چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۱

واکنش یک مرجع به حذف تعطیلات مذهبی

چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 274367
در روزهای مقدس تاسوعای حسینی و روز شهادت امام رضا(ع) که پاسداشت آنها لازم است و جزو تعظیم شعائر دینی محسوب می شود لازم است که حکومت اسلامی به آنها اهتمام ورزد.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه 598، به دنبال مطرح مجدد طرح کاهش تعطیلات رسمی کشور توسط برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این امر با مخالفت بسیاری روبرو گردید.
 
در این بین حذف تعیلات مذهبی کشور همچون روز تاسوعای حسینی و همچنین روز شهادت امام رضا(ع) و حضرت زهرا(س) موجب ناراحتی و نگرانی متدینین و شخصیت های مذهبی شده است.
 
به همین منظور پایگاه 598 در استفتائی از حضرت آیت الله علوی گرگانی از مراجع تقلید قم نظر ایشان را در خصوص این طرح جویا شده است. که این مرجع بزرگوار مخالفت و ناراحتی شدید خود را با طرح چنین موضوعاتی بیان داشته اند که متن سوال بیان شده و پاسخ معظم له در ادامه می آید.
 
شنیده شده است اخیراً طرحی با امضای تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تهیه شده که بر اساس آن بخشی از تعطیلات رسمی کشور از جمله تاسوعای حسینی و شهادت امام رضا(ع) از تقویم حذف می شود.
 
لذا از محضر معظم له خواهشمند است نظر مبارک خود را بیان فرمایید.
 
پاسخ حضرت آیت الله علوی گرگانی:
 
در روزهای مقدس تاسوعای حسینی و روز شهادت امام رضا(ع) که پاسداشت آنها لازم است و جزو تعظیم شعائر دینی محسوب می شود لازم است که حکومت اسلامی به آنها اهتمام ورزد و همانند سابق با تعطیلی آنها زمینه ابراز ارادت عموم مردم به آن ذوات مقدسه را فراهم آورند.
 
بسیار قبیح است در نظام جمهوری اسلامی که با نام ولایت فقیه یدک کشیده می شود روزهای 13 فروردین که جزو خرافات است و امثال آن تعطیل باشد باشد و روزهای عزای اهل بیت(ع) که افتخار نوکری آنها را داریم تعطیل نباشد و بهتر است نمایندگان محترم مجلس به امور مهم دیگر رسیدگی و تصمیم گیری نمایند.



لازم به ذکر ایت که در همین رابطه به سخنان مقام معظم رهبری ‏در جمع فرماندهان و مسؤولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى‏ در تاریخ ۱۳۷۶/۰۶/۲۶ در خصوص تعطیلی شهادت بانوی دو سرا، حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) که به عنوان اولین خاستگاه تعطیلی شهادت بانوی بزرگ اسلام می توان از آن نام برد، اشاره می شود: "طبق روایت، روز سه‌شنبه‌ى هفته‌ى آینده - سوم جمادى‌الثّانى - شهادت سیّده‌ى زنان عالم، فاطمه‌ى زهرا (سلام‌اللَّه‌ علیها) است.
 
من از ملت ایران درخواست مى‌کنم که در آن روز، مغازه‌ها و محل کسبشان را تعطیل کنند و به فاطمه‌ى زهرا (سلام‌اللَّه‌ علیها) احترام نمایند. به دستگاهها و ادارات دولتى و کارخانجاتى که کارهاى خاصى دارند، چیزى نمى‌گوییم؛ لیکن کسبه و دکاندارها و بازارها و خیابانها احترام کنند. ان‌شاءاللَّه روز سه‌شنبه را تعطیل کنید تا بتوانیم از برکات فاطمه‌ى زهرا (سلام‌اللَّه علیها) بهره‌مند بشویم."
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عابد اسماعيل زاده
درود خدا بر مراجع ما كه هشيارند