سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

روایت‌حزب‌جمهوری ازپشت‌پرده غائله بنی‌صدر

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 275086
بنی‌صدر و هوادارانش در غائله 14 اسفند مطالب و شعارهای تندی علیه حزب جمهوری اسلامی مطرح کردند اما این حزب بلافاصله با صدور بیانیه‌ای پشت‌پرده این غائله را فاش کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حزب جمهوری اسلامی ایران توسط ‌سیدعلی خامنه‌ای، سیدمحمد‌ حسینی بهشتی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی، و محمدجواد باهنر تاسیس شد.
 
این حزب در حالی تاسیس شد که تشکل‌های سیاسی بی‌شماری همچون نهضت آزادی ایران، حزب توده، مجاهدین و... نیز حضور داشتند ولیکن مدیریت تشکیلاتی آیت‌الله بهشتی‌، این حزب را به موثرترین تشکل آن روزها بدل کرد تا جایی که در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در رقابت با لیست بنی‌صدر و جریانات دیگر بیشترین کرسی را از آن خود کرد و اکثریت مجلس شد.
 
محوریت حزب جمهوری اسلامی در مجلس شورای اسلامی، مانع از قدرت‌طلبی بی‌حد و حصر بنی‌صدر شد و این امر در انتخاب نخست‌وزیر‌ نیز خود را هویدا کرد تا بنی‌صدر ناچاراً محمدعلی رجایی را به عنوان نخست‌وزیر بپذیرد.
 
مقاومت حزب جمهوری اسلامی ‌در برابر اقدامات و اظهارات خلاف بنی‌صدر، دامنه اختلافات را گسترده‌تر کرد تا جایی که در غائله 14 اسفند 59، گاه‌ و‌ بیگاه علیه حزب جمهوری اسلامی و آیت‌الله بهشتی شعار «مرگ بر این حزبک مردم فریب»، «حزب چماق‌بدستان باید بره گورستان»، «ما پیرو قرآنیم، ما حزب نمی‌خواهیم»، «مرگ بر بهشتی» سر داده می‌شد و بنی‌صدر نیز با سکوت هوادارانش را تشویق به ادامه شعارها می‌کرد.
 
در این مراسم علاوه بر این شعارها، تیم همراه بنی‌صدر کارت عضویت حزب جمهوری اسلامی قزوین یکی از مخالفین را به رئیس‌جمهور داد و وی نیز آن را به جمعیت نشان داد تا اثبات کند که مخالفین از اعضا و هواداران حزب جمهوری اسلامی هستند.
 
بر همین اساس ‌حزب جمهوری اسلامی بیانیه‌ای منتشر کرد و از دادستان کل کشور خواست ‌این جریان زیان‌بار را هر‌چه سریعتر ریشه‌یابی کنند و علاوه  بر انجام وظایف قانونی خود، هر‌چه زودتر نقاط مبهم آنرا کشف کرده و به اطلاع ملت شریف ایران برسانند.
 
متن کامل بیانیه حزب جمهوری اسلامی که در تاریخ 16 اسفند در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شده است، به شرح زیر است:
 
در رابطه با حوادث روز پنج‌شنبه 14 اسفند در دانشگاه تهران مسئله‌ای مربوط به حزب مطرح شد. حزب جمهوری اسلامی بحکم وظیفه، نظر خود را به شرح زیر به نظر مردم قهرمان ایران می‌رساند:
 
1- حزب جمهوری اسلامی نظر ملت شریف ایران را به صحنه‌سازی‌های حساب شده و برنامه‌ریزی شده علیه این حزب، نخست‌وزیری و نهادهای انقلابی دیگر در این مراسم جلب می‌کند که چگونه آقای رئیس‌جمهور در یک اجتماع و از یک تریبون عمومی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز پخش شد، به صرف دریافت یک کارت یا ورقه که ساختگی و یا نبودن آن را به هیچ‌وجه نمی‌توانست در همان لحظه اول احراز نماید، این سازمان اسلامی و دیگر نهادهای رسمی و انقلابی را مورد حمله و هجوم تبلیغاتی خویش قرار داده است.
 
2- آقای رئیس‌جمهور در حوادث روز پنج‌شنبه دانشگاه هم قاضی شده بودند و هم فرمانده پلیس که دستور بگیر و ببند صادر می‌کردند و آیا این شیوه می‌تواند نشانه احترام و پایبندی ایشان به قانون اساسی باشد؟
 
3- حزب جمهوری اسلامی همانطور که بارها در بیانیه‌های رسمی خود تاکید کرده است، هر نوع ایجاد فتنه و آشوب و درگیری در سراسر کشور و هر نوع بر هم زدن مجالس و مجامع را محکوم کرده و می‌کند، ولی آنچه این بار بصورت آشکار برای همه مردمی که گزارش خبری روز پنج‌شنبه را از تلویزیون دیدند، قابل درک بود، صحنه‌سازی در این زد و خورد بوده است. همه ناظران می‌توانستند درک کنند که چگونه صحنه‌ها بوجود می‌آمد تا با چماق چماقداران، حرکت‌های اصیل اسلامی سرکوب شود، غافل از اینکه ملت ما هوشیارتر از آن است که فریب این صحنه‌سازی‌های مصنوعی را بخورد و چماقداران واقعی را نشناسد.
 
4- ما بار دیگر از همه مردم قهرمان کشورمان، بویژه اعضا و هواداران حزب جمهوری اسلامی می‌خواهیم که در برابر این توطئه‌ها شکیبایی انقلابی خود را حفظ کنند و به افشای هر‌چه بیشتر وقایعی که خود ناظر آن بوده و هستند، بپردازند و توجه داشته باشند که بهترین نوع مقابله با این توطئه‌ها و صحنه‌سازی‌ها، معرفی و منزوی کردن بازیگران این قبیل صحنه‌ها در افکار عمومی ملت انقلابی است.
 
5- ما در برابر شهیدان عزیز انقلاب و خانواده‌های گرانقدر این شهیدان و رزمندگان جان بر کف صحنه‌های نبرد، و مردم فداکار و ایثارگری که با آنچه در توان دارند، در راه پیروزی انقلاب علیه دشمنان متجاوز می‌کوشند، احساس رنج شدید می‌کنیم که چرا عده‌ای با این صحنه‌سازی‌ها، قلب این برادران و خواهران شهید پرور و ایثارگر را می‌آزارند. امیدواریم این فرزندان برجسته امتمان بیش از هر کس دیگر، در معرفی آفرینندگان این حوادث شوم برای همگان تلاش کنند.
 
6- ما از دادستان کل کشور می‌خواهیم که این جریان زیانبار را هر‌چه سریعتر ریشه‌یابی کنند و علاوه  بر انجام وظایف قانونی خود، هر‌چه زودتر نقاط مبهم آنرا کشف و به اطلاع ملت شریف ایران برسانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *