پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۶
۶

اعلام نامزدی هاشمی و خاتمی، در یک روز و یک ساعت؟!

يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب: 285057
این روزها همه رسانه‌ها درگیر خبر آمدن یا نیامدن آیت‌الله هاشمی هستند. اخبار حضور هاشمی، ستادهای انتخاباتی کاندیداها را پرشورتر کرده است؛ جلسه و مذاکره و چانه‌زنی و لابی و گمانه‌زنی تا پاسی از شب. فعالان سیاسی با تغییر لحن آیت‌الله برای حضور در انتخابات فعال‌تر شده‌اند.
اعلام نامزدی هاشمی و خاتمی، در یک روز و یک ساعت؟!
به گزارش جهان به نقل از الف، از ستاد خاتمی خبری به دست ما رسیده است که تحقق آن بر بسیاری از مناسبات انتخاباتی موثر است. مجموعه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات به اجماع رسیدند. اهل تحریم کاملا به حاشیه رفتند. تندروها دیگر طرفدار ندارند. تیم موسوی خوئینی‌ها از مدتها قبل مقابل تیم عبدالله نوری قرار داشت. خوئینی‌ها از شرط گذاشتن برای حضور در انتخابات می‌گفت و عبدالله نوری از اینکه باید به هر تقدیر در انتخابات حضور داشت و مخالف شرط‌گذاری بود. خاتمی هم میانه را گرفت و جمع‌بندی، حضور فعال و بدون شرط اما با حفظ مواضع شد. از این‌سو جهانگیری و روحانی و عارف مهیای حضور شدند و گفته شده که یک نفر نهایی می‌شود.
 
اما خبر چیست؟ هاشمی و خاتمی بنا دارند با هم ثبت نام کنند. هر دو در یک روز و یک ساعت برای ثبت نام به وزارت کشور می‌روند. خاتمی اگر رد صلاحیت هم نشود، به نفع هاشمی کناره‌گیری می کند اما اثر این تصمیم چه خواهد بود؟
 
کاندیداهای اصلاح‌طلب در مواضع انتخاباتی خود نسبت به حوادث ۸۸ موضع خود را روشن کرده‌اند. شفاف و دقیق و البته دیرهنگام. با این حال نظام نسبت به حضور اصلاح‌طلبان چراغش سبز است. نگرانی این بود که در صورت رای نیاوردن بازی را به هم بزنند که این نگرانی حداقل در قول و عهد برطرف شده است اما این کاندیداها هیچ کدام ظرفیت کسب رای را ندارند. تنها کسی که می‌تواند رای پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان را داشته باشد، هاشمی یا خاتمی است.
 
اصلاح‌طلب‌ها در یک تقسیم کار روشن، چند هدف را با هم دنبال کردند؛ اولا با حضور موثر کاندیداها نقش اعلام برائت از فتنه را به سطوح دوم و سوم خود سپردند. مهرعلیزاده از قانون‌شکنی می‌گوید و عارف منتقد بداخلاقی‌ها شده است و روحانی توصیه به اخلاق شکست می‌کند. از طرفی با حضور چندپاره و ضعیف و پراکنده، مانع اجماع اصولگراها شدند. درگیری و رقابت انتخاباتی اصولگراها در همین چند ماه باعث می‌شود در صورت ضرورت نیز اجماع آنها سخت شود.
 
همچنین تمرکز بر ریاست‌جمهوری کمک می‌کند که اصلاح‌طلبان با استفاده از این هیاهو در شورای شهر فعال و موثر وارد شوند و با تمام قوا برای شهردار اصلاح‌طلب و بعد هم مجلس یازدهم و دولت دوازدهم برنامه‌ریزی کنند.
 
و در نهایت اینکه آیت‌الله هاشمی در فضای امنی که کاندیداهای حلقه دوم و سوم اصلاح‌طلبان و کارگزاران ایجاد کرده‌اند وارد میدان می‌شود. خاتمی نیز با حضورش و بعد هم رد صلاحیتش آرای افراطی‌ها و رنگی‌ترها را به سبد آیت‌الله می‌ریزد. البته تقسیم کار صورت گرفته از قبل اجازه نداده است که آیت‌الله یا خاتمی خود شخصا مجبور به اعلام برائت از فتنه ۸۸ شوند و ریزش پایگاهی داشته باشند.
 
حضور آیت‌الله با حمایت رسانه‌های خارجی همراه است. از ۲ ماه پیش بی بی سی همه تحلیل‌های انتخاباتی خود را بر ضرورت حضور وی به عنوان آخرین منجی منتشر کرده است. بنابراین بی بی سی نیز نقش خود را در این پازل به صورت خودجوش پیدا کرده است و کمک می‌کند تا رای آیت‌الله کمتر از سبد رای ۱۳ میلیونی نفر دوم انتخابات ۸۸ نشود.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Kingdom
اصلاح طلبها با استراتژی اصولگرایان در ۸۴ وارد انتخابات میشوند!
مسعود
هیچکدوم رای نمیارن ...
مرادی
China
خاتمی و هاشمی هم اومدند. شما فقط به تخریب احمدی نژاد بپردازید.
تحلیل جالبی بود تحلیلی هم که از آیت الله سید محمد خامنه ای زده بودید جالب بود
دستتون درد نکنه
Iran, Islamic Republic of
زهی خیال باطل
Iran, Islamic Republic of
عزیزان اصولگرا که اینقدر اصرار براین دارند که خاتمی نمی تواند پیروز انتخابات شود و رایی ندارد پس نگران چه هستند؟اگر به پیروزی خود و اقبال مردم به کاندیدای اصول گرا ایمان و باورو یقین دارید پس از آمدن خاتمی استقبال کنید وبگذارید طبق گفتار و برآورد شما شکست بخورد و مفتضح شود