جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

بیخوابی‌مبتلایان‌بسرطا‌ن‌پستان‌راتهدیدمیکند

چهارشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 278639
نتایج یک تحقیق نشان داد: بی خوابی از شایع‌ترین اختلالات بدنی سه چهارم زنان مبتلا به سرطان پستان است که در مواردی تهدیدکننده حیات و باعث شکست در درمان و ایجاد کننده بسیاری از مشکلات روحی و روانی می‌شود.
بیخوابی‌مبتلایان‌بسرطا‌ن‌پستان‌راتهدیدمیکند
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، این پژوهش به شیوه مروری و با بررسی متون و مقالات انتشار یافته و جستجوی پیشرفته اینترنتی توسط فاطمه بهرام نژاد، کارشناس ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.
 
یافته های این پژوهش حاکی است عارضه بی خوابی در 30 تا50 درصد مبتلایان به انواع سرطان دیده می‌شود و از میان همه سرطان‌ها، سرطان پستان با 61 درصد بالاترین درصد اختلال بی خوابی را به خود اختصاص می دهد.
 
از دلایل موثر در بی خوابی می توان به جنسیت، بهداشت ضعیف خواب، تغذیه نامناسب، درگیری های روحی، سوء مصرف مواد و الکل، سبک زندگی نامناسب، خروپف کردن، داشتن بیماری های زمینه‌یی، مصرف برخی از داروها و استعمال سیگار اشاره کرد.
 
بر اساس این پژوهش، زنان مبتلا به سرطان پستان حداقل دو عامل مهم و اصلی یعنی جنسیت و بیماری خود را به همراه دارند.
 
داشتن اختلال بی خوابی باعث عوارضی همچون کاهش سیستم ایمنی، شکست یا عدم پذیرش درمان، دیر التیام یافتن زخم‌ها، اختلالات روحی همچون افسردگی، پرخاشگری، ناامیدی، خستگی، تحریک پذیری، کاهش فعالیت‌های اجتماعی، پایین آمدن آستانه تحمل فرد و سوء مصرف مواد و الکل می شود.
 
در مواردی، بی خوابی تهدیدکننده اصلی زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان است که پرستاران می توانند با اصلاح سبک زندگی این افراد، اصلاح تغذیه و استفاده از روش‌های غیر دارویی به پیشگیری و درمان این اختلال کمک کنند.
 
این پژوهش در فصلنامه بیماری‌های پستان به چاپ رسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *