پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

کاهش مصرف میوه ایرانیان به دلیل گرانی!

يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 272506
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از اجرای برنامه ملی مراقبت از عوامل خطر خبر داد و گفت: طبق نتایج این تحقیق مصرف میوه و تحرک بدنی ایرانیان کمتر شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، کوروش اعتماد در مورد اجرای برنامه مراقبت از عوامل خطر افزود: این برنامه در سال 90 به صورت سراسری انجام گرفته است و در حال خطاگیری‌های انجام این برنامه کشوری هستیم.

وی ادامه داد: اجرای این برنامه نشان داده شده که مصرف سیگار در مردان ثابت مانده اما در زنان افزایش یافته است البته استنباط ما این است به دلیل اینکه تهیه آمار به صورت حضوری از در منازل انجام گرفته است ممکن است فرزندان خانواده از استعمال دخانیات خود اطلاع درستی نداده باشند.

اعتماد گفت: بنابراین به نظر می‌رسد در جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مصرف سیگار کم‌شماری وجود داشته باشد اما با این وجود مصرف سیگار در مردان 11 درصد شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر گفت: متأسفانه تحرک بدنی در بین مردان و زنان ایرانی بسیار کم شده و شیوع چاقی در سال‌های اخیر بسیار خطرناک شده است. به طوری که در حاشیه ساحل شمال و جنوبی کشور چاقی و افزایش وزن بیشتر شده است.

وی ادامه داد: هر چه به سمت مرکز کشور می‌رویم مانند شهرهای کویری، اصفهان و یزد اضافه وزن افراد کمتر می‌شود.

اعتماد گفت: طبق آخرین تحقیقی که در سال 88 در مورد چاقی افراد انجام گرفته بین 50 تا 55 درصد مردم فعالیت فیزیکی مطلوبی نداشته‌اند که البته این مسئله در طی این سالها وجود داشته و بیشتر نیز شده است. این شاخص در تهران نیز به مراتب بسیار بالاست.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از بهبود وضعیت چربی خون خبر داد و گفت: علت این مسئله مشخص نیست با این حال مصرف سبزی در بین ایرانیان بیشتر شده اما در مقابل مصرف میوه کاهش یافته است که البته این کاهش متأثر از مسائل اقتصادی بوده است.

وی تصریح کرد: در مورد دیابت و فشار خون وضعیت نگران‌کننده است به نحوی که این مبتلایان، قند و فشار خون خود را کنترل نمی‌کنند و این موضوع در افرادی که بیماری آنها شناسایی شده خطرناک است.

اعتماد با اشاره به اینکه آمار ابتلا به بیماری دیابت و فشارخون تغییری نکرده است گفت: برنامه کشوری مراقبت از عوامل خطر ظرف یکی دو ماه آینده نهایی می‌شود و نتایج آن نیز اعلام خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *