پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۳

واکنش نمایندگان مجلس به افزایش قیمت‌ها

سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب: 282984
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها واکنش نشان دادند.
واکنش نمایندگان مجلس به افزایش قیمت‌ها
به گزارش جهان، روزنامه رسالت امروز سه شنبه 3/2/92 نوشت: دور جدید افزایش قیمت‌ها و خدمات در بخش‌های عمومی و خصوصی آ‌غاز شده و موجبات نگرانی مردم را فراهم کرده است. خبرنگار ما با تنی چند از نمایندگان مجلس در این باره گفتگو کرده است که در زیر می‌خوانید:
 
مهناز بهمنی نماینده سراب در ارتباط با گرانی‌هایی که از آغاز سال نو گریبانگیر مردم شده است می‌گوید:
 
به نظر من در ارتباط با گرانی‌های اخیر وظیفه مجلس و نمایندگان نظارت است و نظارت بایستی جدی‌تر از اینکه الان هست باشد،‌به طوری که مردم و ما خروجی این نظارت را ببینیم.
 
وی گفت: هر نوع افزایش قیمت و ... را به تحریم‌ها ربط می‌دهند در صورتی که واقعیت این‌گونه نیست. وقتی که ما نتوانیم با سیاست‌های منطقی نقدینگی مردم را به سمت تولید ببریم این گرانی‌ها به وجود می‌آ‌ید.
 
علی ایرانپور نماینده مبارکه اصفهان و یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی در پاسخ به گرانی‌های اخیر و نارضایتی مردم در آستانه انتخابات و وظیفه دولت و نمایندگان گفت: متاسفانه در چند روز اخیر بحثی که از سوی مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت در بین مردم از طریق رسانه‌ها مطرح شد افزایش قیمت کالاهایی است که دولت خود راسا در آنها ورود پیدا کرده است. گرانی نان، گرانی روغن و گوشت که چون ارز مرجع را به این کالاها اختصاص نمی‌دهند باعث افزایش آن می‌شود. بعضی از کالاها نیز به دلیل سوء مدیریت و عدم نظارت در کنترل قیمت‌ها بی‌رویه بالا رفته‌اند.
 
وی گفت: متاسفانه موضوعاتی که می‌شنویم و اظهار نظر مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت را که ملاحظه می‌کنیم می‌بینیم که مغایرت دارد با شعار امسال و جای بسی تاسف است. در رابطه با گرانی‌ها بایستی این نکته را هم بنده عرض کنم عمده دلیل این افزایش قیمت‌ها بر می‌گردد به عدم اختصاص ارز مرجع و اینکه دولت رسما اعلام کرد اما دقیقا این در کنترل خود دولت بود. یعنی مشخص است که خود دولت هم در این زمینه علاقه‌مند این افزایش ناگهانی قیمت‌ها بوده است و الا یقینا سیاست خودش را بر اساس آنچه که در چند ماه گذشته بوده و تا حدودی هرچند کم، توانسته بودند قیمت‌ها را کنترل کنند باز هم این کار را می‌توانستند انجام دهند. بنده خودم عضو کمیسیون کشاورزی هستم و می‌دانم که میزان مصرف گوشت قرمز ما یک میلیون و دویست هزار تن بوده و در سال 91 تقریبا 950 هزار تن آن را توانسته‌ایم در داخل کشور تولید کنیم و حدود 250 هزار تن از خارج وارد شد که عمده آن از کشور برزیل بود. نکته‌ای که وجود دارد این است که عمده تولید ما در داخل کشور است و نباید یک مرتبه قیمت‌ها دو برابر شود. ما حدود 20 درصد واردات گوشت قرمز داریم و
 
75 تا 80 درصد را خودمان تولید می‌کنیم. وی افزود: من معتقدم که مسئولین باید در کمیسیون‌های تخصصی دعوت شوند و پاسخگو باشند.
 
سید حسین نقوی‌حسینی نماینده ورامین و پیشوا و یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره می‌گوید: هر اتفاقی در مملکت می‌افتد که نباید یقه مجلس را گرفت، خود دولت مراکز نظارتی و تعزیراتی دارد و به نظر من نماینده‌ها وظیفه‌ای در قبال گرانی‌ها ندارند چون دولت ابزار لازم برای نظارت و کنترل قیمت‌ها دارد. امسال سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است و ما باید زمینه‌های حضور باشکوه مردم را در این حماسه سیاسی فراهم کنیم. یکی از عواملی که زمینه‌‌ساز خلق این حماسه سیاسی است این است که مردم آرامش اقتصادی را حس کنند.

فشار اقتصادی بی‌جهت روی آنها نباشد و این وظیفه مسلم و مشخص دولت است. دولت و استانداران در استان‌های مختلف مکلفند نظارت و بازرسی کنند و نگذارند که قیمت‌ها بی‌رویه افزایش پیدا کند. وزارت بازرگانی مستقیما مسئول این کار است. سازمان نظارت دارد، سازمان بازرسی دارد و باید از ابزار نظارتی خودش استفاده کند و اجازه ندهد که خدای ناکرده در بازار تلاطمی به وجود آید و موجب نارضایتی مردم شود. البته در این زمینه کمیسیون اقتصادی،‌کمیسیون کشاورزی و کمیسیون صنایع هم وظیفه دارند که نظارت داشته باشند و اگر شاهد کوتاهی در قسمت‌هایی هستند از مسئولین مربوطه بخواهند که پاسخگو باشند.
 
علی محمد احمدی نماینده ایلام و یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و عضو کمیسیون تلفیق می‌گوید: به شکل کلی متولی تنظیم بازار و حفظ تعادل در بازار و کنترل و نظارت بر سطح عمومی قیمت‌ها بر عهده دولت است. مجلس وظیفه نظارت و قانونگذاری دارد اما این به این معنا نیست که بی‌تفاوت باشد. مجلس شرایط و اوضاع و احوال اقتصادی کشور را مدام رصد می‌کند و هرجا که احساس کند که دولت در انجام وظیفه خودش قصور می‌کند یا سیاست‌ها و تدابیری که به کار می‌گیرد سیاست‌ها و تدابیر متناسب با آن شرایط نیست وارد عمل می‌شود کما اینکه در سال گذشته زمانی که شوک ارزی رخ داد و تعادل بازار به هم خورد مجلس حرکت کرد به سمت تشکیل کار گروه مشترک بین دولت و نمایندگان و جلسات مختلفی داشتیم و راهکارهایی هم ارائه شد و تبادل فکر به وجود آمد. وی گفت: قصور دولت بیشترین آسیب را به تنظیم بازار وارد می‌کند. سطح عمومی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. بنده بارها و بارها در مصاحبه‌هایی که با رسانه‌ها سال پیش داشتم عرض کردم که آثار شوک ارزی که وارد شده بر قیمت‌های نسبی، بر تولید، بر بازار این آثار سال آینده خود را نشان خواهد داد.
 
حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان و عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با رسالت پاسخ سئوال را این‌گونه داد: مجلس که طبعا باید مراقبت کند و سیاست‌های نظارتی خود را اعمال کند. هم کمیسیون اقتصادی و هم کمیسیون‌های دیگری که در حوزه مسائل اقتصادی مسئولیت دارند اما دولت هم به نظر می‌رسد که باید کار اصلی خود را بگذارد بر روی مدیریت اقتصادی کشور و ما انتقادی که داریم این است که دولت وقتی خودش و حامی دولت خودش به عنوان جریان خاص سیاسی وارد صحنه انتخابات می‌شود، فعالیت‌های ماه‌های آخر دولت تبدیل می‌شود به فعالیت‌های انتخاباتی که متاسفانه شده است.

دولت مجری انتخابات است و بی‌طرف باید باقی بماند. اگر هم جریانی هست که حامی دولت است اشکالی ندارد به عنوان یک حزب و به عنوان یک تشکل و به عنوان یک جبهه و خارج از کار دولت فعالیت کند اما وقتی خود رئیس دولت و همه قوای دولتی می‌آ‌یند و در ماه‌های آخر دولت وارد عرصه انتخابات می‌شوند باعث می‌شود که یکسری کارهای اساسی فراموش شود و نتوانند به وظایف اصلی خود که همان کنترل و نظارت بر قیمت‌هاست برسند. تقاضای ما از دولت این است که در چند ماه آخر بحث اقتصادی را به گونه‌ای مدیریت کند که در پایان کارش بیلان و تراز بهتری را به مردم ارائه دهد. از طرفی من قبول دارم که کمیسیون‌های مختلف مجلس هم نباید دست روی دست بگذارند بایستی فعالانه وارد شوند و از مسئولین مربوطه بازخواست کنند.
 
علی فلاحی باباجان نماینده اهر و هریس و یکی از اعضای کمیسیون عمران می‌گوید: مقام معظم رهبری با فرمایش و نصیحت خود همه ما را به هماهنگی و آ‌رامش دعوت کردند. سال گذشته حجت را برای همه مسئولین تمام کردند. علی‌رغم این گرانی‌ها که خود ما می‌دانستیم که تورم 30 درصد است اما ابراز نمی‌کردیم فشار بر قشر آسیب‌پذیر در هدفمندی یارانه‌ها بیشتر از سایر اقشار بود. یعنی این سختی را فقط قشر آسیب‌پذیر جامعه متحمل شدند. پولدارها و سرمایه‌دارها هیچ فشاری نکشیدند.

وی گفت: هر کس در این زمان هر حرکتی که باعث ناامیدی مردم شود، مردم را مایوس کند، مردم را بدبین کند و حرکت سیل‌آسای مردم را در مسیر توسعه این کشور کند نماید خیانت کرده است.این نظام با خون پاک میلیون‌ها انسان فرهیخته و خداجوی به دست ما رسیده است. علی‌رغم اینکه همه ما می‌دانیم مشکلات وجود دارد تحمل می‌کنیم که در مقابل نسل‌های آینده سرافکنده نباشیم. فشار را بر مردم کم کنند و به گرانی‌ها دامن نزنند و
 
وظایف نظارتی خود را به نحو احسن انجام دهند. مجلس هم از وظایف نظارتی خود به نحو احسن استفاده کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نیماراسخ
متاسفانه نقش نوشداروی بعد از مرگ سهراب را دارید و بس.
دولت کار خودش را میکند و عملا فاز دوم هدفمندی را کلید زده است.
اقايان ترا به خدا به داد اين مردم برسيد.
Iran, Islamic Republic of
اينها مثلا نماينده ما مردم هستند و نشسته اند كه هر بلايي كه مي خواهند روي بازي هاي سياسي سر مردم بياورند اگر زبان نداريد كه از حق وحقوق مردم دفاع كنيد و ونگذاريد يك دسته از مسئولين هر كار دلشان خواست بكنند از مجلس بيرون بيايید چون ما به نمانيدگاني احتياج داريم كه مدافع حق و خقوق مردم باشند نه اينكه حق خودشان را که دادند دیگران برایشان مهم نباشد.