چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

سرشماری حیوانات با دوربین خورشیدی

يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب: 265939
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: تا سال آینده با استفاده از فناوری های نوین و دوربین های خورشیدی، حیوانات در طبیعت، بدون دخالت انسان سرشاری و رفتار شناسی می شوند.
به گزارش جهان، ˈحمید رضا خیلدارˈ روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در امر حفاظت از منابع طبیعی استفاده از فناوری های نوین است، زیرا در این صورت درصد خطا تا حد زیادی کاهش می یابد.

وی اظهار داشت: در سرشماری های سنتی حیوانات گاهی پیش می آید که یک حیوان چند بار سرشماری شود،اما با استفاده از فناوری های نوین که در قالب نصب دوربین های خورشیدی اجرا خواهد شد، درصد خطا به صفر خواهد رسید.

وی ادامه داد: در اجرای این برنامه محققان داخلی دوربین هایی را که با نور خورشید کار می کند، طراحی کرده اند. این دوربین ها حدود یک و نیم تن وزن دارد و یک شعاع شش کیلومتری را پوشش می دهد.

به گفته وی این دوربین ها در دست ساخت است و تا یک سال دیگر در پاسگاه های مناطق حفاظت شده سراسر کشور نصب و راه اندازی می شود.

خیلدار افزود: همچنین قرار است همزمان با راه اندازی این دوربین ها یک اتاق مانیتورینگ در مقر یگان حفاظت محیط زیست راه اندازی شود که اطلاعات ضبط شده دوربین ها به این اتاق ارسال می شود که مورد تحقیق و تحلیل قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: هم اکنون اطلاعات دوربین های موجود در مناطق حفاظت شده به وسیله کابل رد و بدل می شود و در بسیاری موارد متخلفان اقدام به قطع کابل ها می کنند که در این صورت هیچ گونه اطلاعاتی ثبت و ضبط نمی شود.

وی افزود: در حالی که دوربین های جدید نیازی به کابل ندارد و با نور خورشید کار می کند. بنابراین بدون هیچ مشکلی اطلاعات ثبت و ضبط می شود.

خیلدار اظهار داشت: برای تجهیز یگان حفاظت محیط زیست و پاسگاه های مناطق حفاظت شده به تجهیزات جدید 5/1تا 2 میلیارد تومان اعتبار در نظرگرفته شده که با توجه به شرایط استان ها اعتبار مورد نیاز در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان این که تا سال آینده این دوربین ها در محل نصب و راه اندازی می شود گفت: هم اکنون حدود 500 پاسگاه در مناطق حفاظت شده سراسر کشور وجود دارد و با توجه به اقلیم مختلف کشور و نیاز مناطق، این دوربین ها نصب می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *