پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

مرد رویایی من

دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 289155
زندگی زناشویی، برقراری رابطه ای فوق العاده پیچیده و بسیار حساس بین زن و مرد است.
به گزارش جهان به نقل از تبیان، زن و شوهر در زندگی مشترک در همه ی شئونات زندگی با یکدیگر در ارتباط و تعامل هستند. افزون بر آن، روابط زن و شوهر در همه ی حیطه های زندگی چنان پیچیده و درهم تنیده که بیش تر زوج ها به علت آگاهی کم و اشتباه آمیز و تصور غلط شان، در حل بسیاری از مسائل و رفع مشکلات مشترک عاجزند و حتی در مسائل جزئی نیز به سختی می توانند به توافق برسند!

با وجود این که زنان و مردان در بسیاری از زمینه ها دارای ویژگی های خاص خود هستند، اما زوج ها در عمل، کم تر به این تفاوت ها توجه می کنند و کم تر آگاهی دارند که برداشت زنها و مردها از هر پدیده و رویدادی برحس آگاهی، تجربه، دانش، شرایط روانی و جسمانی و زاوایه ی دید ویژه ی خود و از همه مهمتر بر اساس شرایط جنسیتی شان متفاوت می باشد و هر یک به علت خودمحور بودن، در برابر هر حادثه ای، کنش و واکنش متفاوتی از خود نشان می دهد و هر یک انتظار دارد که دیگری همانند او فکر کند و احساسات خود را مشابه او بروز دهد و عملکردی مشابه او داشته باشد؛ چرا که هر یک دیدگاه و بینش خود را اصیل، واقع بینانه و درست می داند و تصور می کند که مسائل را بهتر درک کرده و در برطرف ساختن نیازهای خود و همسر به درستی عمل می کند.

یكی از این تفاوتهای بسیار مهم میان زنان و مردان، نحوه ابراز علاقه و توجه آنها نسبت به یكدیگر است كه عمدتا باعث بروز مشكل و حتی اختلاف در زندگی مشترك می گردد. اغلب دیده می شود كه مردان دچار یك نوع مشكل در بیان احساسات خود نسبت به همسرشان هستند تا جایی كه گاه این موضوع ختم به بی اعتنایی و یا غفلت و اهمال و سرد شدن ارتباط زوجین می شود. از دگر سو، آشكار كردن احساسات نسبت به همسر می‌تواند به نزدیكی و تمایل بیشتر آنها نسبت به هم منجر شود. در بخش مشاوره ها بسیار با زنانی مواجه هستیم كه از عدم ابراز علاقه و توجه همسرتان نسبت به خود اعتراض و شكایت داشته و حتی گاه از ادامه زندگی با همسرشان سرد شده اند. این دست شكایات خود نشان دهنده این است كه شناخت روحیات همسر و تلاش برای نزدیك ساختن خود به دنیای وی تا چه حد می تواند در موفقیت یك زندگی زناشویی موثر باشد.

لذا مطالب زیر برای مردانی كه خواهان ارتباط و تعامل بهتر با همسر برای ابراز احساساتشان هستند مفید است:

۱. در یك اتاق یا محل ساكت و بدون مزاحمت بنشینید و آن احساسی كه می‌خواهید به طرف مقابل انتقال دهید در نظر بگیرید. وقتی اختصاص دهید و ببینید چرا لازم است كه همسرتان از این احساس مطلع باشد.

۲. از خودتان سوال كنید كه با گفتن و بیان این احساسات با چه موانعی مواجه خواهید شد؟ ایده و نظر كلی كه می خواهید درباره آن حرف بزنید را به خوبی روشن كنید. این امر سبب می‌شود كه قبل از نشستن و جلسه گرفتن با همسرتان بتوانید اعتماد و اطمینان بیشتری كسب كنید.

۳. درباره دیدگاه همسرتان فكر كنید، هنگامیكه شما مشغول تدبیر كردن جزئیات احساساتی هستید كه درباره‌اش حرف می زنید دیدگاه و نقطه نظر او را تصور كنید. او از شنیدن این حرفها چه حسی خواهد داشت؟

۴. زمانی را برای نشستن و صحبت كردن با همسرتان اختصاص داده و تنظیم كنید. سعی نكنید این زمان توام با انجام كار دیگری مانند بازی با كودكتان، تماشای فیلم و سریال تلویزیونی یا هنگام چك كردن گوشی همراهتان و .. نیز باشد. یك ملاقات خصوصی داشته باشید و بطور خصوصی به آن ادامه دهید.

۵. صحبت را با پرسیدن این سوال كه چه چیزی در ذهن همسرتان است شروع كنید. گاهی اوقات اگر اجازه دهید كه همسرتان صحبت را شروع كند خطوط ارتباطی بهتر و ساده‌تری بین شما برقرار خواهد شد.

۶. نظرتان را شفاف بیان كنید و قبل از صحبت كردن فكر كنید. نحوه تعامل مردان و زنان كاملا متفاوت است. بنابراین اگر شما آنچه را كه مدنظرتان است بخواهید با روش مردانه و دور از هر گونه نرمی و ملاطفت بیان كنید همسرتان متوجه آنچه می‌خواهید بگویید نمی شود. دیدگاه او را در ذهن خود تصور كنید.

۷. موضوع مورد نظر و احساسات خود را با در نظر گرفتن حالات روحی همسرتان بیان كنید. اینكار تنها از این طریق ممكن است كه اجازه دهید همسرتان بفهمد چه چیزی در درون شماست. به این ترتیب او در این موضوع خاص به تدریج به شما نزدیكتر خواهد شد و شما نیز همینطور.

۸. حتما شنونده هم باشید، حرف زدن با همسر تنها به شرطی سودمند خواهد بود كه یك گفتگوی دوطرفه باشد. به خوبی به آنچه كه او می‌گوید گوش فرا دهید.

۹. همسرتان را همانطور كه هست بپذیرید و به همان اندازه از وی انتظار داشته باشید. وقتی كه حرفتان تمام شد اطمینان كسب كنید كه همسرتان متوجه شده كه شما احساسات او را پذیرفته‌اید و او را دوست دارید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *