پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

دولت بازار را کاملا رها کرده است

شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 286072
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت کنونی اقتصاد کشور گفت: متاسفانه هر چه به روزهای پایانی دولت نزدیک می شویم، شرایط اقتصادی کشور بی ثبات تر می شود. گرانی های اخیر که هر بار به سراغ یک کالا می رود، بارزترین مسئله در اوضاع کنونی است.
به گزارش جهان، عزت الله یوسفیان ملا در گفت وگو با اقتصادپرس با بیان اینکه عوامل زیادی بر گرانی ها تاثیر گذاشته گفت: بخشی از این گرانی ها به دلیل تورم جهانی است. تورم جهانی به طور مستقیم از طریق واردات و غیر مستقیم بر سطح عمومی قیمت ها موثر بوده که البته خیلی سهم بالایی ندارد.
 
وی در ادامه عدم نظارت بر بازار را عامل بعدی و مهم ترین آن عنوان کرد و گفت: بخشی اعظمی از آشفتگی بازار به دلیل عدم نظارت درست و کافی بر بازار است.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه مقوله نظارت را چند بعدی داتست و خاطر نشان کرد: نظارت بر بازار شامل نظارت دولت بر بازار و صنوف و نظارت اصناف بر واحدهای تولیدی و توزیعی می شود.
 
یوسفیان گفت: بخشی قابل توجهی از معاملات در بازار بر عهده صنوف است که این مسئله نقش صنوف را در نظارت بر بازار مهم می کند. وی الزام واحدهای تولیدی بر چسباندن اتیکت قیمت را یکی از موارد مهمی دانست که صنوف بایستی بر رعایت آن نظارت کنند.
 
وی نظارت دولت بر اصناف را بّعد دیگر نظارت عنوان کرد و گفت: دولت بایستی بر عملکرد اصناف نظارت کند تا از هرگونه اخلال در بازار، احتکار و انحصار جلوگیری شود.
 
یوسفیان ایجاد عدم تعادل توسط دولت را یکی دیگر از عوامل موثر بر گرانی های اخیر دانست و تاکید کرد: تغییر مکرر سیاست های دولت به مثابه شوکی است که ثبات اقتصادی را بر هم می زند. این مسئله نااطمینانی و ابهام را به اقتصاد تزریق می کند و بستر را برای سودجویان مهیا می کند.
 
این نماینده مجلس عدم کنترل درست نقدینگی را عامل بعدی معرفی کردو گفت: عدم تدبیر درست دولت در خصوص کنترل نقدینگی سبب تحریک بازارهای غیرمولد همچون ارز، طلا و مسکن شده که بر گرانی تاثیر قابل توجهی داشته است.
 
یوسفیان عدم شفافیت را عامل بعدی در ایجاد بی ثباتی های اخیر در اقتصاد برشمرد و افزود: دولت بایستی با اصلاح ساختارهای اقتصادی شفافیت را به اقتصاد بازگرداند تا از هرگونه تخلف، فساد اقتصادی جلوگیری شود.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جمشید بسم الله
پس همینه که چندوقته که قیمت دلار ثابت مونده. دولت بازار رو ول کرده.