پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

چه کسی از خوب یا بد بودن ما سود می‌برد؟

سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 289340
برخی از انسان‌ها اعمال و رفتار مختلفی را در طول زندگی خود انجام می‌دهند و فکر می‌کنند که این اعمال و رفتار در سرنوشت آنان هیچ دخالت و تاثیری نخواهد داشت.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، برخی از انسان‌ها اعمال و رفتار مختلفی را در طول زندگی خود انجام می‌دهند و فکر می‌کنند که این اعمال و رفتار در سرنوشت آنان هیچ دخالت و تاثیری نخواهد داشت.

ولی با مراجعه به منابع دینی مانند آیات قرآن متوجه اصل مهمی غیر از این تصور می‌شویم.

 آیه ۱۰۴ از سوره «انعام» در این زمینه سخن می‌گوید که در ادامه متن، ترجمه و برخی از آیات مشابه با آن می‌آید:

متن آیه:

«قَدْ جَاءَکُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّکُمْ ۖ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ عَمِیَ فَعَلَیْهَا ۚ وَمَا أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ»

ترجمه آیه:

"دلایل روشن از طرف پروردگارتان برای شما آمد، کسی که (به وسیله آن، حق را) ببیند، به سود خود اوست، و کسی که از دیدن آن چشم بپوشد، به زیان خودش می‌باشد، و من نگاهبان شما نیستم (و شما را بر قبول ایمان مجبور نمی‌کنم)"

مشابه این آیه در قرآن زیاد است که نتیجه ایمان و کفر، خوبی و بدی، یا بصیرت و کوردلی انسان را متوجه خود او می‌داند. همچون:

سوره «بقره»، آیه ۲۸۶:

«لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا کَسَبَتْ وَعَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ»

"خداوند هیچ کس را، جز به اندازه توانایی‌اش، تکلیف نمی‌کند. (انسان،) هر کار (نیکی) را انجام دهد، برای خود انجام داده، و هر کار (بدی) کند، به زیان خود کرده است ..."

سوره «فصلت» آیه ۴۶:

«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَسَاءَ فَعَلَیْهَا ۗ وَمَا رَبُّکَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ»

"کسی که عمل صالحی انجام دهد، سودش برای خود اوست، و هر کس بدی کند، به خویشتن بدی کرده است و پروردگارت هرگز به بندگان ستم نمی‌کند"

سوره «اسراء» آیه ۷:

«إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ ۖ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا ...»

"اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می‌کنید و اگر بدی کنید باز هم به خود می‌کنید ..."

منابع:

کتاب دقایقی با قرآن، تالیف حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، ناشر: مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن، نوبت چاپ: پانزدهم، زمستان سال ۱۳۹۰

پایگاه تخصصی ترجمه قرآن کریم www.maarefquran.net (ترجمه آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *