جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

"بگم‌بگم‌ها" خلاف شرع و قانون است

چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب: 286951
رئیس قوه‌قضاییه گفت: در جمهوری اسلامی ایران رسیدن به قدرت اصل نیست بلکه انجام مسئولیت و وظیفه و خدمت به مردم اصل است.
"بگم‌بگم‌ها" خلاف شرع و قانون است
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تاکید بر این‌که مهم‌ترین وظیفه تمام مردم و مسئولان در انتخابات حضور و مشارکت حداکثری است، افزود: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر شاهد شیطنت برخی رسانه‌ها و دولت‌های غربی و متاسفانه اذناب داخلی آنان هستیم که تلاش می‌کنند موضوع تقلب در انتخابات را در جامعه منتشر کنند؛ با این هدف که اگر نامزد خاص و مدنظر آنان رای نیاورد، ذهن‌ها را به سمت تقلب سوق دهند.
 
رئیس قوه قضاییه مطرح کردن موضوع تقلب در انتخابات را «شگرد و توطئه برملاشده و لورفته» غربی‌ها در انتخابات کشورهای مستقل دانست و با تاکید بر این‌که این شگرد در بسیاری کشورها از جمله در انتخابات سال 88 ایران به کار گرفته شد، تصریح کرد:‌ دشمنان ما باید بدانند که مردم و مسئولان ایران اسلامی آگاه هستند و اگر کسی در مسیر فتنه جدید حرکت کند با برخورد قاطع و قانونی مواجه خواهد شد.
 
آملی لاریجانی افزود: دستگاه‌های نظارتی نیز که وظایفی در انتخابات دارند باید با دقت کامل عمل کنند تا بهانه به دست کسی ندهند. قوه قضاییه و نیروهای امنیتی و انتظامی مجال طرح شیطنت‌آمیز مباحثی مانند تقلب و فتنه‌های جدیدی را در انتخابات نخواهند داد.
 
رئیس قوه قضاییه رعایت اخلاق انتخاباتی را بسیار ضروری خواند و تاکید کرد: بعید نیست رعایت اخلاق انتخاباتی در شرایط فعلی جامعه و کشور یک واجب شرعی باشد. نامزدهای انتخاباتی نظام جمهوری اسلامی ایران با نامزدهای انتخاباتی کشورهای دیگر کاملا تفاوت دارند.
 
وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران رسیدن به قدرت اصل نیست بلکه انجام مسئولیت و وظیفه و خدمت به مردم اصل است و بر این اساس نامزدهای انتخاباتی باید توانایی‌های خود را معرفی کنند و دیگران را تخریب نکنند و از «بگم بگم‌هایی»‌ که به عنوان حربه‌ای برای تخریب رقبا بر سر زبان‌ها افتاده و البته خلاف اخلاق، قانون و شرع است، پرهیز کنند.
 
رئیس قوه‌قضاییه احراز صلاحیت کاندیداها در انتخابات، توسط شورای محترم نگهبان را در مسیر انجام وظیفه نظارتی این نهاد وظیفه‌ای تاریخی برشمرد و اظهار کرد: برحسب قانون اساسی شرایطی برای کاندیداهای ریاست جمهوری لازم است که از جمله آن مدیر، مدبر، رجال سیاسی و مذهبی بودن است و بدیهی است که این چند ویژگی مهم باید در سطح ملی باشد چرا که میان مدیریت اجرایی یک کشور با مدیریت یک اداره‌کل یا حتی یک وزارتخانه تفاوت وجود دارد و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید در چارچوب ملی و کشوری، مدیر و مدبر باشند.
 
رئیس دستگاه قضا در ادامه افزود: شورای نگهبان وظیفه دارد واجدان اوصاف مندرج در قانون برای نامزدهای انتخاباتی را احراز کند و برخی ردصلاحیت‌ها لزوما به معنای دارا نبودن این اوصاف از سوی کاندیداها نیست بلکه معنی آن این است که شورای نگهبان شرایط آنها را احراز نکرده است.
 
آملی لاریجانی گفت: این وظیفه نامزدهای انتخاباتی است که شرایط و ویژگی‌های خود را به شورای نگهبان عرضه کنند و اگر کسی نتوانست در این مسیر خود را بخوبی به شورای نگهبان عرضه کند، صلاحیت‌ او برای شورای نگهبان احراز نخواهد شد.
 
رئیس قوه قضاییه در پایان توجه نهادهای ذی‌ربط به شرایط و نحوه حضور و ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری و تغییر در نحوه ثبت‌نام‌ها با هدف افزایش شأن ثبت‌نام در این انتخابات را خواستار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *