پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

زیباکلام: اصلاحات مشکل رهبری دارد

چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 281907
زیباکلام با بیان اینکه اصلاح‌طلبان از نظر رهبری دچار مشکل هستند، گفت: من به کواکبیان نمره اصلاح‌طلبی نخواهم داد.
زیباکلام: اصلاحات مشکل رهبری دارد
به گزارش جهان به نقل از فارس، صادق زیباکلام استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه تهران در مناظره‌ای با حجت‌الاسلام ذوالنور با موضوع لوازم و ملزومات انتخابات ریاست جمهوری که در تالار شیخ انصاری دانشگاه تهران برگزار شد اظهار داشت: انتخابات در هر کشوری به معنای یک نظر‌سنجی از مردم و به این معناست که آیا شما از سیاست‌هایی که در این 4 سال توسط این حزب و این رئیس‌جمهور که اکثریت را به دست آورده، رضایت دارید یا خیر لذا اگر مردم با سیاست‌های حزب حاکم موافق باشند آن حزب انتخاب می‌شود و یک دوره دیگر زمام امور را در دست می‌گیرد.
 
وی افزود: انتخابات در ایران نیز باید چنین باشد و از مردم نظر‌خواهی شود که آیا شما از سیاست‌های موجود رضایت دارید یا خیر. سوالی که مطرح می‌شود این است که در جامعه ما چقدر این وضعیت طبیعی برای انتخابات وجود دارد؛ بعضی‌ها اعتقاد دارند این وضعیت طبیعی وجود ندارد و بعضی‌ها نظر بالعکسی دارند.
 
زیباکلام با بیان اینکه واقع مطلب این است که نمی‌شود گفت که در جامعه ما 100 درصد اینگونه است؛‌افزود: در انتخابات خرداد 84 یک جریان سیاسی به قدرت رسید و کسی نمی‌تواند در سلامت آن انتخابات شک و تردید داشته باشد؛ اصولگرایان از تیر 84 قدرت را به طور کامل از آن خود کردند و سه قوه به دست اصولگرایان رسید حال بعد از گذشت 8 سال باید پرسید اصولگرایان در اداره امور مملکت چقدر موفق بوده‌اند؟
 
وی در ادامه با اشاره به یک سری معیارها برای موفقیت سیاست‌های اصولگرایان اضافه کرد: ما در این رابطه یک سری معیارها را در نظر می‌گیریم، خط فقر در تیر 84 چقدر بود و حال چقدر است. فاصله طبقاتی بین اقشار مختلف جامعه در سال 84 چقدر بود و حال چقدر است. همچنین دیگر موارد و معیارها نیز موثر است.
 
زیباکلام با بیان اینکه در این 8 سال چقدر اصولگرایان کشور را در مباحث داخلی و خارجی به پیشرفت رسانده‌اند لذا من معتقدم اصولگرایان کارنامه موفقی نداشته‌اند،‌ گفت: آیا مردم جایگزینی دارند که با انتخاب او سیاست‌های 8 سال گذشته کشور را تغییر داده و اصلاح کنند.
 
این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه ما بگوییم این کشور دشمنانی دارد و به واسطه وجود دشمنان باید در انتخابات شرکت کرد یک دلیل سطحی است؛ سوال این است که اگر رای‌دهندگان 50 میلیون باشند آیا به فرض اگر نصف + 1 نفر از این واجدین با سیاست های 8 ساله گذشته موافق نباشند می‌توانند تغییری ایجاد کنند یا خیر.
 
زیباکلام افزود: باید بدانیم این نصف +1 نمی‌خواهد اصل نظام را تغییر دهد بلکه اعتراض به سیاست‌های 8 ساله دارد. حال ما باید چه کنیم به صرف اینکه این امکان فراهم نیست تغییر به وجود آوریم باید بگوییم کنار بنشینیم و یا سعی کنید از حداقل امکانات استفاده کنیم؛ در حال حاضر دشوار ترین سوال فراروی اصلاح‌طلبان این است که آیا در این انتخابات شرکت کنیم یا خیر.
 
این استاد دانشگاه در ادامه با مطرح کردن سوالی دیگر افزود: فرض بگیریم اصلاح‌طلبان به این نتیجه برسند که در انتخابات شرکت کنند آیا اصولگرایان این اجازه را می‌دهند؟ بارها شنیده‌ایم که اصولگرایان گفته‌اند اگر خاتمی حضور پیدا کند باید رد صلاحیت شود. اصلا اصولگرایان نمی‌گذارند اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند چون احساس می‌کنند 2 خرداد 76 و یا 22 خرداد 88 دیگری اتفاق خواهد افتاد.
 
وی افزود: اگر آن اصولگرایان اجازه دادند اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند و آقای خاتمی یا هاشمی نیز رای آوردند و کابینه تشکیل دادند؛ چنین دولتی نمی‌تواند کار کند چراکه زمین و زمان همچون ائمه جماعات، جامعه مدرسین و آیت‌الله مصباح و خیلی‌های دیگر علیه اصلاح‌طلبان فعالیت خواهد کرد و در واقع تمام ارکان قدرت در برابر دولت خواهند ایستاد.
 
زیباکلام تصریح کرد: با این شرایط آیا منطقی است که اصلاح‌طلبان در این شرایط قرار گیرند؟ آن اقشاری که از عملکرد اصولگرایان رضایت ندارند باید چه کنند. ما جز از راه قانون چه می‌توانیم بکنیم. ما چه نظام را دوست داشته باشیم یا خیر  باید ولایت فقیه را قبول و به شورای نگهبان تمکین کنیم.
 
این استاد دانشگاه در ادامه مناظره با اشاره به مباحث اقتصادی تصریح کرد: مشکلات بر سر یک سری مباحث اساسی و بنیادی است اولین آن اقتصاد است.هاشمی معتقد به اقتصاد آزاد آدام اسمیت است و معتقد به توسعه اقتصادی و سرمایه‌داری غربی است و در واقع وی با اصلاح اقتصادی در ترکیه و اندونزی و سنگاپور موافق است.
 
«هاشمی الگویش ترکیه است و می‌خواهد آن الگو را در ایران پیاده کند و این یعنی کلنگ را برداشتن و اقتصاد خراب ایران را درست کردن در حالیکه اصولگرایان هیچ وقت چنین اجازه‌ای را نخواهند داد.»
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه هزینه کشور برای دانش‌آموزان و سرانه آنان با کشورهای عقب‌مانده برابری می‌کند گفت: چرا ما باید تا این حد بر سر مسئله هسته‌ای هزینه کنیم؟ سیاست‌های تنش‌زدایی آقای هاشمی و خاتمی توانست فرانسه، آلمان، ایتالیا و خیلی کشورهای دیگر را نسبت به ما نرم کند در حالی که اصولگرایان این کشورها را با ونزوئلا عوض کردند.
 
** انتخابات 92 متفاوت‌ترین انتخابات است
 
زیباکلام افزود: از یک جهت من معتقدم این انتخابات یکی از متفاوت‌ترین انتخابات است که در کشور اتفاق می‌افتد و در این انتخابات حاکمیت دو تکه شده است یعنی جریان اصولگرایان سنتی و جریان احمدی‌نژاد. مشکلی که وجود دارد این است که اصولگرایان برخلاف گذشته دارای مشکلاتی بین خودشان هستند.
 
این استاد دانشگاه افزود: اگر دولت نتواند برای مشایی تائید صلاحیت بگیرد دیگر افرادش هیچ شانسی نخواهند داشت چراکه جریان دولت همه یا هیچ است. دولت شریکی هم به نام جبهه پایداری دارد و آنان نیز هیچ شانسی نخواهند داشت. تنها راه اصولگرایان این است که غرورشان را زیرپا بگذارند و از خاتمی و هاشمی بخواهند در انتخابات حاضر شوند.
 
وی تصریح کرد: البته آمدن اصلاح‌طلبان در طلب آمدن مشایی است در غیر این صورت اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند کواکبیان و روحانی را به عنوان جبهه اصلاحات معرفی کنند.
 
زیباکلام خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان بخشی از عقبه اجتماعی‌شان را مجاب می‌کنند که در انتخابات شرکت کنند و بعد مشاهده می‌کنیم که شورای نگهبان نماینده آنان را رد صلاحیت می‌کند لذا اصلاحات با این مشکلات مواجه است.
 
«اصلاح‌طلبان هنوز در تردید هستند که فضا برای شرکت در انتخابات باز است یا خیر. اصلاح‌طلبان از نظر رهبری دچار مشکل هستند چون هیچ امکان حضور قانونمند که لازمه حیات سیاسی است را ندارند لذا اصلاح‌طلبان یک بدنه اجتماعی نیرومند دارند و در این رابطه من بالاترین نمره را به مطهری می‌دهم و به کواکبیان نمره اصلاح‌طلبی نخواهم داد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سلام
اقای زیبا کلام کمی هم اسلامی فکر کن