کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زنان خبرساز و شگفتی‌ساز سال 2012

25 دی 1391 ساعت 12:01

سال 2012 به نوعی سال زنان شگفتی ساز بود. زنان در عرصه اقتصادی سیاسی گام‌های بزرگی برداشتند. اما خشونت‌هایی که متوجه دختر 23 ساله هندی شد، بیانگر آن است که در زمینه حقوق زنان باید اقدامات بیشتری انجام شود.


به گزارش جهان، ایسنا به نقل از پایگاه «گلوبال پست»، رویدادهای مهمی در سال 2012 میلادی برای زنان اتفاق افتاده است، حمله تروریستی به ملاله یوسف زای از رویدادهای سال گذشته است و تیراندازی اعضای طالبان به ملاله یوسف زای دختر 15 ساله پاکستانی به «جرم» رفتن به مدرسه باعث شد که نظر مردم سراسر جهان به اوضاع اسفبار زنان پاکستان معطوف شود.
 
حمله تروریستی به دانش آموز پاکستانی
 
با این اتفاق ظلم و ستمی که در حق زنان پاکستانی انجام می‌شد، آشکار شد و در پی آن دولت پاکستان را بر آن داشت که در مورد مسائل جنسیتی اقدامات جدی تری انجام دهد. نام او در جایگاه دوم لیست "اشخاص" سال 2012 مجله تایم به چشم می‌خورد. مسئله این است که او چگونه این قدرت شگفت‌انگیز خود را در آینده به کار می‌گیرد و یا اینکه آیا او به پاکستان برمی‌گردد یا در خارج از کشورش به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. اگرچه دولت پاکستان اخیرا با همکاری سازمان ملل در بنیادی با نام «ملاله» برای دختران تاسیس کرده است، اما ماه گذشته افراط‌ گرایان پاکستانی علیه او فتوا دادند و این دوباره زنگ خطری را برای ملاله به صدا درآورده است. ملاله و خانواده‌اش باید در فعالیت‌های خود برای مبارزه با تبعیضات جنسی در سراسر جهان محتاطانه عمل کنند، اما ملاله اولین فردی نیست که در منطقه خود به جانبداری از حق تحصیل دختران اقدام می‌کند.
 
به گزارش ایسنا، سکینه یعقوبی، بنیانگذار«بنیاد آموزشی افغانستان» که ارائه دهنده خدمات آموزشی و سلامت برای زنان در افغانستان است نیزپیش از ملاله فعالیت خود را در حمایت از زنان آغاز کرده است. از سال 1996 این سازمان 9 میلیون زن افغان را تحت پوشش قرار داده است. این سازمان از زمان حمله آمریکا به افغانستان یکی از معدود سازمان‌هایی است که فعالیت‌های رو به رشدی داشته است. هم اکنون 2.7 میلیون دختر امروزه در مدارس مشغول به تحصیل هستند. این بنیاد، پیشرفت‌های چشمگیرش را مرهون زحمات سکینه در زمینه اتحاد در جامعه است.
 
انتخاب اولین روسای جمهوری زن در کره جنوبی و مالاوی

 
انتخاب اولین روسای جمهوری زن در کره جنوبی و مالاوی نیز به عنوان دیگر رویدادهای مهم برای زنان در سال گذشته میلادی است. به طوریکه خانم پارک جین‌های در ماه دسامبر به عنوان رییس جمهور کره جنوبی منسوب شد و اولین رییس جمهور زن کره جنوبی لقب گرفت.
 
جویسی باندا نیز در ماه آوریل سال گذشته رییس جمهور مالاوی شد. وی در طول دوران اداره یکی از فقیرترین کشورهای جهان و به عنوان دومین رییس‌جمهور زن آفریقا با چالش‌های زیادی روبرو بوده است. به دلیل انحرافات اخلاقی شوهرش، او را ترک کرد و همراه سه فرزند خود زندگی سخت خود را آغاز کرد. او در یک کارخانه تولید پوشاک مشغول به کار شد، در آنجا بود که به فکر اقداماتی برای ارتقای توانمندی اقتصادی زنان افتاد. سپس او با چندین انجمن و گروه تجاری که با هدف بالا بردن سطح اقتصادی و اجتماعی زنان بنیان‌گذاری شده بود، آشنا شد. همه اینها پیش از ورود او به سیاست در سال 1999 اتفاق افتاد. او در پارلمان و در کابینه و در آخر پس از مرگ ماتاریکا، رییس‌جمهور مالاوی، جانشین وی شد. او به عنوان رییس‌جمهور مالاوی، کشورش را از خطر بحران اقتصادی دور کرد، او جت و اتومبیل‌های گران قیمت رییس‌جمهور را فروخت و قوانین علیه همجنس‌گرایی را به تعلیق انداخت.
 
رهبری امور توسط زنان در آسیای جنوب شرقی
 
بر اساس این گزارش، زنان همچنین رهبری امور را در آسیای جنوب شرقی در دست گرفتند. زنان در اداره امور در آسیای جنوب شرقی حضور فعالی داشتند و اکنون 18.5 درصد پارلمان آسیای جنوب شرقی را زنان تشکیل می‌دهند که این آمار در سال جاری نیز با افزایش چشمگیری روبرو خواهد بود.
 
تجاوز دسته جمعی به دانشجوی 23 ساله هندی
 
به گزارش ایسنا، سال گذشته همچنین خبر تلخ تجاوز دسته جمعی به دانشجوی 23 ساله هندی که منجر به مرگ او شد، جهان را تکان داد. همزمان با این اتفاق هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند و علیه این خشونت‌ها تظاهرات به پا کردند. فعالان حوزه زنان اعلام کرده‌اند تا زمانی که به این خشونتها پایان داده نشود، ساکت نخواهند شد.
 
موفقیت 20 زن آمریکایی برای نمایندگی در مجلس سنا
 
از رویدادهای دیگر سال 2012 میلادی برای زنان، موفقیت زنان آمریکایی در ماه نوامبر بود که توانستند 20 کرسی مجلس سنا را به خود اختصاص دهند و این 20 زن در انتخابات مجلس سنا موفق به کسب رأی شدند و این امر در تاریخ آمریکا یک رکورد محسوب می‌شود.
 
سال 2012 همچنین سال پرباری برای هیلاری کلینتون بود که وی عنوان «تحسین برانگیزترین زن آمریکا» در سال 2012 را به خود اختصاص داد.
 
موفقیت زنان در اقتصاد برزیل و آلمان
 
موفقیت زنان در اقتصاد برزیل و آلمان هم از دیگر رویدادهای مهم سال گذشته میلادی برای زنان است که در راستای آن صندوق بین المللی پول تحت کنترل زنان در حالی که جهان در منجلاب بحران مالی گرفتار شده است، در صحنه آمد و زنان قدرت خود را در حوزه اقتصاد به رخ کشیدند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در مورد بحران منطقه یورو، کمک‌های زیادی به اتحادیه اروپا کرد.
 
دیلمارولف رییس جمهور برزیل نیز با اقداماتش باعث رشد 3.3 درصدی اقتصاد برزیل شد. با وجود رکود اقتصادی در سراسر دنیا، اقتصاد برزیل یکی از شکوفاترین اقتصادهای دنیاست.
 
انتخاب اولین رییس زن صندوق بین المللی پول
 
بر اساس این گزارش، همچنین سال گذشته کریستین لگارد، به عنوان اولین رییس زن صندوق بین المللی پول منصوب شد.
 
سال 2012 سال خوبی برای زنان در عرصه کار بود. زنان زیادی به عنوان مدیرعاملان در بزرگترین شرکتهای آمریکا فعالیت کردند. در حال حاضر 16 درصد هیات مدیره شرکت‌های معتبر را در آمریکا زنان تشکیل می‌دهند که این امر در نروژ به 40 درصد می‌رسد.
 
حضور زنان عربستانی و قطری برای اولین بار در المپیک 2012
 
به گزارش ایسنا، حضور دست کم یک نماینده زن از همه کشورهای جهان در المپیک لندن هم امری مهم تلقی می‌شد، به طوریکه در المپیک 2012، 45 درصد شرکت کنندگان زنان بودند. در این دوره از المپیک 37 زن توانستند رکورد جهانی را بشکنند که این آمار در مورد مردان 29 نفر است. عربستان سعودی، برونئی و قطر نیز برای اولین بار ورزشکاران زن خود را به مسابقات فرستادند.


کد مطلب: 266261

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/266261/زنان-خبرساز-شگفتی-ساز-سال-2012

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com