جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۶
۴۴
توصیه‌های شنیدنی به خانواده‌ها؛

جهیزیه ای که صدای شهاب مرادی را درآورد

سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۵۶
کد مطلب: 266380
از شرکت در مراسم بازدید و رویت جهیزیه خودداری کنید و از اساس این نوع دعوت ها را توهین به شخصیت خودتان تلقی کنید.
جهیزیه ای که صدای شهاب مرادی را درآورد
به گزارش جهان، وقتی صحبت از ازدواج و سختی ها و آسانی های آن می شود تقریبا یک مسئله در اظهارات اقشار مختلف مردم مشترک است همگی از افزایش چشم گیر و روز افزونِ تجملات و سنگینی مخارج عروسی و بَرج های این سبک زندگی جدید اظهار نارضایتی و نگرانی می کنند اما شگفت آور این است که این اظهارات هیچ تاثیری در تصحیح این بخش نوظهور در سبک زندگی امروزه ایرانیان ندارد و این فرهنگ اسراف و تجمل گرایی روز به روز، رو به گسترش است و دامنه ی تاثیرش از پایتخت تا دورترین دهِ کوچک، همه را در برگرفته است.
 
اغلب مردم برای تن دادن به این رسم های جاهلانه، خودشان را مجبور می بینند تا جایی که حتی برای انجام این نوع خرج و برج های غیر ضروری، پس انداز ۳۰-۲۰ ساله خود را برای عروسی یک فرزند خرج می کنند و حتی از دیگران قرض می گیرند و یا حتی صدقه! و این یک فاجعه اخلاقی است و یک خطای واضح، آن هم برای ازدواج هایی که متاسفانه طبق آمار، احتمال شکست آن و منجر شدنش به طلاق، حدود ۲۰درصد است! و در صورت تداوم، احتمال دلخوشی و صلح و صفا در آن ناچیز!
 
به جای فهرست کردن رسوم نادرست و رفتارهای خطای دوخانواده ی دختر و پسر در یک عروسی -از خواستگاری تا پاتختی- و نقد تک تک موارد، یک پیشنهاد ساده عرض می کنم؛ پیشنهادی که نه خرجی لازم دارد و نه بودجه ای، پیشنهادی که منافع مادی هیچ کسی را هم به خطر نمی اندازد، اما در صورت پذیرش شما و ترویج آن، ریشه ی آداب رسوم جاهلانه ای را می خشکاند که دل بسیاری از دخترکان نازنین کشورم را شکسته  و مادران و پدران بسیاری را خحالت زده کرده. ان شاءالله این پیشنهاد بازار تفاخرهای احمقانه را کساد می کند؛ خیلی ساده و عملیاتی است:
 
شهاب مرادی در وبلاگ خودش نوشت: از شرکت در مراسم بازدید و رویت جهیزیه خودداری کنید و از اساس این نوع دعوت ها را توهین به شخصیت خودتان تلقی کنید.
 
اصلا برایتان فرق نکند جهیزیه مربوط به چه عروس خانمی است؛ هر عروس خانمی! حتی از نزدیک ترین اقوام و عزیزترین دوستان تان.
 
دقت بفرمایید دوست و فامیل و آشنای شما و همان در و همسایه ی معروف، فقط برای چهار نفر مثل من و شما خودش و خانواده اش به سختی اقتصادی انداخته است تا پس از رویت تمام جزییات جهیزیه مورد تشویق شما و سایرین قرار بگیرد. همین! و اگر خواستگارهای متعددی بی دلیل رد می شوند به دلیل خجالت از همین بازدید کنندگان دو فامیل از جهیزیه محقر -بخوانید شرافتمندانه- است.
 
بگذارید این نوع مجالس را همان انسان هایی شرکت کنند که شبیه برخی زنان حقیر مکه ی قبل از بعثت هستند و مهم ترین صفت جاهلیت عربی یعنی تفاخر را در خود به وفور دارند همان هایی که وقیحانه ضعف های اقتصادی دیگران را به روی آنها می آورند و مدت ها در مورد نقائص مالی و معیشتی فقرای فامیل و آشنایان شان صحبت می کنند و در مقابل متمکنین و ثروتمندانِ مسرف و مترَف، غرق در حسرتی جانسوز و حسدی بی انتها لب به تملق باز می کنند. این نوع مجالس احمقانه را به آنها بسپارید. و شما که خردمند و فرهیخته هستید در چنین برنامه هایی که اساسش چیزی جز تفاخر و چشم و هم چشمی نیست، شرکت نکنید. تا مبادا این بازار عکاض و این بورسِ تجمل و اسراف، مکارم اخلاق شما را خراب کند.
 
...وای تصورش هم تحقیرآمیز است. مانند مراسم دیدن سیسمونی! یعنی سان دیدن از پوشک بچه! چقدر سخیف است چنین رسم هایی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حاج آقای مرادی گل گفتی
United Kingdom
اولین بار است که بازنگری به رفتارهای غلط اجتماعی به این دقت بدون کلی گویی با اشاره به مورد صورت می گیرد. و البته روش عملی مقابله با این رفتار ضد اخلاقی هم بیان می شود. این موعظه مدرن و به روز بود.
متاسفانه همه ما از وضعيت موجود وضعيت اقتصادي گلايه داريم ولي يک نفر راضي نيست که اقرار کنه همه اين سختي ها را خودمون براي خودمون ايجاد کرديم
چشم و هم چشمي
افتخار جاهلانه وزنانه
حرف مردم آبروريزيه
کنايه همسايه و....
اصطلاحاتي است که همه ما را گرفتار نموده
Iran, Islamic Republic of
تا حذف این عادات بدوی راه زیادی داریم ...!
Iran, Islamic Republic of
لذت بردم از این متن. عاالی بود
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
حقا که سخنان بسیار زیبایی بود و متاسفانه رسوم جاهلی ما، سبک زندگی شده است. باید از خداوند متعال طلب مغفرت و از ائمه اطهار (ع) بخواهیم ما را در چگونگی شیوه زندگی الهی که بهترین سبک زندگی می باشد یاری و کمک کنند.
Iran, Islamic Republic of
انصافا این رسم و رسومات عروسی حال ادمو بهم می زنه. من شنیدم در قضیه جهاز برون حتی میان توی دسشویی رو هم نگاه میکنن ببینن افتابه خریدی یا نه حتی کشوهای لباس. خدا رحم کنه ادم وحشت می کنه از این رسم های ناجور
سلام . من هم همین نظر را داشتم . هر وقت که یکی از دختران فامیل قرار بود ازدواج کنه و ما هم به این مراسم او دعوت بودیم, من از رفتن خودداری میکردم چون اصلا از این کارها خوشم نمی اومد؛ یعنی که چی ببینیم که کی چی داره . هر چی هست ان شاءالله مبارکشون باشه. به من ارتباطی نداره. به همین دلیل هم کاملا با این مراسم بیگانه بودم. و ماجرا به اونجا رسید که وقتی موقع ازدواج خودم شد, دیدم که چطور خانواده محترم همسر با همه اینکه خیلی به ظاهر موجه ومحترم بودند, از این موضوع سوء استفاده کردند و مایه تحقیر بنده شدند. همین که به نظرشون این عروس آداب دان نبود و هم اینکه جهیزیه اش اونطوری نبود که اونها بتونند باهاش پز بدن.
هر وقت اون روزهای ازدواجم یادم میآد, حالم بد میشه . واقعا حالم بد میشه ازبس توهین و تحقیر دیدم.
Iran, Islamic Republic of
آقای شهاب مرادی عزیز سلام علیکم
دلتون خوشه بیشتر مشکلات مال این خانمهای عزیز هست یک حرف مزخرف توی سر اینها هست که می گند با لباس سفید برو خونه داماد و با لباس سفید هم برگرد می دونید خرج یک عروسی چقدر می شود برای من سال 89 شد 10 میلیون تومان الان می شود 30 میلیون تومان اینها مجلس عروسی می خوان پاتختی ، حنا بندان و سرویس طلا حلقه طلا و غیره می دونید الان یک سرویس طلا حداقل چقدر هست ؟ خوب می شود 10 میلیون حداقل برای من شد 2 میلیون تومان . خوب معلوم هست با این مشکلات هیچ پسری تن به ازدواج نمی ده .
تازه اولش هم که می ری خواستگاری می گند فقط مومن باشه و نماز خون اهل زن و زندگی ولی وقتی تمام می کارها می گه من نمی تونم با این حقوقها زندگی کنم .
من یک سئوال دارم آیا به نظر شما می شود با ماهیانه 400 هزار تومان یک زندگی تشکیل داد ؟؟؟؟؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
خدا خیر بده آقای مرادی را که این حرفها را می زند. اینها حرف دل همه مردم شریف و با فرهنگ ما هم هست.
ای کاش کسی پیدا بشه و از مسئولان دستگاه های عریض و طویل فرهنگی با بودجه های آنچنانی بپرسه که برای حل این معضلات فرهنگی چکار کرده اند؟!!
چرا در مورد رسم غلط جهاز برون صحبت میکنین ولی در مورد رسوم بسیار غلط تری که در ازدواج کمر آقایون رو میشکنه و بسیاری رو از خیر زن گرفتن منصرف میکنه مثل مهریه های نامعقول چیزی نمیگین.
عادل
سلام. چرا نمیگن. هم توی سایتشون نوشتن و هم توی فیلمهاشون دربارش صحبت کردن.
خوبه همیشه حرف از مهریه است که صد تا یکیتون هم نمیدهید به هزار ترفند ولی حالا که یکی حرف از جهیزیه زده ترسیدید.
الهیکم التکاثر حتی زرتم ...
خودمون باید این رسوم غلط رو تغییر بدیم هم مهریه و هم جهاز. وگرنه با این وضع کسی زیر بار ازدواج نمی‌ره. و مثل زمان پیامبر گروه جوانان باید در خط مقدم این اقدام فرهنگی باشند.
Iran, Islamic Republic of
سلام من يك خانم هستم. با نظر جناب آقاي مرادي 100% موافقم. سال گذشته براي اولين در مراسم ديدن جهيزيه يكي از اقوام شركت كردم. واقعاً از برگزاري چنين مجالسي تأسف خوردم. يعني كه چه. چمدان لباسهاي كه براي عروس و داماد را خريده اند به معرض نمايش مي گذارند، سرويس خواب اطاق خواب كه حريم خصوصي است به نمايش گذاشته مي شود و .... واقعاً بجاست كه اينگونه مراسم حذف شوند. با تشكر
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت حاج آقا مرادی و دیگر عزیزان
عاقبت هیچ قومی تغییر نمی کند مگر اینکه خودشان بخواهند . اگر بخواهیم به مقوله ازدواج بپردازیم حتما باید ابتدا به رسومی که در این خصوص وجود دارد نیم نگاهی داشته باشیم .
در این رسوم مواردی وجود دارد که به غلط وارد فرهنگ ازدواج ما گردیده است . که هر دو خانواده عروس و داماد را به گرفتاری و مشکلات می اندازد . اگر قرار باشد سنت پسندیده پیامبر (ص) را به مورد اجرا بگذاریم باید از رسوم غلط فاصله بگیریم و این اقدام هم امکان ندارد مگر جوانان عزیز خود وارد عرصه گردند تا ان‌شاءالله این قبیل رسوم آفت زا از جامعه پاک گردد. تا شاهد ازدواج های سهل و آسان باشیم.
Iran, Islamic Republic of
شیرمادرت حلالت باشه گل گفتی مخلصتم
United States
هميشه هم خواستگارها به دليل جهيزيه محقر ردنمي شود در اكثر موارد خواستگارها به خاطر زندگي محقر خانواده دختر مي روند و پشت سرشان را هم نگاه نمي كنند وبه شخص واسطه هم مي گويند زندگي حقيرانه اين خانواده در شان ما نبوده
با این وضع من یکی که احتمالا آرزوی ازدواجو به گور میبرم.
Iran, Islamic Republic of
منو همسرم در دوران عقدبا هم خیلی تفاهم داشتیم برای همین قرار گذاشتیم مجلس بسیار ساده ای با حضور دو خانواده برگزار کنیم که همین طور هم شد ولی وقتی خانواده اش جهیزیه من را که بد نبود و طبق عرف یک خانواده کارمندی کم جمعیت و تحصیلکرده بود، دیدند با القائات منفی به همسرم بدترین شب زندگیم را رقم زدند که هیچ گاه از مقابل چشمانم محو نمی شود خاطره ای آزار دهنده...
Iran, Islamic Republic of
شما در هيچ كجاي دنيا براي شروع زندگي مردم اين همه تجملات را نخواهي ديد من خودم 17 سال از زندگي مشتركم ميگذرد فقط سعي كردم زندگي را روزانه نگاه كنم ونگاهي هم به اينده داشته باشم
بعد از 15 سال رنو5 خودم را كه خيلي هم دوستش داشتم تبديل به يك اتومبيل به روز كردم اما چه حرفها كه در اين مدت از دوستان واقوام نشنيدم عجب گدايي هستي عجب خسيسي هستي به فكر ابروت باش و...... اما به هيچكدام نه خودم نه همسرم توجهي نكرديم
چرا چون نداشتيم عوض كنيم اما با ههين رنو بهترين زندگي را كرديم
زندگي را ساده بگيريم وبه حرف مردم كه زبانشان نيش ميزند توجه نكنیم
اعتماد به نفس داشته باشيم
در هر زمان با توجه به داشته هايمان زندگي كنيم
تيمي زندگي كنيم
ان شاء الله مسئولين هم همت كنند فرهنگ سازي كنند خدا وكيلي
سينما وتلويزيون شما بد جوري ذهن جوانان را به سمت تجملات سوق داده است ودرست وظيفه خود را كه همانا هدايت يك تيم 70 ميليوني به سمت خوب زندگي كردن است انجام نداده است
Iran, Islamic Republic of
شاید نظرمو منتشر نکنی ولی بازم می گم
توی خیلی از این مراسمها با عرض معذرت روم به دیوار بر می دارن لباس زیر عروس و داماد رو هم میارن نشون می دن
خیلی شرمنده ها ولی تو گلوم گیر کرده بود
جاهلیت مدرنه دیگه
United States
والا من هم اصلا راضی‌ نبودم پدر و مادرم بخاطر وسایل زندگی‌ من به زحمت بیفتند، ولی‌ خانواده‌ام به خاطر اینکه جلوی فامیل شوهر سر شکسته نباشم و از ترس زبان شوهر و مادر شوهر بیشتر از وسعشون به من جهاز دادند، و تازه شوهر من به حساب تحصیل‌کرده و روشنفکر هم هست، وای به حال بقیه...
شما در هيچ كجاي دنيا براي شروع زندگي مردم اين ...
خدا عاقبت شما را بخیر کند خیر و خوشی تان مستدام باد کور شود هر کس سادگی و قناعت و عزت شما را نمیتواند بیند من و همسرم مثل شما فکر و زندگی میکنیم و برایتان بهترین ها را آرزو داریم
بابا این دیگه چیه.اینجور رسم ها هم اومده.واقعا مزخرفه.امیدوارم امام زمان (عج)زودتر ظهور کنه وگرنه فردا پس فردا همه چی عوض میشه و یهو دیدی بچه آوردن هم میشه وظیفه مردا و....
United States
درود بر حاج شهاب مرادی که آزاد اندیشه و تمام خرافات و سنتهای اشتباه مارو بدون هیچ واهمه ای بهمون نشون میده.
کاملا با حرفاش موافقم. کاملا
حاج اقا پیشنهاد خوبی است این پیشنهاد شما را باید چند تا مثلا از قهرمانان تیم ملی یا ... اجرا کنند و تبلیغات شود تا تبدیل به فرهنگ شود ( به عبارتی فرهنگ سازی شود )
United States
نمیشد زود تر میگفتید ما کمتر تو خرج بیفتیم ؟
بنده 31 سال دارم و 4 ساله که ازدواج کردم
نه حنابندان گرفتیم نه مراسم جهیزیه و نه پاتختی و خدا رو شکر که زندگی خیلی خوبی هم داریم
خود دختر و پسر باید تصمیم بگیرند که از تجملات و هزینه های غیر ضروری پرهیز کنند و صد البته که خانواده ها هم باید به عقیده آنها احترام بگذارن و حمایت کنن
باور کنیم که زندگی به این چیزها نیست
اگر زندگی خوبی نداشته باشی روی هر مبل و فرشی هم بشینی باز هم راحت نیستی
من قربانی این رسوم هستم. یک زوج تحصیل کرده و مذهبی و نقطه آغاز اختلافات چشم همچشمی مادر شوهری که یکدست مبل را کم می دانست و در زمان بارداری یادش افتاده بود به مطالبات وصول نشده اش: مامانت هیچ کاری برات نکرده. این قدر دامن زدند تا درگیریهای من و همسرم بالا گرفت. حالا کودک یک سال و نیمه من با دیدن هر چیزی که او را یاد بابا می اندازد این واژه را می گوید و دل مرا کباب می کند. و قلب من انگار خشکیده انگار هرگز همسرم را دوست نداشته ام. عشق را به نفرت تبدیل کردند
United States
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر حاج آقا شهاب مرادی
خداوند اجر جزیل به شما عطا فرماید بحق محمد و آله الطاهرین (علیهم السلام)
Iran, Islamic Republic of
الناس علی دین ملوکهم

بنظرم باید ریشه این مسائل را در جای دیگری جستجو کرد چرا که همین مردم اول انقلاب تمام رسمهای تجمل گرایانه رو گذاشتن کنار ولی وقتی دیدن مسئولین کشوری و لشکری هرکدام تو تجمل گرایی از هم سبقت میگیرن دیدن که از معرکه عقب افتادن
الان شما نگاه کنید ببینید چند نفر از مسئولین کشور تو مناطق جنوب یا وسط شهر زندگی میکنن چرا مجلس میاد برای نماینده ها 100 میلیون اجاره خونه تصویب کنه
آقای مرادی مردم باید این کارها رو ازشماها یاد بگیرن تا به کی میخواهیم مردم رو با حرفمون مسلمون کنیم
هنوز که هنوزه بعد از سی سال آقایان میان تو نماز جمعه بین مردم نمی نشینن میان یه جایی که مردم نخورنشون!!!
آقای مرادی شما بهتر از من آشنا به سیره ائمه و حکمای مسلمین هستید آیا واقعا رفتار تجمل گرایانه مسئولین درست هست؟
بنده اطلاع دارم آقای ... پسرش بهترین مدرسه کشور یعنی نیکان میره هزینه سال آخر مدرسه نیکان حدود 15 میلیون هست آیا واقعا بقیه مردم هم این امکانات رو دارن اگه جستجو کنید می‌بینید برخی مسئولین هم از این خصائص دارن.
پس لطفا برید خودتان را اصلاح کنید تا مردم اصلاح شوند
محيا
حاج آقای مرادی به وظیفشون که یک روحانی موقعیت شناس هستند عمل می کنند و با تلاش و تکاپو از مرزهای فرهنگی ما حفاظت می کنند اما اگه تعدادی از مسئولین ما این تجمل گرا شدن دلیلی ندره ما اشتباه اونا رو تکرار کنیم ، مطمئنا روی صحبت حاج آقا فقط مردم عام نیست بلکه با ملت ایران هستند

در ضمن این شیوه ی صحبت شما به هیچ وجه در شأن یک روحانی نیست، و توهین آمیز است آن هم به شخص دلسوزی که واقعا شب و روز های بیشماری را برای اعتلای فرهنگ مردم ایران وقت می گذارند/

البته صبرایشان هم دربرابر این دست افاضات مثال زدنیست
فاطمه
سلام
مسئولین کشور که از کره مریخ نیامده اند آنها هم از همین مردم هستند
این که مشکلات را گردن دیگران بیندازیم چیزی را حل نمی کند و احتمالا فقط یک آرامش موقت برای وجدان گوینده داشته باشد!
تنها راه حل این قبیل مشکلات فرهنگی این است که هر کس مسئولیت رفتار خود را بپذیرد و از خودش شروع کند
ای کاش در عمل هم همه تابع بودند.
همتیان دهکردی
Iran, Islamic Republic of
سلام
بسیار پیشنهاد بجایی است!
انشاءالله با این قدم های به ظاهر کوچک، باطن رسوم غلط رو یکی یکی آشکار خواهیم کرد.
انشاءالله
۲۵ ساله/ دانشجوی ارشد/ تهران
عجیبه که در اعتقادات ما به اصطلاح شیعیان ائمه اطهار اینقدر خرافه و تجملات و مادیات ظهور پیدا کرده است..... خودمان به خودمان خنجر میزنیم....
Iran, Islamic Republic of
ما که خواستیم این کار را بکنیم، خانواده‌های‌مان پوستمان را کندند!
راست میگید ها خانواده های ما انگار مسر تر از خود ما هستند
mohammad
سلام نظرتان اصولی و درست است ولی چگونه می توان آن رادرجامعه نهادینه کرد؟
خوبه هنوز هم کسی هست که حرفهای درست بزنه و این رسوم مسخره زنانه رو نقد کنه
زهرا رزاقی کاشانی
United States
سلام
بسیار طرح خردمندانه ای است.
ان شا الله که بتوانیم قدمهای مثمر ثمری در این باره برداریم.
سلام متن خوبى بود
من خودم تازه عروسم ووضع مالى پدرم هم بدنيس وجهيزيه خوبى داشتم اما اصلا دوست ندارم داشته هاموبه رخ بقيه بکشم وعلى رغم ناراحتى مادرم ومادرهمسرم اجازه نمايش مضحک جهيزيروندادم
خيلى زشته هم عرفا هم شرعا
شايد کسى نتونه همه چى بخره چه اجبارى به نشون دادن هست
خداخيرتون بده