جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

پیش‌بینی محمد کشتی‌آرای از بازار طلا‬

سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب: 294879
چند روز پیش قیمت سکه دارای حباب منفی بود یعنی قیمت از حد واقعی پایین‌تر آمد اما روز یکشنبه این حباب مثبت شد. در حال حاضر تغییر و نوسان ادامه دارد.
به گزارش جهان به نقل از همشهری، کاهش چشمگیر قیمت طلا، سکه و ارز طی ۱۰ روز گذشته، شرایط ویژه‌ای بر بازار حاکم کرده است.

برای تحلیل دقیق شرایط بازار با محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت‌وگو کرده‌ایم.

*فضای بازار طلا و سکه در شرایط فعلی چگونه است؟


فضای بازار در مورد قیمت‌ها تا حدودی گنگ است. برخی این کاهش قیمت‌ها را باور دارند و برخی دیگر آن را باور ندارند. عده‌ای می‌گویند این روند نزولی مقطعی است اما عده‌ای دیگر پیش‌بینی می‌کنند که این روند تداوم خواهد یافت. در این شرایط موجی ایجاد شده است که سرانجام باید در نقطه‌ای ثابت شود. اینکه یک امیدی برای حل مسائل اقتصادی در کشور ایجاد شده، غیرقابل انکار است. با توجه به برنامه‌های اقتصادی ارائه شده توسط رئیس‌جمهور آینده، امیدی به بهبود اوضاع اقتصادی مردم و تغییر شرایط اقتصادی کشور ایجاد شده است.

یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های بهبود اوضاع اقتصادی، ارزش پول ملی کشور در برابر سایر ارزهاست. طی یک هفته گذشته ارزش ریال در برابر سایر ارزها تا ۱۵درصد افزایش یافته است که از این به بعد بستگی به برنامه‌های اقتصادی دارد که بتواند این وضعیت ایجاد شده را به ثبات برساند. تثبیت وضعیت ارزی می‌تواند به آرامش اقتصاد کمک کند و موضوعی که برای اقتصاد آسیب ایجاد کرده، نوسانات نرخ ارز است. با کاهش قیمت ارز، بهای طلا و سکه هم رو به نزول گذاشته است در این شرایط کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی هم به کمک این موضوع آمده ست تا شدت کاهش قیمت بیشتر شود.

*پیش‌بینی شما از وضعیت بازار در روزهای آینده چیست؟


در شرایط فعلی آینده بازار قابل پیش‌بینی نیست. هر تصمیم و هر اتفاقی در بازار می‌تواند مسیر را تغییر دهد. همانطور که این میزان کاهش قیمت در این سطح طی روزهای گذشته قابل پیش‌بینی نبود از این به بعد هم نمی‌توان چندان پیش‌بینی درستی از شرایط داشت.

*به‌نظر می‌رسد غیرحرفه‌ای‌ها در حال خروج از بازار هستند؟

به هرحال مردم هم به‌دنبال حفظ ارزش پول خود هستند، وقتی می‌دانند که دیگر این بازارها سوددهی ندارد، سرمایه را در بخش‌های دیگر نظیر بورس، بخش‌های تولیدی، اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی که سود تضمین شده دارد، می‌برند. طبیعی است که در حال حاضر این بخش‌ها، محل سرمایه‌گذاری مطمئن تری است. روزگاری فکر می‌کردند در بازار طلا و ارز سودهی وجود دارد. وقتی ببینند ضرر می‌دهند سرمایه خود را به بازارهای دیگر می‌برند که این به نفع اقتصاد است.

*چگونه می‌شود که این تغییرات بدون اتفاق عملی در اقتصاد رخ دهد؟


وقتی قیمت‌ها به سمت بالا در حرکت بود هم جو روانی در بازار حاکم بود که آن زمان جو روانی منفی بود، الان جو روانی مثبت ایجاد شده که به نفع اقتصاد است. در این شرایط سرمایه‌ها به سمت تولید و بخش‌های مولد می‌رود که موجب بهبود وضعیت اقتصادی می‌شود.

*شما گفتید که در این شرایط بازار با حباب مثبت یا حباب منفی مواجه می‌شود، در شرایط فعلی قیمت سکه حباب دارد؟


چند روز پیش قیمت سکه دارای حباب منفی بود یعنی قیمت از حد واقعی پایین‌تر آمد اما روز یکشنبه این حباب مثبت شد. در حال حاضر تغییر و نوسان ادامه دارد. سرانجام این تغییرات در نقطه‌ای ثابت خواهد شد و آن نقطه واقعی خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که طی چند روز آینده هم بازار جهانی طلا به ثبات برسد و هم بازار ارز در داخل در نقطه ثابتی بماند که در این شرایط قیمت‌ها واقعی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این تحلیل که اقتصاد ایران دلار 3000 تومان به بالا تجربه کرده والان باید آن را بپیذیرم واقعا اشتباه محض است.آقایان دلار 3500 تومان خریدند و در خانه انبار کردند الان که قرار است که اقتصاد بهتر شود این توجیه رامی اورند تا جلو ضرر انها گرفته شود.ما باید چیزی برای تولید داشته باشیم که بتوانیم صادر کنیم.در آن شرایط ریال هرچه ارزانتر باشد بهتر است اما در شرایطی که ما به دلار نیاز داریم، مواد واسطه ای نیاز داریم، و حتی تجربه ای با دلار 3500 تومان داشتیم این بود که تولید کنندگان ما با ظرفیت کامل نمی توانستند تولید کنند.چون مواد اولیه و سرمایه به راحتی قابل خرید نبود.به نظر من روزنامه ها دارن از کسانی که دلار را احتکار کرده اند حمایت می کنند