شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

هفتمین رئیس جمهوری چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب: 289225
برخی کاندیداها با رئیس جمهور ترازی که از منظر رهبری معظّم انقلاب اسلامی تصویر شده تطبیق چندانی ندارد. فاصله زیادی دارند تا بخشی از مردم که به گفتمان سازی های رهبری انقلاب اهمیّت می دهند؛ آنان را بعنوان کاندیدای نهایی انتخاب کنند.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، شناخت چگونگی رأی دادن مردم ایران اسلامی واقعاً کار بسیار دشواری است، اینکه انتخابات در ایران بخصوص در سال های اخیر اغلب شگفتی ساز بوده از همین مسئله می تواند نشأت گرفته باشد؛ چرا که تحلیل گران به یک "تیوپولوژی" و "مُدل سازی" دقیق از سبد رأی جمهوریّت ایران دست نیافته اند. برای مثال اصلاح طلبان با تئوریزه کردن "افسانه آراء خاموش" (یا همان آراء خاکستری) سال های بسیاری از وقت ارزشمند خویش را هدر دادند، زیرا در انتخابات سال ۸۸ وقتی منتظر بودند با به میدان آمدن آراء خاموش؛ «احمدی نژاد» ضربه فنّی شود این اتّفاق نیفتاد.

«محمّد خاتمی» در بحبوحه رقابت انتخاباتی "احمدی نژاد- موسوی در این راستا گفته بود: «همانطور که در دوم خرداد همه اراده ها بر این بود که جریان دیگری پیروز شود، امّا حضور مردم "باطل السّحر" شد؛ اگر موج آمدن مردم در انتخابات شکل بگیرد، هیچ سازوکاری نمی تواند رأی مردم را عوض کند. می دانم که اراده هایی وجود دارد که نخواهد رأی اکثریت مردم محقّق شود اما همّت و اراده شما می تواند معجزه بیافریند، همچنان که آفریده است. ۲۲ خرداد، ۲ خرداد است همچنان که در دوم خرداد توانستید معجزه حضور را نشان دهید.» (دیدار با جمعی از مردم آبادان- ۹ خرداد ۱۳۸۸).

البتّه معجزه آمد امّا نه به نفع اصلاحات و علیرغم انتظارها افسانه "خاتمی ها" تعبیر نشد و همچنان افسانه باقی ماند، زیرا "آراء افسانه ای خاموش" در اقصی نقاط کشور به پای کاندیدای اصولگرا و مدافع نظام ریخته شدند.

واقعاً معلوم نیست اشتباه "افسانه آراء خاموش"ِ اصلاح طلبان کجا بود؟ اشتباه محاسباتی در تخمین حجم این آراء بود یا سلیقه شناسی آنها؟ معلوم نیست؛ ولی مبرهن است که اشتباه بود. از این منظر می توان الگوی جمهوریّت در ایران اسلامی را یک تراز جهانی دانست زیرا در مابقی کشورها مانند آمریکا مُدل سازی آراء مردم کار به مراتب ساده تری است.

فارغ از عجز تحلیل گران در مُدلیزه کردن سبک رأی در ایران، هر روز بیشتر این مسئله تثبیت می شود که "جنگ گفتمان ها" نقش بسزایی در تصمیم نهایی مردم دارد. در واقع این توده های مردم نیستند که به "پارادایم های اجتماعی" (گفتمان سازی) توجّه می کنند بلکه این گروه های مرجع هستند که نسبت به گفتمان ها تأمّلات ویژه ای دارند. این گروه ها بخصوص در جامعه اسلامی ایران دارای نقش هستند و به جریان سازی اجتماعی مبادرت می ورزند؛ این جریان سازی ها زمینه تشکیل امواج اجتماعی را هموار می کنند. در وهله بعد گروه های سیاسی با بهره برداری از این جریان های اجتماعی است که با اتّکاء بر عملیّات های روانی دست به موج سواری می زنند.

اینکه چرا نهاد رهبری در ایران اسلامی قوّه قاهره ای برای گفتمان سازی دارد در این مقال نمی گنجد و قطعاً از نظر تحلیلی قابل بازیابی است لیکن ما به تجربه دریافته ایم که رهبری انقلاب اسلامی قدرت خارق العادّه ای در گفتمان سازی دارد. گفتمان عدالت خواهانه ایشان بود که به انتخاب یک رئیس جمهوری مردمی، ساده زیست و کاری در سال ۸۴ منجر شد، تأکید بر «جنبش نرم افزاری» بود که سیر شتابنده ای از رشد علمی و فناورانه را برای کشور به ارمغان آورد و ... .

اغلب وقتی گفتمانی توسّط رهبری انقلاب اسلامی ساخته و پرداخته می شود به سرعت دو خطّ رسانه ای شکل می گیرد، یکی لَه و دیگری علیه؛ این مسئله به خودی خود نشان دهنده تأثیر گفتمان سازی های رهبری معظّم انقلاب اسلامی در محافل نخبگانی است.

این مسئله تا حدّی قابل توجّه است که «داوود دانش جعفری» در «جلسه نمایندگان نامزدهای انتخاباتی ۸۸ با رهبری انقلاب» مسائلی غیرمنطقی را در اینباره مطرح کرد: «دانش جعفری شروع کرد به پرت و پلا گفتن که اون سفری که شما رفتید کردستان و صحبت کردین، همه احساسشون بر این بود که شما دارید از یه کاندیدای خاص حمایت می کنید و این سلامت انتخاب رو زیر سئوال برد. یعنی صحبت های آقا هم نوعی تقلّب محسوب می شه! آقا وسط حرفش اومد و گفت: من حدود بیست ساله دارم این حرفارو می زنم و زمانی این حرفای من قطع می شه که من تو این دنیا نباشم، تا وقتی هستم این معیارها رو به مردم می گم. من باید معیارها رو به مردم بگم و هر کسی بره تطبیق بده. مردم خودشون می فهمن کدوم کاندید بیشترین معیارها رو داره و کدوم کمترین. هر کاندیدی می تونه بگه من به این معیارها نزدیکتر هستم. آقای کروبی در یکی از سخنرانی هاش گفته بود: منظور آقا از این معیارها من هستم. آقای موسوی هم هر جا می رسید می گفت: منظور آقا از این معیارها من هستم.» («من مدیرجلسه ام»- «رحیم مخدومی»- «خاطره «جعفر فرجی»»).

این برش تاریخی بر تأثیر گفتمان سازی های رهبری انقلاب اسلامی تأکید می کند.

با این تفسیر انتخابات پیشرو نیز از این قاعده منطقی مستثناء نیست و بخش قابل توجّهی از گروه های مرجع و توده های مردم به معیارهایی که توسّط رهبری انقلاب اسلامی در قالب گفتمان سازی مطرح می شود به عنوان مهمترین راه شناخت اصلح و کاندیدای نهایی نگاه می کنند.

تعامل نخبگان با مصداق یابی این معیارها از دو شیوه قابل امکان است: اوّل شیوه تطبیقی، دوم شیوه مردودی. آنهایی که به شیوه تطبیقی عمل می کنند تلاش می کنند مصداق حدّاکثری معیارشناسی رهبری را بیابند و آنهایی که به شیوه مردودی معتقدند با فهم معیارهای رئیس جمهور اصلح مشخّص می کنند چه کاندیداهایی بیشترین فاصله را با این معیارها دارند. شیوه دوم حدّاقل اثبات می کند که چه کسانی کوچکترین قرابتی با معیارهای اصلح را دارا نیستند و احیاناً در گردونه رقابت توسّط مردم حذف می شوند. در اینجا برخی معیارهای مورد نظر رهبری انقلاب درباره رئیس جمهور هفتم بازخوانی می شود:

 بهتر از احمدی نژاد، بی معایب احمدی نژاد

رهبر معظّم انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروزی خویش در حرم مطهّر رضوی فرمودند: «این را همه بدانند كه آنچه ما برای رئیس جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی كه امروز وجود دارد، منهای ضعفهائی كه وجود دارد. این را همه توجه كنند؛ رئیس جمهورِ هر دوره ای باید امتیازات كسبی و ممكن ‌الحصول رئیس جمهور قبلی را داشته باشد، ضعف های او را نداشته باشد.» (۱/۱/۱۳۹۲).

حال که پای نقاط قوّت دولت نهم و دهم به میان آمد بد نیست از زبان رهبری انقلاب این نقاط را جستجو کنیم. ایشان در «حُکم تنفیذ رئیس دولت دهم» که سندی خدشه ناپذیر و رسمی است، می نویسند: «رأى قاطع و بى سابقه مردم به رئيس جمهور منتخب و محترم، رأى به ويژگى هائى است كه كارنامه چهارساله «دولت نهم» بدان ها زينت يافته و سمت و سوى گرايش هاى اكثريتِ بى چون و چراى ملّت را آشكار مي سازد. اين، رأى به گفتمان پربركت و عزتمدار انقلاب اسلامى است؛ رأى به استكبارستيزى و ايستادگى شجاعانه در برابر سلطه طلبان بين المللى است؛ رأى به مبارزه با فقر و فساد و تبعيض و مبارزه با اشرافيگرى است؛ رأى به ساده زيستى و نزديكى با مردم و غمگسارى از ضعيفان و مستضعفان است؛ رأى به كار و تلاشِ بى وقفه و خستگى ناپذير است.» (۱۲/۵/۱۳۸۸).

بنابراین کاندیداهایی که زندگی و مدیریت اشرافی دارند نمی توانند در این شاخصه گنجیده شوند، کاندیداهایی که سفرهای استانی را بیهوده و مضرّ می دانستند نمی توانند در حال حاضر مدّعی مردمی بودن باشند.

 مرد مقاومت

رهبری انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از کارگران و فعّال بخش تولیدی فرمودند: «نامزد انتخابات اولاً بايد به خدا و به اين انقلاب و به قانون اساسى و به اين مردم ايمان و اعتقاد داشته باشد؛ ثانياً داراى روحيه "مقاوم" باشد. اين ملّت اهداف بلندى دارد، كارهاى بزرگى دارد، تسليم نيست ... كسانى كه در رأس قوّه اجرائى قرار مي گيرند، بايد كسانى باشند كه در مقابل فشارهاى دشمنان "مقاوم" باشند؛ زود نترسند، زود از ميدان خارج نشوند؛ اين يكى از شرط هاى لازم است.» (۷/۲/۱۳۹۲).

ایشان در دیدار با دست اندرکاران برگزاری انتخابات فرمودند: «رئيس جمهور ... بايد "مقاوم" باشد ... اينها خصوصياتى است كه در انتخاب كسى كه مي خواهيم كليد اجرائى كشور را به او بسپريم، نقش دارد.» (۱۶/۲/۱۳۹۲).

همچنین رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اقشار مختلف مردمی فرمودند: «اجمالاً معيار اصلى اين است كه كسانى سر كار بيايند كه همّتشان بر حفظ عزّت و حركت كشور در جهت هدف هاى انقلاب باشد. آنچه ما در اين سال هاى طولانى از خيرات و بركات به دست آورده ايم، به بركت هدف هاى انقلاب بوده است. هر جائى كه كم آورديم، عقب مانديم، شكست خورديم، به خاطر غفلت از هدف هاى انقلاب اسلامى و هدف هاى اسلامى بوده است. كسانى سر كار بيايند كه مصداق: «انّ الّذين قالوا ربُّنا اللّه ثمَّ استَقاموا» باشند؛ اهل استقامت، اهل ايستادگى باشند؛ زرهى پولادين از ياد خدا و از توكل به خدا بر تن خودشان بپوشند و وارد ميدان شوند.» (۲۵/۲/۱۳۹۲).

با بررسی مجموعه نظرات رهبر معظّم انقلاب اسلامی در رابطه با "رئیس جمهور اصلح هفتم" مشخّص می شود، ایشان بر دو مسئله "مقاوم" بودن و "قانون مدار" بودن بیش از مابقی معیارها تأکید دارند.

از نظر این شاخصه مهم باید دو موضع مدّنظر قرار گیرد، اوّل آنکه آن دسته از کاندیداهایی که به جای تأکید بر گفتمان ناب انقلاب اسلامی و به جای استخراج شیوه های عملیّاتی برای اجرایی کردن این گفتمان سراغ نسخه های توسعه ای می روند؛ در واقع نمی توانند چنین مطالبه ای را پاسخ دهند. برخی از نامزدها بیش از آنکه اسلام و نگاه انقلابی امام خمینی (ره) را راهگشا بدانند (هر چند در ظاهر خود را معتقد به آن معرّفی می نمایند)، بیشتر به نسخه های توسعه ای و شهروندی معتقد هستند.

دوم آنکه آن دسته از کاندیداهای انتخابات که در دیپلماسی و سیاست خارجی کشور خواستار شیوه های "تنش زدا" و "سازش کارانه" هستند؛ نمی توانند مردان مقاومی برای کشور باشند زیرا اینها از اساس مؤلّفه ای به نام مقاومت را منطقی فرض نمی کنند.

برای مثال آنها مقاومت هسته ای ۸ ساله اخیر را که بارها مورد تأیید رهبری نظام و قاطبه مردم قرار گرفته را نکوهش می کنند، چطور می توان از آنها انتظار داشت که به فکر رابطه با قدرت های جهانی و کدخدا ها نباشند. کسانی که دیپلماسی فعّال و تهاجمی دولت نهم و گاهاً دهم را که مورد تقدیر رهبری انقلاب اسلامی قرار گرفته را به باد انتقاد می گیرند و آن را مصداق ماجراجویی می دانند، چطور حاضرند در صورت رأی آوردن به این مطالبه مهمّ رهبری نظام تن دهند.

 مردمی و کاری

رهبر معظّم انقلاب همچنین فرمودند: «رئيس جمهور، هم بايد كارى باشد، هم بايد مردمى باشد، ... هم بايد درد مردم را احساس كند، هم بايد طبقات مختلف مردم را ببيند؛ اينها خصوصياتى است كه در انتخاب كسى كه مي خواهيم كليد اجرائى كشور را به او بسپريم، نقش دارد.» (۱۶/۲/۱۳۹۲).

تأکید مجدّد رهبری نظام بر مردمی بودن «رئیس جمهور هفتم» با گویشی تازه تر نشان از آن دارد که زیست ساده کاندیداها و ارتباط آنها با طبقات مختلف مردمی جایگاه مهمّی برای رئیس جمهور آینده است. بی شک مردم نمی توانند از کسانی که سوار بر ماشین های لوکس خارجی هستند، یا در بین محافطت فیزیکی چندلایه هستند؛ انتظار درد فهمی داشته باشند. کاندیداهایی که دارای زندگی های اشرافی در شمالی ترین مناطق شهر تهران هستند چطور می توانند درد مردم فقیر جامعه را درک نمایند در حالیکه در زندگی مادّی غرق هستند.

لبخند انکار تکنوکرات ها!

رهبر انقلاب اسلامی در حرم مطهّر رضوی بر الویت داشتن مسائل اقتصادی برای کشور صحه گذاشتند و فرمودند: «اگر تحریم ها اثر گذاشته، علّت آن اشکال اساسی در وابسته بودن اقتصاد کشور به نفت است. بر همین اساس باید اقتصاد بدون نفت از برنامه های اصلی و اولویت های دولت آینده باشد.» (۱/۱/۱۳۹۲).

ایشان توجّه بر عملیّاتی نمودن "اقتصاد مقاومتی" را از معیارهای رئیس جمهور هفتم برشمرده اند: «وظيفه همه ما اين است كه سعی كنيم كشور را مستحكم، غير قابل نفوذ، غير قابل تأثير از سوی دشمن، حفظ كنيم و نگه داريم؛ اين يكی از اقتضائات "اقتصاد مقاومتی" است كه مطرح كرديم. در "اقتصاد مقاومتی"، يك رُكن اساسی و مهم، "مقاوم" بودن اقتصاد است. اقتصاد بايد "مقاوم" باشد؛ بايد بتواند در مقابل آنچه كه ممكن است در معرض توطئه دشمن قرار بگيرد، مقاومت كند.» (۱/۱/۱۳۹۲).

ایشان همچنین وابسته نبودن به تفکّر اقتصادی غرب و شرق را مهم می شمرند: «اعتماد كردن به شيوه هاى تزريقىِ "اقتصادهاى تحميلى شرق و غرب"، مضرّ است. سياست هاى اقتصاد بايد سياست هاى "اقتصاد مقاومتى" باشد، بايد اقتصادى باشد كه در ساخت درونىِ خود "مقاوم" باشد، بتواند ايستادگى كند؛ با تغييرات گوناگون در اين گوشه دنيا، آن گوشه دنيا متلاطم نشود؛ اين چيزها لازم است. رئيس جمهورى كه مي خواهد اين كشور بزرگ را اداره كند، بايد اينچنين خصوصياتى داشته باشد.» (دیدار با جمعی از کارگران و فعّلان بخش تولیدی- ۷/۲/۱۳۹۲).

رهبری حکیم انقلاب اسلامی در نقد تفکّر تکنوکراسی فرمودند: «تحريم ها بالاخره اثر گذاشت؛ اين هم يك اشكال اساسی در خود ما است. اقتصاد ما دچار اين اشكال است كه وابسته نفت است ... من هفده هجده سال قبل به دولتی كه در آن زمان سر كار بود و به مسئولان گفتم كاری كنيد كه ما هر وقت اراده كرديم، بتوانيم درِ چاه های نفت را ببنديم. آقايانِ به قول خودشان "تكنوكرات" لبخند انكار زدند كه مگر مي شود؟! بله، مي شود؛ بايد دنبال كرد، بايد اقدام كرد، بايد برنامه‌ريزی كرد. وقتی اقتصاد كشور به يك نقطه خاصّ متّصل و وابسته باشد، دشمنان روی آن نقطه تمركز پيدا مي كنند.» (۱/۱/۱۳۹۲).

از این زاویه باید به آن دسته از کاندیداهایی که بر تکنوکرات بودن و استقرار دولت شهروندی تأکید دارند بار دیگر یک امتیاز منفی لحاظ نمود.

 مردودی کدام کاندیداها

در نهایت به نظر می رسد برخی کاندیداها با رئیس جمهور ترازی که از منظر رهبری معظّم انقلاب اسلامی تصویر شده تطبیق چندانی ندارد. مع الوصف فاصله زیادی دارند تا بخشی از مردم که به گفتمان سازی های رهبری انقلاب اهمیّت می دهند؛ آنان را بعنوان کاندیدای نهایی انتخاب کنند.

البتّه اطرافیان این دست کاندیداها خیال می کنند این بخش از مردم حجم بالایی از آراء را تشکیل نمی دهند امّا یکبار دیگر باید منتظر ماند و دید که آیا دست آخر این بازی های انتخاباتی و جنگ های روانی هستند که فائق می شوند یا بصیرت مردم مسلمان؟ سال های ۱۳۸۴، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰ که بصیرت مردم رقم زننده نتایج نهایی انتخابات بود؛ لذا چه مؤلّفه ای پیش آمده که مردم اینبار در انتخاب اصلح دچار اشتباه شوند؟ این سئوالی است که مشاورین برخی نامزدها باید سریعاً پاسخش را به آنها بدهند.

جدول شناخت معیارهای رئیس جمهور هفتم از دید رهبر معظّم انقلاب اسلامی

 

سلبی

ایجابی

ویژگی

«معیارهای رئیس جمهور هفتم» از دید رهبری معظّم انقلاب اسلامی

 

  •  

سیاست خارجی فعّال و تهاجمی داشته باشد

خوشبختانه كشور در ادبياتِ برخورد با دنياى زورگوى مستكبر و غربى هم پيشرفت هاى خوبى داشته است. امروز مسئولين كشور ما در پشت ميز مذاكرات گوناگون، در تريبون هاى گوناگون، وقتى حرف مي زنند، حرف هاى پخته، جامع، جالب و درست زده مي شود. (اجتماع نخبگان استان خراسان شمالى‌- 25/7/91)

  •  

 

کسانی که توانایی کار اجرایی ندارند، نیایند

هر كسى در خود صلاحيتى احساس مي كند و كار اجرائى بلد است، مى آيد و خود را در معرض انتخاب مردم مي گذارد. اداره مملكت و كار اجرایى، كار كوچكى نيست. كارهاى بزرگ و بارهاى سنگينى بر دوش مجريان سطوح بالاست. ممكن است كسانى كه در سطوح ديگرى كار مي كنند، ابعاد اين سنگينى را هم بعضاً تشخيص ندهند كه چقدر اين بار سنگين است ... آن كسانى كه وارد ميدان مي شوند، بايد كسانى باشند كه در خود توانائىِ كشيدن اين بار را بيابند. (دیدار مردم قم- 19/10/91)

ما عرض كرديم سلائق مختلف و هر كسى كه احساس مي كند توانائى دارد، بيايد وسط ميدان ... امّا در محاسبه، آن كسانى كه داوطلب مي شوند، اشتباه نكنند؛ بدانند مديريت اجرایى كشور يعنى چه. نه در ارزيابى نياز كشور به قدرت اجرایی؛ اشتباه كنند، نه در ارزيابى توان خودشان اشتباه كنند. (دیدار كارگران و فعّالان بخش تولید- 7/2/92)

 

  •  

قانون مدار و دلبسته و معتقد به اسلام، ارزش ها و نظام باشد

صلاحيت هایى را هم كه در قانون اساسى است و شوراى محترم نگهبان بر روى آنها تكيه خواهد كرد، در خودشان ملاحظه كنند و واقعاً وابسته و دلبسته به نظام و قانون اساسى باشند؛ بخواهند قانون اساسى را اجرا كنند؛ چون رئيس جمهور سوگند مي خورد كه قانون اساسى را اجرا كند؛ قسم دروغ كه نمي شود خورد. (دیدار مردم قم- 19/10/91)

هر كسی می آید، پایبند به انقلاب، پایبند به ارزش ها، پایبند به منافع ملّی، پایبند به نظام اسلامی ... باشد. (دیدار مجاوران حرم رضوی- 1/1/92)

نامزد انتخابات اوّلاً بايد به خدا و به اين انقلاب و به قانون اساسى و به اين مردم ايمان و اعتقاد داشته باشد. (دیدار كارگران و فعّالان بخش تولید- 7/2/92)

راه اساسى براى اينكه مشكلات انتخاباتى پيش نيايد، التزام به قانون است؛ اين را من عرض بكنم. آحاد مردم در هر جاى كشور كه هستند ... بايد بدنبال اين باشند كه هر كسى حرفى مي زند، بر اساس قانون باشد؛ هر كسى توقّعى دارد، بر اساس قانون باشد. (ديدار دست اندركاران انتخابات- 16/2/92‌)

رئيس جمهور ... بايد پابند به قوانين و مقرّرات باشد؛ مجرى قانون است. (ديدار دست اندركاران انتخابات- 16/2/92‌)

همه هم بايد تابع قانون باشند ... راه درست، راه قانون است. همه تابع قانون باشند، همه تسليم قانون باشند. گاهى ممكن است يك قانون، صددرصد درست هم نباشد، امّا از بى قانونى بهتر است. گاهى ممكن است در يك بخشى، يك خطائى هم از مجرى قانون سر بزند كه من و شما بفهميم او در اجراى قانون اين خطا را كرده است؛ اما اگر نتوانيم آن را از طريق قانونى اصلاح كنيم، تحمّل آن بهتر است از اينكه باز بى قانونى كنيم ... قانون، معيار بسيار خوبى است؛ وسيله اى است براى آسايش كشور، آرامش كشور، حفظ وحدت ملّى، ادامه راه عمومى. (ديدار اقشار مختلف مردمی- 25/2/92)

 

  •  

اعتقاد و توانایی اجرای "اقتصاد مقاومتی" داشته باشد و از تجویزهای غربی و شرقی بپرهیزد

وظيفه همه ما است كه سعی كنيم كشور را مستحكم، غير قابل نفوذ، غير قابل تأثير از سوی دشمن، حفظ كنيم و نگه داريم؛ اين يكی از اقتضائات "اقتصاد مقاومتی" است. در "اقتصاد مقاومتی"، يك ركن اساسی و مهم، مقاوم بودن اقتصاد است. اقتصاد بايد مقاوم باشد؛ بايد بتواند در مقابل آنچه كه ممكن است در معرض توطئه دشمن قرار بگيرد، مقاومت كند. (دیدار مجاوران حرم رضوی- 1/1/92)

ما ضعف های خودمان را هم شناختيم. ضعف ما در اقتصاد، كه به سختي معيشت گروه هائی از مردم منتهی شد، عبارت است از وابستگی به نفت ... . (دیدار مجاوران حرم رضوی- 1/1/92)

اعتماد كردن به شيوه هاى تزريقىِ اقتصادهاى تحميلى شرق و غرب، مضرّ است. سياست هاى اقتصاد بايد سياست هاى "اقتصاد مقاومتى" باشد. يك اقتصاد مقاوم بايد اقتصادى باشد كه در ساخت درونىِ خود مقاوم باشد، بتواند ايستادگى كند؛ با تغييرات گوناگون در اين گوشه دنيا، آن گوشه دنيا متلاطم نشود؛ اين چيزها لازم است. (دیدار كارگران و فعّالان بخش تولید- 7/2/92)

 

  •  

اصلح باشد

آنچه كه اهمیت دارد، تشخیص شما و رأی شما است. باید خودتان تحقیق كنید، ملاحظه كنید، دقت كنید، از انسان های مورد اعتمادتان بپرسید؛ تا به اصلح برسید و اصلح را انتخاب كنید. (دیدار مجاوران حرم رضوی- 1/1/92)

در بين كسانى كه تشخيص داده شد صالحند، مردم مي گردند، تحقيق مي كنند، از افراد مي پرسند، از آدم هاى مورد اعتماد سؤال مي كنند، به سوابق نگاه مي كنند، به شعارها نگاه مي كنند، به حرف ها و گفته ها نگاه مي كنند، سپس تصميم گيرى مي كنند. (دیدار كارگران و فعّالان بخش تولید- 7/2/92)

مديريت عالى اجرائى كشور، كار بزرگى است، كار مهمّى است. يك كلمه اثر مي گذارد؛ يك اقدام كوچك يا بزرگ از سوى مجريان درجه يك كشور اثر مي گذارد؛ دستگاه اجرایى اينجور است. خدمت آنها، براى كشور تأثيرات عميق دارد؛ خداى نكرده كوتاهى و تقصير آنها، تأثيرات منفىِ زيادى دارد. اينها موجب مي شود كه من و شما كه مي خواهيم انتخاب كنيم، دقّت كنيم. تعهّد را، تديّن را، آمادگى را، توانایى ها را بسنجيم؛ طبق تشخيص عمل كنيم ... كسانى هم كه مي خواهند صلاحيّت ها را ملاحظه كنند و بر اساس آن تصميم گيرى كنند، همه چيز را در كنار هم بايد ببينند. (ديدار دست اندركاران انتخابات- 16/2/92‌)

گاهى اوقات دولت ها كارهایى مي كنند كه تأثيرات آن تا سال ها باقى ميماند؛ چه كارهاى خوب، چه خداى نكرده كارهاى غير خوب؛ تأثير آن منحصر نمي ماند به آن چهار سال؛ مثل يك جريانى ادامه پيدا مي كند. پس شما ... انتخابى مي كنيد ... كه تأثير آن ... گاهى در چهل سال باقى مي ماند. ... شما كه در انتخابات شركت مي كنيد، دنبال يك فرد اصلحى مي گرديد ... هم در عرصه مادى، هم در عرصه معنوى. (ديدار اقشار مختلف مردمی- 25/2/92)

آنچه مهم است، اينكه مردم علاوه بر حضور، همّت بر انتخابِ خوب داشته باشند. يك انتخاب خوب، يك انتخاب درست، نه فقط در طول چهار سال، گاهى در طول ده ها سال تأثيراتش براى كشور باقى مي ماند. براى انتخابِ خوب بايد فكر كرد، بايد معيارها را شناخت. (ديدار اقشار مختلف مردمی- 25/2/92)

شوراى محترم نگهبان، خب مردمانى پرهيزگار، متّقى و آگاهند؛ طبق قانون ... افرادى كه صالحند، معرّفى مي شوند. من و شما بايد نگاه كنيم، ببينيم در بين صالح ها كدام صالح ترند، كدام بيشتر به درد مردم مي خورند، كدام بيشتر مي توانند اين بار سنگين را بر دوش بكشند و با امانتِ كامل اين راه را ادامه دهند و پيش ببرند. از افرادى كه ممكن است ما را هدايت كنند، راهنمایى كنند، كمك بخواهيم؛ بالاخره خودمان را به حجّت شرعى برسانيم. اگر انسان طبق حجّت شرعى كار كرد، چنانچه بعداً غلط هم از آب دربيايد، باز سرفراز است، مي گويد من تكليفم را عمل كردم؛ اما اگر طبق حجّت شرعى عمل نكنيم، بعد خطا از آب دربيايد، خودمان را ملامت خواهيم كرد؛ عذرى نداريم، حجّتى نداريم. (ديدار اقشار مختلف مردمی- 25/2/92)

  •  

 

کسی که خود را منتسب به رأی رهبری کند؛ صلاحیّت ندارد

رهبری، یك رأی بیشتر ندارد. بنده حقیر مثل بقیه‌ی مردم، یك رأی دارم؛ این رأی هم تا وقتی كه در صندوق انداخته نشود، هیچ كس از آن مطّلع نخواهد بود ... اينجور نيست كه كسی بيايد نسبت بدهد كه رهبری نظرش به فلان است، به بهمان نيست. اگر چنين نسبتی داده شد، اين نسبت درست نيست. (دیدار مجاوران حرم رضوی- 1/1/92)

  •  
  •  

نقاط قوّت رئیس دولت فعلی را داشته باشد، و نقاط ضعف او را نداشته باشد

آنچه ما برای رئیس جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی كه امروز وجود دارد، منهای ضعف هائی كه وجود دارد. این را همه توجه كنند؛ رئیس جمهورِ هر دوره ای باید امتیازات كسبی و ممكن الحصول رئیس جمهور قبلی را داشته باشد، ضعف های او را نداشته باشد ... آن چیزهائی كه امروز برای دولت و برای رئیس جمهور نقاط قوّت محسوب می شود، اینها باید در رئیس جمهور بعدی وجود داشته‌ باشد ... چیزهائی كه امروز نقاط ضعف شناخته می شود، این نقاط ضعف را باید از خود دور كند ... بايد رو به پیشرفت باشیم، رو به تعالی و تكامل باشیم، تدریجاً بهترین های خودمان را بفرستیم. (دیدار مجاوران حرم رضوی- 1/1/92)

شما كه در انتخابات شركت مي كنيد، دنبال يك فرد اصلحى مي گرديد كه بتواند كشورتان را با همين سرعت، بلكه بيش از اين، پيش ببرد؛ هم در عرصه‌ى مادى، هم در عرصه‌ى معنوى. (ديدار اقشار مختلف مردمی- 25/2/92)

 

  •  

پایبند به عقل جمعی و تدبیر باشد

هر كسی می آید، پایبند به عقل جمعی، پایبند به تدبیر باشد. (دیدار مجاوران حرم رضوی- 1/1/92)

ثالثاً انسان هاى با تدبيرى باشند، با حكمت باشند. ما در سياست خارجى گفتيم "عزّت و حكمت و مصلحت"؛ در اداره كشور، در مسائل داخلى، در اقتصاد هم همين جور است. بايد با برنامه، با حكمت، با تدبير، با نگاه بلندمدّت و همه جانبه، با يك هندسه صحيح كارها را مشاهده كنند، نگاه كنند، وارد ميدان شوند. (دیدار كارگران و فعّالان بخش تولید- 7/2/92)

رئيس جمهور ... بايد باتدبير باشد. (ديدار دست اندركاران انتخابات- 16/2/92‌)

  •  
  •  

از تصمیم گیری اقتصادی روزمرّه پرهیز کند و به برنامه مدوّن اقتصادی معتقد و ملتزم باشد

ما ضعف های خودمان را هم شناختيم. ضعف ما در اقتصاد، كه به سختي معيشت گروه هائی از مردم منتهی شد، عبارت است از... بی اعتنائی به سياست های كلان اقتصادی، و سياست ها و تصميم گيری های پی در‌پيِ روزمرّه. مسئولين كشور - مسولينِ امروز و بخصوص مسئولين آينده كه بعد از انتخابات بر سر كار خواهند آمد- به اين نكته توجه كنند؛ كشور بايد سياست اقتصادي كلانِ روشن و مدوّن و برنامه ريزی شده داشته باشد؛ حوادث گوناگون نتواند تغيير و تبديلی در آن ايجاد كند. (دیدار مجاوران حرم رضوی- 1/1/92)

روزمرّه فكر كردن در مسائل اقتصادى، مضرّ است؛ تغيير سياست هاى اقتصادى بطور دائم، مضرّ است - در همه بخش ها بخصوص اقتصاد- تكيه كردن بر نظرات غير كارشناسى، مضرّ است. (دیدار كارگران و فعّالان بخش تولید- 7/2/92)

 

  •  

در برنامه ریزی ها، معیشت طبقه ضعیف را لحاظ کند

"حماسه اقتصادى" فقط دست دولت نيست ... در همه برنامه ريزى ها بايد زندگى و معيشت طبقات ضعيف مورد توجه قرار گيرد؛ بعد براى آنها برنامه ريزى كنند. (دیدار كارگران و فعّالان بخش تولید- 7/2/92)

 

  •  

پایبند به مقاومت و گفتمان انقلاب اسلامی باشد

نامزد انتخابات... ثانياً داراى روحيه مقاوم باشد. اين ملّت اهداف بلندى دارد، كارهاى بزرگى دارد، تسليم نيست، كسى نمي تواند با اين ملّت با زبان زور حرف بزند. كسانى كه در رأس قوّه اجرایى قرار مي گيرند، بايد كسانى باشند كه در مقابل فشارهاى دشمنان مقاوم باشند؛ زود نترسند، زود از ميدان خارج نشوند؛ اين يكى از شرط هاى لازم است. ما در سياست خارجى گفتيم "عزّت و حكمت و مصلحت". (دیدار كارگران و فعّالان بخش تولید- 7/2/92)

رئيس جمهور ... هم بايد مقاوم باشد، هم بايد ارزشى باشد. (ديدار دست اندركاران انتخابات- 16/2/92‌)

شما دنبال انتخاباتيد، براى اينكه كسى يا كسانى، دولتى، رئيس جمهورى بتواند عزّت شما را بالا ببرد، استقلال شما را عميق تر كند، وضع زندگى شما را بهتر و مرفّه تر كند، گره ها را باز كند، اميد و شور و شوقى در كشور بوجود آورد. (ديدار اقشار مختلف مردمی- 25/2/92)

هدف ملّت ايران چگونه تأمين خواهد شد؟ ... دوم اينكه اين انتخابات منتهى شود به انتخاب يك انسان شايسته وارسته، باعزمِ مؤمنِ انقلابىِ با همّت جهادى. (ديدار اقشار مختلف مردمی- 25/2/92)

اجمالاً معيار اصلى اين است كه كسانى سر كار بيايند كه همّتشان بر حفظ عزّت و حركت كشور در جهت هدف هاى انقلاب باشد. آنچه ما در اين سال هاى طولانى از خيرات و بركات به دست آورده ايم، به بركت هدف هاى انقلاب بوده است؛ هر جایى كه كم آورديم، عقب مانديم، شكست خورديم، به خاطر غفلت از هدف هاى انقلاب اسلامى و هدف هاى اسلامى بوده است. كسانى سر كار بيايند كه مصداق: «انّ الّذين قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا» باشند؛ اهل استقامت، اهل ايستادگى باشند؛ زرهى پولادين از ياد خدا و از توكّل به خدا بر تن خودشان بپوشند و وارد ميدان شوند. (ديدار اقشار مختلف مردمی- 25/2/92)

  •  

 

اهل تنش آفرینی سیاسی نباشد

رابعاً بايد تهذيب اخلاقى داشته باشد؛ نپرداختن به حواشى. اينها چيزهاى لازمى است. بنده توصيه ام به همه دولت ها هميشه همين بوده است ... تكيه اين بوده است كه براى مردم هزينه درست نكنند، مشكل درست نكنند، دغدغه آفرينى نكنند، مردم را دچار تشويش و نگرانى نكنند. (دیدار كارگران و فعّالان بخش تولید- 7/2/92)

  •  

 

وعده های بیجا و خارج از اختیارات ندهد

البتّه وعده بيخود و بى مبنا هم ندهند، درِ باغ سبزهاى بى منطق هم باز نكنند؛ منطقى، معقول، منطبق با واقعيّت و با توكّل به خداى متعال حركت را پيش ببرند؛ ان شاء ا... در آينده هم بايد همين جور باشد. (دیدار كارگران و فعّالان بخش تولید- 7/2/92)

شعارها را نگاه كنيد، ببيند شعارهایى كه تعيين مي كنند، چه جور شعارهایى است؟ گاهى بعضى ها - البتّه اشتباه مي كنند- براى جلب آراء، شعارهایى مي دهند كه اين شعارها از حدود قدرت و اختياراتشان بيرون است. اينها را مردم هوشمند ما مي توانند بشناسند، مراقبت كنند، دقّت كنند. آنچه كه براى مردم لازم است، آنچه كه فوريت بيشترى دارد، آنچه كه با واقعيّات و امكانات كشور سازگار است، آنچه كه به افزايش قدرت درونى ملّت مى انجامد، آنها را در شعارهايشان بگنجانند؛ اين يكى از معيارها است. (ديدار اقشار مختلف مردمی- 25/2/92)

  •  

 

به برنامه های کلان و بالادستی بی اعتناء نباشد

دستگاه رياست جمهورى هم كه اهميّتش معلوم است. قانون اساسى و قوانين جارى كشور، اين همه فعّاليت و تلاش و امكانات و بودجه و راه هاى پيمودن به سمت آرمان ها را در مقابل دستگاه دولتى و رئيس جمهور قرار داده است. (ديدار دست اندركاران انتخابات- 16/2/92‌)

 

  •  

مردمی و کاری باشد و درد مردم را فهمد

رئيس جمهور، هم بايد كارى باشد، هم بايد مردمى باشد ... هم بايد درد مردم را احساس كند، هم بايد طبقات مختلف مردم را ببيند. (ديدار دست اندركاران انتخابات- 16/2/92‌)

 

 

 

 

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *