جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

بنزین ۷۰۰۰ تومانی نتیجه ایده احمدی‌نژاد!

جمعه ۸ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب: 262912
یک اقتصاددان گفت: درآمد هدفمندی باید ۱۰برابر افزایش یابد، تا یارانه پنج ‌برابر بیش‌تر شود، در آن صورن بنزین ۷۰۰۰ تومان در لیتر می‌شود.
به گزارش جهان، عباسعلی نورا در گفت‌وگو با  فارس با اشاره به تبعات افزایش یارانه نقدی و صحبت‌های اخیر رئیس جمهور درباره ادامه پرداخت یارانه نقدی اظهار داشت: در شرایط فعلی قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و رقمی که هم‌اکنون به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخته می‌شود، بر اساس تورم موجود بسیار ناچیز است.
 
وی افزود:‌ قطع یقین در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها مناقشه‌ای نیست و تمام کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران جامعه بر این باورند که نفس این کار بسیار خوب است.
 
* ضریب تزریق نقدینگی ۴ است/تورم قبل از جذب پول افزایش می‌یابد
 
این اقتصاددان با بیان اینکه پرداخت نقدی یارانه‌ها موجب افزایش نقدینگی می‌شود، گفت: شخص رئیس جمهور معتقد است که این مبالغ برمی‌گردد، اما ما می‌گوییم تا زمانی که این مبالغ را دولت جذب کند، تورم به وجود آمده است.
 
نورا گفت: اگر بپذیرند که اقتصاد یک علم است، بسیاری از معادلات حل می‌شود، به عبارتی ثابت شده روش پرداخت یارانه نقدی کار درستی نبود.
 
وی ادامه داد: بعضی از جملات مطرح شده توسط رئیس جمهور اصلاً به صلاح مردم نیست و افزایش پنج برابری یارانه نقدی امکانپذیر نیست.
 
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در حال حاضر درآمد هدفمندی یارانه‌ها در بخش حامل‌های انرژی حداقل ۲۵ هزار میلیارد تومان بود که در صورت افزایش یارانه به پنج برابر باید حامل‌های انرژی ۱۰ برابر گرانتر شود.
 
* تأمین نقدینگی یارانه ۵ برابر با افزایش ۱۰برابری نرخ حامل‌های انرژی
 
نورا با تأکید بر اینکه بنزین و گازوئیل حداقل باید ۱۰ برابر گران‌تر از نرخ کنونی شود، تا منابع یارانه‌ها در کشور برای ۵برابر شدن تامین کنیم، در آن صورن به قطع یقین مردم مخالفت می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه سخنان رئیس جمهور سیگنال‌های گرانی را به جامعه ارسال می‌شود، افزود: پس از صحبت‌های رئیس جمهور به رغم کاهش قیمت‌ جهانی طلا شاهد افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخل بودیم، چرا که سخن از افزایش نقدینگی در جامعه اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 
این نماینده سابق مجلس با ذکر مثالی از تأثیر سخنان رئیس جمهور بر اقتصاد گفت: مسکن طی چند روز اخیر بعد از سخنان رئیس جمهور چندین درصد گرانتر شد و معتقدم باید این سخنان پس از کارشناسی فراوان به آن عمل کنند و نه اینکه در جامعه مطرح شود.
 
وی تأکید کرد:‌ علامت‌های گرانی با همین حرف‌ها و حدیث‌های غیرکارشناسی به جامعه ارسال می‌شود و تورم افزایش می‌یابد.
 
نورا با بیان اینکه هدفمندسازی یارانه‌ها با تصمیمات غیرکارشناسی به حاشیه کشیده شد، گفت: در بحث افزایش یارانه نقدی باید متوسط قیمت‌ها حداقل ۱۰ برابر افزایش پیدا کند.
 
* تأمین یارانه از بانک‌مرکزی بحران اقتصادی ایجاد می‌کند

 
این اقتصاددان با اشاره به اینکه دولت باید محل تأمین یارانه را مشخص کند، افزود: باید بگویند که محل پرداخت این حجم یارانه‌ای که می‌خواهند بیفزایند، از کجاست و اگر این مبلغ از بانک مرکزی تأمین ‌شود، اقتصاد دچار بحران می‌شود.
 
وی گفت: رئیس جمهور نباید فکر کند که مردم از اقتصاد چیزی نمی‌دانند و من هم فکر نمی‌کنم که تصمیم‌گیران دولت باید موافق صحبت‌های رئیس جمهور باشند.
 
نورا اجرای قانون را بهترین راه برای کاستن تبعات اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دانست و تصریح کرد: طبق نص صریح قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت حاملهای انرژی باید سالانه ۲۰ درصد افزایش یابد، اما رئیس جمهور به این کار اعتقادی ندارد.
 
این اقتصاددان ادامه داد: تثبیت قیمت‌ها به طور طولانی مدت در دوره اجرای قانون هدفمندی بزرگترین اشتباه است، یعنی اگر رئیس جمهور موافق اجرای قانون است، باید با آرامش کار را پیش ببرد.
 
وی افزود: افزایش یک‌باره قیمت‌ها به نفع مردم نیست و موجب وارد شدن شوک به اقتصاد کشور می‌شود، بنابراین لزوم اجرای قانون با آرامش بیش از گذشته احساس می‌شود.
 
* افزایش حداکثر ۵۰ درصدی برای حامل‌های انرژی پیشنهاد می‌کنم
 
نورا گفت: پیشنهاد می‌کنم به طور متوسط ۵۰ درصد قیمت حامل‌های انرژی افزایش یافته و به جای پرداخت یارانه نقدی در بسیاری موارد بخشودگی ایجاد شود.
 
این اقتصاددان با تأکید بر اینکه باید به سمت طرح جامع تأمین اجتماعی رفته و از این طریق کاستی‌ها اقتصاد را جبران کنیم، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها با تأمین اجتماعی مشکلات بیکاری و خط فقر را پوشش داده‌اند.
 
وی با بیان اینکه قرار بود در پایان قانون برنامه پنجم توسعه چیزی به نام یارانه وجود نداشته باشد، اضافه کرد: رئیس جمهور ظاهراً قصد ادامه پرداخت یارانه نقدی بعد از ۵ سال را دارد.
 
نورا تأکید کرد:‌ رئیس جمهور که خود را مجری قانون می‌داند، ظاهراً‌ با این حرف قصد پا گذاشتن بر روی قانون را دارد، هم‌اکنون کشوری در دنیا نداریم که مادام‌العمر به حساب خانوارها یارانه واریز کند.
 
وی تأکید کرد: در قانون قبلاً پیش‌بینی شده که تامین اجتماعی در پایان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تقویت شده و مشکلات زیربنایی از این طریق حل شود.
 
این اقتصاددان گفت: در حال حاضر دغدغه بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی این است که در پایان اجرای قانون برنامه پنجم توسعه برنامه دولت چه خواهد بود، یعنی اینکه آیا پرداخت یارانه نقدی ادامه خواهد داشت یا خیر؟
 
نورا در پایان با بیان اینکه تمام کارشناسان اقتصادی باید در زمینه اجرای قانون هدفمندی به دولت کمک کنند، گفت: سکوت هر مطلع اقتصاد به معنای کم‌لطفی به نظام است و تمام دست‌اندرکاران نظام باید به اجرای صحیح قانون همت گمارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *