سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱

بهشت مالیاتی یا جهنم اروپایی؟

دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب: 281516
نشريات فرانسوي معتقدند شركت هاي اروپايي و آمريكايي با فرار به بهشت هاي مالياتي و طفره از پرداخت ماليات، جهنم واقعي ساخته اند.
بهشت مالیاتی یا جهنم اروپایی؟
به گزارش جهان به نقل از کیهان، سخنان «فرانسوآ هولاند»، رئيس جمهوري فرانسه، پس از شوراي وزيران، درباره مبارزه با بهشت هاي مالياتي و اخلاقي كردن زندگي سياسي، به موضوع روزنامه هاي چاپ پاريس تبديل شد.
 
به گزارش راديو فرانسه، اين روزنامه ها به خبرهاي بين المللي چندان توجهي نكرده اند. چرا كه گردبادي كه در پي ماجراي دروغ وزير پيشين بودجه به وجود آمد به شدت همه اركان جامعه را به تكان درآورده و تكانها هنوز هم ادامه دارد.
 
روزنامه ليبراسيون، در صفحه نخست خود عكسي از يك جزيره بهشت وار را منتشر كرده مي پرسد آيا بهشت هاي مالياتي به جهنم تبديل خواهند شد؟ اين روزنامه باز هم مي نويسد كه «فرانسوآ هولاند» و اروپا قول هاي بسياري براي مبارزه با اين بهشت هاي مالياتي يا به عبارت ديگر بانكهاي فرا ملي داده اند اما آيا اين تصميم ها كاراتر از تصميم هاي گذشته خواهد بود؟
 
ليبراسيون مي نويسد ميزان پولهاي خوابيده در اين بهشت ها حكايت از وجود يك چاه تاريك واقعي مي كند. به گفته يكي از روساي پيشين اقتصادي دفتر «مك انزي جيمز هنري» كه به «ان جي اوي» «تكس جاستيس نت ورك» (شبكه ماليات عدالت) پيوسته، بيش از 26000 ميليارد يورو در بانك ها و نهادهاي مالي بهشت هاي مالياتي نهفته شده است. او مي گويد برآوردي دقيق و مطمئن وجود ندارد اما آنچه مسلم است 2000 ميليارد دلار سود شركت هاي آمريكايي در بهشت هاي مالياتي نگهداري مي شود و دولت آمريكا نمي تواند از اين مبلغ ماليات بگيرد.
 
«گابريل زوكمن»، پژوهشگر مدرسه اقتصاد پاريس مي گويد: 6000 ميليارد يورو و يا 8% سرمايه پولي افراد ثروتمند هم در اين بهشت ها پنهان و تنها در سوئيس 2000 ميليارد دلار پنهان شده است. او مي افزايد كلاهبرداري مالي بيشتر شامل اروپا مي شود چرا كه 60% اين 2000 ميليارد پول اروپايي است.
 
ليبراسيون افزود: در چنين شرايطي فرانسوآ هولاند مي گويد «بهشت هاي مالي بايد از اروپا و از جهان برچيده شوند». انسان وقتي مي بيند كه آزاد ساختن داد و ستد و پولي كردن اقتصاد باعث شده شماري، به كمك چنين مكان هاي تاريك و بي قانون، از آن سود ببرند، نااميد مي شود.

اميدواريم كه چنين اقتصاد بي اخلاقي در هم بپاشد اما تا زماني كه بتوان با قانون با اين كار مبارزه كرد و در زمينه ماليات گيري هماهنگي به وجود آيد، آرزو كنيم كه شرم جلوي مهاجرت مالياتي شماري از ثروتمندان را به نام همدردي با هم وطنانشان بگيرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *