جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

بازتاب حماسه سیاسی در رسانه‌های جهان

جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۱۰
کد مطلب: 292856
تلویزیون‌های عربی منطقه امروز خبر برگزاری باشکوه انتخابات ریاست جمهوری را در صدر اخبار خود قرار دادند و تاکید کردند که ایرانی‌ها با مشارکت در انتخابات به دنبال تغییر در زندگی سیاسی خود هستند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران خبر اول اکثر رسانه‌های منطقه بود و اغلب شبکه‌ها با پوشش گسترده اخبار مربوط به انتخابات در کشورمان، نشان دادند که یکی از مهمترین تحولات سیاسی در خاورمیانه در جریان است.

لحظه به لحظه بر حضور مردم افزوده می‌شود

شبکه المیادین لبنان که در دو هفته اخیر پوشش گسترده‌ای به اخبار انتخابات داده بود، امروز نیز خبر انتخابات ایران را در صدر اخبارش قرار داد و خبرنگاران این شبکه با حضور در شهرهای مختلف از جمله تهران، اصفهان، تبریز و مشهد لحظه به لحظه تحولات را گزارش دادند.

این شبکه که در هفته های اخیر در سری برنامه‌های با عنوان «رقابت در ایران، انتخاباتی بین‌المللی» تاکید کرد که زنان و جوانان حضور پر رنگی در پای صندوق‌های رای داشتند.

خبرنگار این شبکه از تهران در این باره گفت: مشارکت قابل توجهی در شهرهای تهران و اصفهان صورت گرفته است و پیش بینی می‌شود با فرا رسیدن ساعات عصر استقبال بیشتر شود.

شبکه الجزیره قطر نیز که تا پیش از این سعی می‌کرد اخبار انتخابات ایران را آنچنان مورد توجه قرار ندهد، امروز اذعان کرد که مردم حضوری گسترده در پای صندوق‌های رای داشتند.

خبرنگار این شبکه در گزارشی مستقیم از حسینیه ارشاد تهران گفت: میزان مشارکت به سرعت و لحظه به لحظه در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: میزان مشارکت نسبت به ساعات ابتدایی صبح خیلی، خیلی بهتر شده و اکنون صف‌های طولانی رای دهندگان تشکیل شده است.

انتقاد شبکه نزدیک به شاهزاده‌های سعودی از مشارکت سیاسی در ایران


از سوی دیگر شبکه العربیه که وابسته به حکومت عربستان است، مدعی شد که انتخابات ریاست جمهوری در ایران چیزی را تغییر نمی‌دهد.

این شبکه در عین حال با استفاده از نظر کارشناسان تلاش کرد که انتخابات ایران و قدرت ریاست جمهوری را محدود معرفی کند و ادعا کرد که با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در ایران چیزی تغییر نمی کند زیرا قدرت در اختیار رهبر ایران است.

شبکه روسیا الیوم هم در گزارشی با اشاره به استقبال گسترده از انتخابات ریاست جمهوری در ایران تاکید کرد که ایرانی‌ها با مشارکت در انتخابات به دنبال تغییر در زندگی سیاسی خود هستند.

خبرنگار این شبکه در تهران تاکید کرد: «ما از ساعات ابتدایی صبح شاهد حضور گسترده‌ای بوده‌ایم و مردم آمدند تا رئیس جمهور جدید خود را انتخاب کنند.»

خبرنگار عرب زبان شبکه فرانس ۲۴ نیز در گزارشی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تهران گفت: ما با حضور در برخی از شعبه‌های رای گیری شاهد استقبال گسترده رای دهندگان ایرانی بودیم.

خبرنگار این شبکه با اشاره به دعوت رهبر انقلاب از مردم برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که صف‌های طولانی از مردم را دیدیم و انتظار می‌رود در بعد از ظهر با ملایم تر شدن گرمای هوا بازهم بر تعداد حاضران افزوده شود.

صف طولانی رای دهندگان ایرانی در لندن


شبکه بی بی سی عربی در گزارشی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در شهر لندن تاکید کرد: اینجا صف‌های طولانی تشکیل شده است و همچنان بر تعداد رای دهندگان افزوده می‌شود.

خبرنگار این شبکه با اشاره به اینکه تنها شعبه رای گیری در انگلیس در ساختمان کنسولی ایران مستقر شده، تاکید کرد که ایرانی‌ها از شهرهای نسبتاً دور به لندن آمده‌اند تا امروز در رای گیری حضور داشته باشند.

اما شبکه اسکای نیوز در ادامه سیاه نمایی‌هایش از تحولات ایران، در گفت‌وگو با کارشناسان مغرض اقدام به مخدوش کردن روند برگزاری انتخابات و نتیجه آن کرد.

در پایان می‌توان گفت، حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای به حدی بود که امروز اکثر رسانه‌ها حتی رسانه‌هایی که همواره به بازتاب منفی اخبار ایران مبادرت می‌کردند را وادار به اعتراف به مشارکت سیاسی پررنگ ایرانی‌ها در چارچوب نظام جمهوری اسلامی شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *