شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۸
۳
آیت‌الله مکارم با تقدیر از موضع گیری صریح آیت الله یزدی:

حوادث‌ مراسم‌ تشییع چاوز اسف‌بار بود/ نباید در مقابل جشن اخیر سکوت کرد

رقصیدند و کوبیدند و دختران را نیز وادار به رقص کردند
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 276620
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی حوادث رخ داده در حاشیه مراسم تشییع جنازه هوگو چاوز را تاسف آور خواند و با ابراز تاسف از برخی اقدامات در مراسمی به نام استقبال از نوروز، از علما و فضلا و شخصیت های مختلف خواست در مقابل منکرات سکوت نکنند.
حوادث‌ مراسم‌ تشییع چاوز اسف‌بار بود/ نباید در مقابل جشن اخیر سکوت کرد
به گزارش جهان، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی صبح امروز در آغاز درس خارج فقه در مسجد اعظم قم نسبت به اتفاقات اخیر در حاشیه مراسم تشییع جنازه هوگو چاوز واکنش نشان داد.

وی با تاکید بر  این که مسائل دردناکی در این روزها اتفاق می افتد که انسان نمی داند در مقابل آن چه کار کند، ابراز داشت:‌ پیامبر(ص) در حدیثی می فرماید زمانی بر امت من می آید که امر به معروف و نهی از منکر ترک و جای منکر و معروف عوض می شود.

نباید از زمانی که جای معروف و منکر عوض می شود ترسید

این مرجع تقلید با تاکید بر این که باید از زمانی که معروف منکر و منکر معروف شود ترسید، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به اینجا نرسیم باید علما، فضلا و شخصیت ها منکر را که مشاهده می کنند بگویند و متاسفانه خیلی ها نمی گویند و اعتراضی نمی کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: حوادث اسفناک و دردناکی که در جریان مراسم تشییع جنازه رییس جمهور ونزوئلا واقع شد، در مجموع اسف آور بود، وقتی این مسائل را نگوییم کم کم منکر معروف می شود و معروف منکر.

تقدیر از موضع گیری شجاعانه و صریح آیت الله یزدی

وی از موضع گیری صریح آیت الله یزدی در قبال این مساله تقدیر کرد و افزود:‌ من از اقدام به جای آیت الله یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خوشم آمد؛ هفده نفر از نمایندگان مجلس نیز در این مورد موضع گیری کردند که جای تقدیر است.

این مرجع تقلید اضافه کرد: متاسفانه بسیاری در مقابل این مسائل سکوت کردند، من بیش از این در این باره صحبت نمی کنم ، اما اخیرا جشنی در تهران به نام استقبال از نوروز تشکیل داده اند، این جشن چهار ساعت به طول انجامیده و بساط موسیقی های محلی و غیر محلی بوده است و آمدند رقصیدند و کوبیدند و دختران را نیز وادار به رقص کردند.

اگر اعتراض نکنیم در پیشگاه الهی مسؤولیم

این مرجع تقلید با ابراز تاسف از وقوع چنین مسائلی به نام استقبال از نوروز خاطرنشان کرد: اگر ما نگوییم و اعتراض نکنیم در پیشگاه الهی مسؤول هستیم، من خواهش می کنم از آقایان منکراتی که می بینند سکوت نکنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود:‌ امیدواریم خداوند تبارک و تعالی به همه ما توفیق دهد که در شرایط مختلف بدون ملاحظه جهات وظیفه شرعی خود را انجام دهیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه ‌با اشاره به احادیثی به بیان نکات اخلاقی پرداخت و‌ با تاکید بر این که انسان عجول، شتاب زده و جاهل اسیر هوای نفس است، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد در ظاهر آزاد هستند اما در واقع اسیر هستند؛‌ برخی اسیر زبان شان و برخی نیز اسیر هواهای نفسانی و شیطانی می شوند و هیچ اراده ای از خود ندارند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فرازهایی از دعای کمیل، یادآورشد: اگر بخواهیم دائم متصل به خدمت ذات اقدس الهی باشیم باید بدانیم همان اراده قوی، نیرومند و دور از اسارت هوای نفس به کار انسان می آید.

وی با تاکید بر این که از نظر و نگاه افراد ظاهربین، شخصیت افراد به اموال و جایگاه ظاهری شان است،‌ گفت:‌ در آخرت این گونه نیست، در آنجا ثروت قارون نیز ذره ای اهمیت ندارد و هر کس باید جوابگوی تمامی اعمال ریز و درشت خود باشد.
مرجع : رسا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آشنا
سطحی نگری؟
آرش
من هنوز در اين فكرم كه چطور درمورد آقاي خاتمي اين همه موضع گيري نشد ، شايد اعمال
ايشان منكر نبود ، شايد ايشان بدليل روحاني بودن ازاين قاعده مستثني بودند ،آيا در اسلام استثناء هم هست ؟
نسیم
به خاتمی تذکر ندادند چون کار اون از این حرفا گذشته بود. خاتمی خودش مشکل داشت ولی احمدی نژاد اگه مشایی رو ازش بگیرن درست میشه