جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

ضرر امارات از لغو یک تحریم ایران

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 291802
منابع اماراتی با اشاره به لغو ممنوعیت صادرات تکنولوژی ارتباطات به ایران از سوی دولت آمریکا گفتند در صورت عملی شدن این تصمیم صادرات مجدد امارات به ایران کاهش می یابد.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از گلف نیوز نوشت: کارشناسان اماراتی گفتند در پی لغو تحریم صدور کالاهای صنعت آی تی به ایران از سوی آمریکا انتظار می رود صدور محموله های آی تی به امارات با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شود.

دولت آمریکا ماه گذشته میلادی ممنوعیت انتقال گوشی های تلفن همراه،‌ سیم کارت،‌ لپ تاب، رایانه های شخصی، مودم، روتر، تبلت، و ابزارهای مربوط به رایانه های شخصی و سایر گجت ها از آمریکا به مقصد ایران را لغو کرد.

بر اساس این گزارش در حال حاضر فعالان بازار آی تی منتظر صدور اسناد رسمی در این رابطه هستند و تاکنون هیچ گونه اقدام عملی در این زمینه انجام نگرفته است.

فئواد رفیق چاراکلا، مدیر تحقیقاتی یک موسسه آی تی گفت: تا آن زمان صادرات مجدد امارات به ایران ادامه می یابد. اما اگر لغو تحریم ها عملیاتی شود حمل محموله های آی تی به امارات ۲۰ درصد کاهش می یابد.

در عین حال برخی کارشناسان معتقدند با وجود لغو ممنوعیت صادرات محصولات تکنولوژی ارتباطات به ایران از سوی دولت آمریکا هنوز یک مانع عمده در این زمینه وجود دارد و آن محدودیت های مالی وضع شده علیه ایران است.

دفاتر شرکت های تولید کننده آمریکا در خاورمیانه هنوز در حال ارزیابی وضعیت جدید هستند و تاکنون دستوری رسمی از سوی مراکز خود دریافت نکرده اند.

امین مرتضوی معاون شعبه شرکت آسر در خاورمیانه گفت: من خبر لغو ممنوعیت صادرات تکنولوژی ارتباطات به ایران را شنیده ام اما سندی ندیده ایم که به ما بگوید صادرات چه محصولاتی مجاز و چه محصولاتی غیرمجاز است. ما با بخش حقوقی خود تماس می گیریم. اخبار منتشر شده شفاف نیست و ما باید بسیار محتاط باشیم.

وی در ادامه گفت: ما همچنین باید منتظر انتخابات ریاست جمهوری ایران بمانیم و ممکن است دولت آمریکا با توجه به نتیجه انتخابات نظر خود را تغییر دهد.

معاون شعبه شرکت آسر در خاورمیانه به تصمیم ۸ سال پیش این شرکت برای تاسیس یک کارخانه مونتاژ در ایران اشاره کرد و گفت اکنون نمی دانم آسر در ایران می خواهد چه کاری انجام دهد.

رئیس شرکت خرده فروشی جامبو الکترونیک انتظار دارد تصمیم اخیر دولت آمریکا اثر مثبتی بر تجارت خرده فروشی امارات داشته باشد. وی گفت: با این تصمیم شاهد افزایش خرده فروشی محصولات آی تی در امارات خواهیم بود چرا که این کار با سازماندهی بیشتری انجام می شود. صادرات مجدد همواره از طریق مجازی غیر رسمی ادامه داشته است. بنابراین گروهی از ایرانی ها که قبلا نمی توانستند به طور آشکار از بازار دبی خرید کنند با این تصمیم قادر به انجام این کار خواهند بود.

وی افزود: مالیات ها و تعرفه ها در ایران در مقایسه با دبی بسیار بالاست و برای یک ایرانی ارزان تر تمام می شود که نیازهای خود را از بازار دبی تامین کند.

اما یک فعال دیگر بازار آی تی امارات با رد این سخن گفت اگرچه تعرفه های گمرکی در ایران بالاست اما نمی توان انتظار داشت افراد زیادی برای خرید به دبی بیایند.

بر این اساس با لغو ممنوعیت فروش تکنولوژی ارتباطات آمریکا به ایران تجارت امارات آسیب خواهد دید و صادرات مجدد دبی به ایران کاهش خواهد یافت. البته فرصت خوبی برای شرکت های خرده فروشی فراهم می شود که فروشگاه هایی در ایران تاسیس کنند.

سلیم زیاد مدیر دفتر منطقه ای شرکت اچ پی گفت شرکت متبوع وی در حال ارزیابی وضعیت جدید است و تاکنون تصمیمی برای صادرات مستقیم به ایران نگرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *