جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

توصیه‌متکی برای‌رسیدن به‌وحدت درانتخابات

چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب: 266656
وزیر پیشین امور خارجه با اشاره به احتمال تعدد کاندیداهای اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: رسیدن به هر سازوکاری برای وحدت، باید با حضور همه نامزدها باشد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، منوچهر متکی - نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری - شب گذشته در نشستی جبهه حامیان ولایت با موضوع راهکارهای وحدت اصولگرایان، اظهار کرد: برای جلوگیری از اتفاقی که در انتخابات قبلی برای اصولگرایان رخ داد، باید مکانیزم‌های مطرح شده مورد بحث قرار گیرد و تصمیم درستی اتخاذ شود.
 
وی افزود: همه کاندیداهای احتمالی باید در تدوین مکانیزم انتخابات شرکت داده شوند و هر سازوکاری که برای تفاهم اصولگرایان و رسیدن به تعداد نامزدهای محدود یا حتی نامزد واحد همه کاندیداهای احتمالی مشارکت داده شوند. در رسیدن به هر سازوکاری برای وحدت، خود نامزدها نیز باید حضور داشته باشند.
 
متکی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اظهار کرد: انتخابات برای ملت ایران یک فرصت است و این فرصت باید نمودهای خود را به نمایش بگذارد که یکی از این نمودها نشاط انتخاباتی است.
 
وی با بیان اینکه دشمنان به دنبال تحریم انتخابات و یا کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند، اظهار کرد: برخی نیز درباره انتخابات شبهه‌افکنی می‌کنند. در انتخابات سال 88 بحث تقلب را مطرح کردند و با طرح بحث انتخابات آزاد نیز این هدف را دنبال می‌کنند که فرصتی فراهم کنند تا اگر نتایج مطلوب را به دست نیاوردند بازی را به هم بزنند.
 
این فعال سیاسی ابراز عقیده کرد: هر دولتی در پایان هشت سال خود احساس می‌کند که خوب کار کرده و خط او باید ادامه پیدا کند. ما در پایان دولت ششم و در پایان دولت هشتم شاهد این موضوع بودیم. دولت دهم نیز به سمتی می‌رود که کسی که مرتبط با اوست رای کسب کند.
 
وی با بیان اینکه در سال 76 با وجود تمایل آقای هاشمی، جریان دیگری در انتخابات پیروز شد، اظهار کرد: در سال 84 نیز با وجود تصورات، شخص دیگری در انتخابات پیروز شد. خود این نتایج نشانگر وجود انتخابات آزاد در کشور است. اگر مردم تعیین کننده نبودند و حکومت (دولت) می‌توانست در انتخابات نقشی داشته باشد مطمئنا انتخابات را به نفع خود رقم می‌زد اما سیستم انتخابات در کشور ما به گونه‌ای است که کسی نمی‌تواند تاثیر تعیین کننده‌ای در نتایج آن داشته باشد و در واقع مردم تعیین کننده هستند.
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل منطقه خاطرنشان کرد: ما نباید توقع داشته باشیم که مصر شبیه ایران باشد چرا که این کشور شرایط خود را دارد. هرچند نقص‌هایی شاهدیم اما نباید به میزان ایران از این کشور انتظار داشته باشیم.
 
وی با اشاره به حوادث سوریه نیز اظهار کرد: اشتباه نخست در سوریه این بود که با حرکت مردم برخورد خشنی صورت گرفت اما حکومت سوریه در مدت کوتاهی رفتار خود را تصحیح کرد.
 
متکی با اشاره به نقش کشورهای دیگر در سوریه نیز گفت: بر خلاف کشورهای دیگر منطقه که مردم به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کردند و شعار آن‌ها "سلمیه" بود، اعتراضات در سوریه توسط گروه‌هایی است که به رهبری القاعده است. بیشترین ضرر کننده ماجرای سوریه ترکیه است چرا که این کشور قدم در راه بدی گذاشته است. ترکیه در گذشته مشکلات خود با همسایگانش را حل کرده بود اما امروز با تک تک کشورهای همسایه خود دچار مشکل شده است.
 
این فعال سیاسی تاکید کرد: تحولات سوریه نشان می‌دهد کشوری که 50 سال در کنار گوش رژیم صهیونیستی خود را نگه داشته است، می‌تواند در مقابل این حوادث نیز خود را نگه دارد. آمریکا می‌خواهد با شکستن حکومت سوریه، زهرچشمی از ایران بگیرد اما برنده تحولات سوریه ملت و دولت سوریه و بازندگان آن، عربستان، قطر، ترکیه، اسرائیل و آمریکا خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه آمریکا تلاش می‌کرد در مورد افغانستان، ایران را خاک کند و حکومتی متحد با آمریکا و مخالف با ایران روی کار آورد گفت: آمریکا در این سناریو موفق نشد و امروز زمزمه خروج آن تا سال 2014 از افغانستان به گوش می‌رسد.
 
وزیر پیشین امور خارجه در پایان با بیان اینکه مرتجعین منطقه کسانی هستند که حوادث عراق با دلارهای نفتی و سلاح‌های آن‌ها رخ می‌دهد گفت: عراق و سوریه دو کشوری هستند که آمریکا تلاش می‌کند از طریق آن‌ها آنچه را که در تونس، مصر، یمن و... از دست داده است، جبران کند اما برخلاف این ما باید در آینده منتظر تحولاتی در عربستان، مراکش و اردن باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


متکی گزینه بسیار خوبی است
ولایی کاردان و معتدل