي‌شود.

وي اذعان کرد که در نخستين سال از دوران رياست جمهوري خود مرتکب اشتباهاتي شده است اما خواهان آشتي ملي شد و افزود آماده است در زمينه اصلاح قانون اساسي با مخالفان همکاري کند.

«جبهه نجات ملي» اصلي‌ترين ائتلاف مخالف مصر روز پنج‌شنبه (۶ تير) ضمن رد پيشنهاد مرسي، برگزاري انتخابات زودهنگام را خواستار شد.

جبهه نجات ملي ادعا کرد مرسي در پذيرش مسئوليت ايجاد دو دستگي عميق سياسي و شکست اقتصادي در اين کشور ناکام بوده است.

گروه مخالف «تمرد» (شورش) نيز خواهان برگزاري تظاهرات‌هاي گسترده در روز يک‌شنبه (۹ تير) مصادف با نخستين سالگرد آغاز رياست جمهوري مرسي شده است. گروه تمرد هدف از برگزاري اين تظاهرات‌ها را درخواست برای استعفاي مرسي و برگزاري انتخابات زودهنگام رياست جمهوري اعلام کرده است.

از سوی دیگر، در آستانه برگزاري تظاهرات برنامه‌ريزي شده از سوی مخالفان، نيروهاي مصري به منظور تامین امنیت به سراسر اين کشور اعزام شده‌اند.

چندین گروه سياسي اعلام کرده‎اند که دولت مصر تحت سلطه اخوان‌المسلمين قرار دارد. مخالفان همچنين مرسي را به انحراف از انقلاب ۲۰۱۱ که به سرنگوني رژيم حسني مبارک منجر شد متهم مي‌کنند.

با اين وجود، طرفداران مرسي مي‌گويند وي در حال پاکسازي موسسات و نهادهاي مصري از فساد است. آن‌ها همچنين معتقدند که مرسي براي اجراي اصول انقلاب ۲۰۱۱ به زمان نياز دارد.

کشور مصر از زمان پيروزي مرسي در انتخابات رياست جمهوري که پس از سرنگوني مبارک اتفاق افتاد تاکنون صحنه برگزاري اعتراضات ضد دولتي بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *