پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

پنجره 157 منتشر شد

شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 264415
شماره 155هفته نامه پنجره ادای دینی بود به استاد اخلاق شهر و پس از دو هفته این بار پرونده ایست برای استادی که در این شهر نیست. پرونده “مسافر صَفر" در شماره جدید پنجره به واقعه تلخ رحلت حضرت آیت الله آقامجتبی تهرانی پرداخته است. و با روایت "آخرین یک ساعتی که با حاج آقا در مدرسه عالی بودیم" و "آیت‎الله‎العظمی آقامجتبی تهرانی از زبان دیگران" مطالبی دیگر، به بررسی این واقعه تلخ پرداخته است.
به گزارش جهان، اهالی چارسو نیز بیاد دوران کودکی خود به سراغ سیدعلی میرفتاح  سردبیر هفته‎نامه دوران کودکی نسل سومی ها، هفته نامه «مهر» به گفت و گو نشسته اند. پنجره ماضیه، معرفی كتاب طنزها و پاتوق شعرای پیر و جوان، از بخش های خواندنی چارسوی پنجره 157است. 
 
"باشگاه اهل قلم" نیز این هفته مهمان اهالی فرهنگ و اندیشه بوده است. در شماره جدید پنجره میتوانید آثاری از  “حیدر رحیم پور ازغدی” ، "جواد محدّثی"  ،" احمد رهدار" ،"سیدمحمد روحانی" را بخوانید 
 
احمدی نژاد و هر نه روز یک بحران!
گویا میل دولت دهم نسبت به هرچه شبیه‎تر شدن به دولت اصلاحات و تکرار «موبه‎موی» تاریخ تمامی ندارد؛ آنچنان‎که در هفته‎‎های گذشته احمدی‎نژاد بار‎ها و به مناسبت‎‎های مختلف نسبت به تحدید اختیارات ریاست‎جمهوری و دخالت نهاد‎های فراقوه‎ای در تصمیمات واکنش نشان داده و جدل‎‎های بیهوده‎ای با مجلس داشته است و به‎جای اینکه به‎فرموده رهبری، «همه توان و انرژی دولت را صرف اتمام پروژه‎های نیمهتمام» کند، به‎شدت سرگرم چینش دوباره کابینه شده است! به‎نظر می‎رسد واکاوی علل و اهداف تغییر و تحولات اخیر کابینه دهم از آن جهت که به بازشناسی یکی از مهم‎ترین خصوصیات تاریخی دولت در ایران یعنی «بی‎ثباتی» می‎انجامد، خالی از فایده نخواهد بود. ضمن این‎که پرونده پیش رو می‎تواند ابعاد جدیدتری از برنامه‎های انتخاباتی دولتی‎ها را افشا کند . پرونده سیاسی شماره اخیر پنجره  نگاهی به چینش دوباره دولت دهم در ماههای پایانی است. "رمزگشایی از تغییرات کابینه در ماه‎‎های پایانی"، گفت‎وگو با دکتر محمد سلیمانی درباره تغییرات جدید در دولت با عنوان "دستجردی مقصر اصلی بود!" ، گفت‎وگو با دکتر مجتبی رحماندوست مشاور سابق احمدی‎نژاد درباره تحولات اخیر کابینه و یادداشت هایی از  عبدالرضا مصری ، فیاضی و بزرگواری از بخش های مختلف این پرونده جنجالی است.
 
چندی پیش که گروهی بچه های حزب‎الله تجمع کردند تا جلوی اکران فیلم‎‎های غیرفرهنگی یا به‎تعبیری دیگر ضد‎فرهنگی را بگیرند، گروهی از روشن‎فکران به اعتراض برخاستند که شما از سینما چه می‎دانید و شما مگر سینما می‎روید. برخی از خودی‎ها هم انتقاد کردند که چرا کار سلبی می‎کنیم. چرا کار ایجابی نکنیم تا هم در عالم نظر و هم در عمل، سینمای مدنظر ما، با هر عنوانی (اسلامی، انقلابی، اخلاقی یا مردمی) خود را در مقابل نمونه‎‎های موجود، بنمایاند  حالا جوانان انقلابی موج نویی از سینما را نوید می‎دهند و مثل سال‎‎های نخست انقلاب که مساجد سنگر فرهنگ بودند، مساجد و حسینیه‎ها، فیلم‎‎های انقلابی را با هزینه‎‎های مردمی اکران و دیگران را دعوت به مشاهده تصویر خود انقلابی و ایرانی‎شان می‎کنند: بفرمایید فیلم!  پرونده این هفته هنر، روایتی است از این حضور عمارگونه مردم و نخبگان در جشنواره مردمی فیلم عمار   که خواندن آن خالی از لطف نیست.
 
بازار از ابتدا تاکنون نقش مؤثری در اقتصاد و حتی سیاست ایران داشته است. قبل از انقلاب و در دوران مصدق، یعنی از سال 1320 به بعد، نقش بازاریان در سیاست و اقتصاد ایران کاملا مشهود بوده است. چرا که بخشی از تحولات سیاسی به بازاریان وابسته بود تا آن‎جا که اگر بازاریان مغازه‎‎های خود را به نشانه اعتصاب می‎بستند، مسئولان رژیم به‎دنبال چاره‎اندیشی می‎افتادند؛ چون به خوبی می‎دانستند چنان‎چه بازاریان با فرد یا موضوعی مخالف یا موافق باشند، لازم است از ایده آن‎ها حمایت شود. 
بازاریان نقش سیاسی و اقتصادی را توأمان داشتند. از یک سو این قشر در مسائل اقتصادی بسیار مؤثر بود و اجازه نمی‎داد تنظیم بازار به‎هم بخورد، تا جایی که قیمت یک کالا در تهران و در دورترین نقطه کشور یکسان بود و این امر ناشی از تأثیرگذاری تعلیمات دینی در رفتار و باور بازاریان بود؛ از سوی دیگر یکی از وظایف بازاریان، نقش‎آفرینی در مسائل سیاسی بود. زمانی که بازار ایران به‎صورت سنتی اداره می‎شد، قیمت کالا در سراسر کشور یکسان بود چراکه روحیه اسلامی و باور‎های دینی در میان تجار و بازرگانان وجود داشت و در این بازار یکی از عوامل مؤثر در رعایت قواعد اسلامی، نزدیکی بازاریان با روحانیان بود. اما در شرایط کنونی میان بازاریان و دولت فاصله‎ زیادی به‎وجود آمده است. چنان‎چه بخواهیم تنظیم بازار، دوباره به دست بازاریان باشد، نباید کمبود کالا و اجحاف وجود داشته باشد. به‎طور قطع چنان‎چه مفاهیم قرآنی و اسلامی دوباره در اقتصاد قوی‎تر شود، وضع بازار بهبود پیدا می‎کند و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ چرا که از نظر اسلام، جامعه‎ای اسلامی است که فقر و فلاکت آن توسط همه مسلمانان ریشه‎کن شده باشد. اهالی اقتصاد پنجره این هفته را با پرونده‎ای برای بررسی نقش بازاریان در اقتصاد و سیاست گشوده اند .گفت‎وگو با محمد آزاد رئیس سابق شورای اصناف، اصناف از نگاه رهبر انقلاب، گفت‎وگو با اسدالله عسگراولادی و یادداشتی از غلامرضا مصباحی‎مقدم از بخش های مختلف این پرونده است.
 
 
اخوان‎المسلمین در هشتاد سال گذشته، جریانی اسلام‎گرا و شناخته شده در جهان و به‎خصوص خاورمیانه و کشور‎‎های اسلامی بوده است. این جریان در این هشت دهه توانست ضمن جذب هواداران در کشور‎‎های مختلف اسلامی، در تحولات مختلف خاورمیانه هم تأثیرگذاری خود را به اثبات برساند. اهالی سیاست پنجره در پرونده ای دیگر در صدد برآمدند تا ضمن بازخوانی تاریخ اخوان‎المسلمین و طیف‎شناسی آنها، به بررسی جوانب مختلف این گروه اسلام‎گرا و نیز حضور آن در قدرت بپردازند که در بسیاری از کشور‎‎های عربی و اسلامی منطقه نیز موثر بوده است. با این‎ رویکرد تلاش کرده‎اند تا با حضور کارشناسان و دیپلمات‎‎‎های آگاه به مسائل سیاسی و جنبش‎‎‎های اسلامی، نگاهی دقیق‎تر به این موضوع بیندازند. "آزمون سخت اسلام‎گرایان اخوانی" نام پرونده‎ای برای جنبش اسلام‎گرای «اخوان‎المسلمین» و نقش دینی و سیاسی آن در خاورمیانه است .
 
 
هفته نامه پنجره را می‌توانید به قیمت 3000 تومان و 84 صفحه از روزنامه فروشی ها بخواهید و یا با ارسال عدد صفر به شماره 3000101177 مشترك شوید. 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *