جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

رده‌بندی تازه استانهای آلوده اینترنتی

يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب: 265945
نمودار استانهای آلوده به انواع نرم افزارهای مخرب اینترنتی در پاییز نشان می دهد که همچنان تهران دارای بیشترین تعداد آدرسهای اینترنتی آلوده به انواع بدافزار بوده و در این استان در دو ماه مهر و آبان، بالغ بر 43 آدرس آلوده اینترنتی شناسایی شده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، آمارهای ارائه شده از سوی مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای – ماهر- نشان می دهد که در دو ماه مهر و آبان سال جاری استان تهران دارای بیشترین تعداد آدرسهای اینترنتی آلوده به انواع بدافزار بوده و در مجموع نیز بالغ بر 171 آدرس آلوده اینترنتی دراین بازه زمانی در کل کشور شناسایی شده است.
 
فعالیت تله بدافزار برای شناسایی کرم های اینترنتی
 
بدافزار واژه کوتاه شده نرم افزار مخرب (malicious software) است که برای توصیف تمام ویروسها، کرمها، جاسوس افزارها و تقریبا هر چیزی که به طور خاص برای صدمه به رایانه و یا سرقت اطلاعات طراحی شده به کار می رود.
براین اساس سازمان فناوری اطلاعات با راه اندازی مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای نسبت به ایجاد تله بدافزار در کشور اقدام کرده تا از حملات رایانه ای در سطح شبکه اینترنت جلوگیری کند. این شبکه که با هدف ثبت نقاط ضعف امنیتی سیستم‌های رایانه ای و نوع حمله به آنها در کشور به عنوان یک پروژه ملی تعریف شده ماهانه به صورت میانگین بالغ بر یک هزار و 600 بدافزار را به دام می اندازد.
 
مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای – ماهر- برای ارتقای امنیت فضای تبادل اطلاعات در پایان هر ماه پس از جمع آوری و تحلیل داده‌ از شبکه "تله بدافزار" گزارشی مبنی بر میزان گسترده آلودگی سیستم های رایانه ای به انواع بدافزار در استانهای کشور ارائه می کند که این امر بیانگر تعداد آدرسهای اینترنتی آلوده شناسایی شده در هر استان است.
 
در این راستا و براساس اعلام این مرکز، نمودارهای حملات اینترنتی صورت گرفته نشان می دهد که میزان حملات انواع بدافزار در استانهای کشور به مراتب نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و در این میان طی دو ماه مهر و آبان نیز این حملات روند نزولی چشمگیری را طی کرده اند.
 
بروز بیشترین حملات انواع بدافزارها به رایانه های تهرانی ها
 
به گزارش مهر، آمارهای به دست آمده در ماههای مهر و آبان امسال نشان می دهد که بیشترین تعداد آدرسهای اینترنتی آلوده شناسایی شده مربوط به استانهای تهران و پس از آن یزد و بوشهر بوده و از نظر تعداد آدرسهای آلوده و نیز تعداد دفعات ارسال نرم افزار مخرب تهران در مکان نخست این جدول قرار دارد.
 
در بررسی های به عمل آمده بیشترین حمله بدافزارها به استانهای کشور در مهرماه به 125 مورد آدرس اینترنتی آلوده شکل گرفته که در این مورد 25 آدرس اینترنتی شناسایی شده مربوط به استان تهران، 15 مورد مربوط به یزد و 14 مورد مربوط به بوشهر بوده است.
 
 


در ‌آبان ماه نیز 46 مورد آدرس اینترنتی آلوده به انواع نرم افزار مخرب در استانهای کشور شناسایی شده که براین اساس استانهای تهران با 18 مورد، اصفهان با 6 مورد و آذربایجان غربی و فارس با 4 مورد آلودگی بیشترین تعداد آدرسهای اینترنتی آلوده به انواع نرم افزارهای مخرب را داشته اند. براین اساس شواهد نشان می دهد که سیستم های رایانه ای این استانها بیشترین نقاط ضعف امنیتی در کشور را دارا هستند و میزان درصد آلودگی آدرسهای اینترنتی در این استانها به مراتب بیشتر از دیگر استانها است.
 
 


گزارشهای ارائه شده از آلوده ترین استانهای اینترنتی در مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که در استانهای کشور در مهرماه سال 90 بالغ بر 819 مورد و در آبان ماه سال 90 بالغ بر 541 مورد حمله اینترنتی شناسایی شده است.
 
بررسی ها از استانهای آلوده به انواع نرم افزارهای مخرب در مهرماه 90 حاکی از آن بود که استان تهران با 193 مورد، تهران 178 مورد و آذربایجان شرقی با 123 مورد آلوده ترین استانها از حیث حملات انواع بدافزارها بوده اند. همچنین براساس این بررسی ها در آبان ماه 90 نیز استان یزد با 171 مورد، تهران با 47 و کرمانشاه با 42 مورد بیشترین آمار حملات بدافزارهای اینترنتی را به خود اختصاص دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *