جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تحریم ایران یا تحقیر اروپا

يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 280025
دور دوم مذاکرات 1+5 در آغاز سال نو در حالی در آلماتی قزاقستان آغاز شد که در جریان رهنمودهای ابتدای سال مقام معظم رهبری در مشهد مقدس از نقشه پیچیده و شیطانی آمریکایی‌ها در طراحی هجمه‌ای نوین به ملت ایران اسلامی پرده برداشته شده بود.
تحریم ایران یا تحقیر اروپا
جهان - سیروس محمودیان: پافشاری ایران بر مواضع اصولی و ابتکار درخور تحسین هیات مذاکره‌کننده ایرانی در دفاع از حق طبیعی ملت ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در آلماتی موجب شد تا طرف غربی برخلاف خوی و منش استکباری در بن‌بست فراگیر سیاسی قرار گرفته و ناچار تغییرات ضمنی در متن دستورات ابلاغی صهیونیسم بین‌الملل به‌وجود آورد اما درعین حال همچنان در چارچوب سیاست هویج و چماق به تهدید ملت ایران مبادرت کند.

1- در همین ابتدا لازم به اشاره است که بازبینی تحلیلی محتوای چندین دور مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته نشان می‌دهد در نزد طرف غربی هیچ اراده‌ای در جهت احترام قائل شدن به حقوق و خواست ملی مردم ایران درباره رسیدن به دانش ثروت‌افزای هسته‌ای به چشم نمی‌خورد.

در حقیقت در بطن زیاده‌خواهی فزاینده دولت‌های غربی تنها مقاومت مردم ایران و پافشاری بر سر مواضع اصولی و حقوق هسته‌ای امکان دستیابی به آن را فراهم می‌کند. ‌عقب‌نشینی تدریجی طرف‌های غربی از توافقات حاصله در ادوار گذشته این نکته راهبردی را به خوبی به اثبات می‌رساند.

2- به دلیل استیلای صهیونیست‌ها بر مراکز تصمیم‌سازی جهان غرب به‌طور طبیعی فقدان یک قدرت نهادینه تصمیم‌گیری از سوی غربی‌ها در جریان مذاکرات پیش رو درباره پیشنهادات ارائه شده از سوی ایران امری کاملا قابل پیش‌بینی بوده و هست.

محدودسازی جریان مباحثات در محتوای مذاکرات قبلی صورت گرفته در مسکو عملا نشان می‌دهد طرف غربی هیچ برنامه مشخصی برای حل مشکلات پیش رو و حتی به رسمیت شناختن حق مسلم ایران در دستیابی به انرژی هسته‌ای ندارد. به نظر می‌رسد غربی‌ها می‌خواهند پای میز مذاکرات چندجانبه همچنان سناریوی خسته کردن ملت ایران را پیش ببرند.

3- فارغ از مواضع دوپهلوی 2 دولت چین و روسیه می‌توان گفت غربی‌های بی‌منطق، در آلماتی هیچ بسته پیشنهادی جدیدی در دست ندارند. طبعا تنها انتظار نهایی آنها از نتیجه مذاکرات را می‌توان در راضی‌سازی ایران به پذیرش دستورات آنها در برچیدن همه تاسیسات هسته‌ای ایران و تعلیق غنی‌سازی بالای 5 درصد خلاصه کرد.

مقام معظم رهبری در سخنرانی مشهد پیشاپیش از انتظارات و تعریف غربی‌ها و بویژه آمریکا از مفهوم مذاکره پرده برداشتند. ایشان در این رابطه می‌فرمایند: «آمریکایی‌ها مرتب از راه‌های گوناگون به ما پیغام می‌دهند که بیایید درباره‌‌ مساله‌‌ هسته‌ای گفت‌وگو کنیم؛ هم به ما پیغام می‌دهند، هم در تبلیغات جهانی‌شان این را مطرح می‌کنند.

مسؤولان بلندپایه و مسؤولان میانی آمریکا بارها و بارها می‌گویند بیایید در کنار گفت‌وگوهای 1+5 که درباره‌‌ مسائل هسته‌ای بحث می‌کنند، آمریکا و جمهوری اسلامی دو به دو، درباره مساله هسته‌ای ایران بحث کنند. من به این گفت‌وگوها خوشبین نیستم. چرا؟ چون تجربه‌های گذشته‌ ما نشان می‌دهد گفت‌وگو در منطق حضرات آمریکایی به این معنی نیست که بنشینیم تا به یک راه‌حل منطقی دست پیدا کنیم - منظورشان از گفت‌وگو این نیست - منظورشان از گفت‌وگو این است که بنشینیم حرف بزنیم تا شما نظر ما را قبول کنید! هدف، از اول اعلام شده است؛ باید نظر طرف مقابل قبول شود. لذا ما همیشه اعلام کردیم و گفتیم که این، گفت‌وگو نیست؛ این، تحمیل است و ایران زیر بار تحمیل نمی‌رود.» روشن است که غرب در مذاکرات یادشده مطلقا در پی دستیابی به یک نتیجه روشن منطقی در چارچوب معاهدات بین‌المللی نیست.

4- ناامیدی تدریجی دشمنان نظام از ثمردهی 3 دهه تهدیدات ریز و درشت سازمان یافته علیه ملت ایران، اقدام به ترور ناجوانمردانه دانشمندان هسته‌ای کشور، حمایت همه‌جانبه از سازمان تروریستی منافقین، راه‌اندازی و هدایت یک جنگ سایبری تمام‌عیار علیه ایران و متقابلا ایستادگی ملت ایران مقابل دشمنی‌های آنان و پافشاری بر اصل دستیابی به حق مسلم انرژی هسته‌ای و در نهایت نتیجه‌بخشی روزافزون حاکمیت فرهنگ اقتصاد مقاومتی در مناسبات جاری کشور موجب شده است تا دولت‌های غربی بر خلاف تبلیغات دروغین جهانی‌شان و در یک عصبیت سیاسی روند تحریم اقتصادی، صنعتی و علمی ملت ایران را به شکل قابل‌تاملی شدت بخشند.

طبعا این تشدید تحریم‌ها در سطوح مختلف مشکلاتی را برای ملت ایران پدید آورده است اما در عین حال صدمات و هزینه‌های جدی نیز بر اقتصاد و سیاست عمومی اروپا وارد کرده است. این تحریم‌ها بیش از آنکه مانع پیشرفت ملت ایران باشد عامل تحقیر و مایه سرافکندگی دولت‌های اروپایی مدعی حقوق بشر است.

5- شکی وجود ندارد که فلسفه اصلی تحریم‌ها اعمال فشار غیرانسانی برای فلج کردن و به زانو درآوردن ملت و از بین بردن تعهد و پایبندی مردم نسبت به آرمان‌های انقلاب اسلامی و منصرف کردن آنان از حق مسلم دستیابی به انرژی هسته‌ای است.

نگاهی گذرا بر مواضع تبلیغی اتخاذی از سوی دولت آمریکا و اتحادیه اروپا نشان می‌دهد آنان به‌رغم دشمنی دیرینه با انقلاب اسلامی و ملت ایران سعی دارند برای ایجاد شکاف میان حاکمیت و مردم از یک سو خود را به دروغ دوستدار مردم نشان داده و از سوی دیگر به بهانه عدم تبعیت ایران از دستورات هسته‌ای آنان ضمن تصویب شدیدترین تحریم‌ها‌ی اقتصادی و حتی دارویی عملا به امنیت و آرامش عمومی و اختصاصی مردم آسیب‌های جدی وارد سازند. بدیهی است چنین توطئه‌های پیچیده هیچ تاثیری در گسست دلبستگی قلبی مردم نسبت به ارکان جمهوری اسلامی در پی ندارد.

6- طی سه سال گذشته به‌واسطه اطلاعات ویژه منتشره از سوی جاسوسان فعال دولت‌های غربی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بزرگ‌ترین دانشمندان هسته‌ای کشور به دست عوامل تروریستی رژیم صهیونیستی و منافقین مظلومانه به شهادت رسیدند.

غرب در یک بداخلاقی سیاسی ضمن عدم پذیرش نقش و مسؤولیت ذاتی‌اش در شکل‌گیری این دست از ترور‌ها و با امتناع غیر اصولی از محکوم کردن عوامل ترور و حتی با خودداری از تروریستی شمردن این نوع اقدامات نشان داده است بر خلاف تبلیغات دروغ رسانه‌ای‌شان، هر اقدام زشت و غیر اخلاقی را که برای به زانو درآوردن ملت ایران صورت بگیرد مجاز و طبیعی می‌شمارد.
 
7- اگر غربی‌ها در روابط دیپلماتیک خود با ملت و دولت ایران فقط اندکی پایبند صداقت انسانی بودند هرگز حاضر نمی‌شدند به خاطر تحت فشار قرار دادن ملت ایران و منصرف کردن آنان از تلاش ملی برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای موضوع واردات دارو و تجهیزات پزشکی بیماران صعب‌العلاج و سرطانی را هم مشمول تحریم‌های یادشده کنند.

در عین حال نیازی به توضیح نیست که تحریم ارز وارداتی، محصولات غذایی -کشاورزی و حوزه دانش‌های بنیادین نیز جای خود را دارد. به هر حال ایجاد تنگناهای درمانی و اقتصادی ناجوانمردانه‌ترین رفتار ضد حقوق‌بشری است که هر روز از سوی دولت‌های غربی عینا در رابطه با ملت رشید ایران مورد تاکید و عمل واقع می‌شود.

طبعا تسری دادن حوزه تحریم‌ها به بخش درمانی و اقتصادی عامه مردم آن‌هم به بهانه وارد کردن فشار مضاعف به مردم و کشاندن ملت ایران به پای میز مذاکره  یک سویه‌ای که مفهومی جز تسلیم در برابر خواست‌های استعماری آنان در پی ندارد عمل غیرانسانی است که نشان روشنی مبنی بر ضد بشری بودن تصمیمات اخیر غربی‌ها دارد. طبعا در چنین شرایطی نمی‌توان به دستاوردهای مذاکرات خوشبین بود مگر آنکه غربی‌ها با گردن نهادن به مطالبات حقیقی ملت ایران دست از دشمنی برداشته و راه صلح و دوستی با ملت بزرگ ایران را در پیش گیرند.
 
مرجع : وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *