پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

افزایش قیمت برخی داروها قطعی است

دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 262168
وزیر بهداشت از افزایش 16.5 درصدی نرخ مواد اولیه دارویی به دنبال افزایش نرخ ارز مرجع برای شرکتهای داروسازی خبر داد و اظهارداشت: نرخ ارز مرجع در سال گذشته دلار 1050 تومان بود که امسال با 16.5 درصد افزایش به 1226 تومان رسیده که البته با تاخیر به دست آنها می رسد.
به گزارش جهان به نقل از  مهر، دکتر مرضیه وحیددستجردی روز دوشنبه در حاشیه اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی ایران به خبرنگاران گفت: نرخ ارز در اختیار شرکتهای داروسازی در سال گذشته دلار 1050 تومان بود. اما اگر امسال این ارز به دست شان برسد که با تاخیر می رسد، دلار 1226 تومان است که یک رشد 16.5 درصد را فقط در نرخ مواد اولیه دارویی نشان می دهد.
 
وی با اشاره به اینکه مواد مورد نیاز در تهیه داروها کاربردهای دوگانه دارند یعنی در صنعت، تجارت، کشاورزی و... استفاده می شوند، افزود: اینها را با نرخ ارز مرجع و مبادله ای نداده اند و گفته اند که باید با ارز آزاد تهیه شود. لذا، این مواد نیز یک افزایش قیمت به داروها تحمیل می کند. ضمن اینکه ما یک کمیسیون قیمت گذاری داریم که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان غذا و دارو عضو آن هستند و به صورت رسمی در طول سالها قیمت گذاری کرده است.
 
دستجردی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه تهیه محصولات پزشکی، اظهارداشت: قیمت محفظه پلاستیکی سرم 3 برابر شده است. بنابراین قاعدتا قیمت سرم باید حداقل 2 برابر شود اما چیزی در حدود 40 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته ایم. زیرا همیشه رعایت مصرف کننده را کرده ایم.
 
وزیر بهداشت تاکید کرد: بنابراین قطعا به علت این افزایشها، یک حداقل افزایش قیمتها در داروها خواهیم داشت. داروهایی که مواد اولیه آنها با نرخ ارز مرجع وارد می شود ولی سایر مواد را با نرخ ارز آزاد دریافت می کنند. ضمن اینکه بسیاری از داروهایی که وارد کشور می شوند، داروهایی بودند که در شورای تدوین دارویی مصوب شده بودند و ارز مرجع دریافت می کردند. برخی از داروها در این شورا مصوب نشده بودند و جز فارماکوپه داروهای کشور نبودند. این داروها از طریق شرکتهای تک نسخه ای وارد می شدند. داروهایی که از این طریق وارد می شوند ارز مرجع تعلق نمی گیرد و بایستی با ارز آزاد که 2.5 تا 3 برابر نرخ ارز مرجع است، تهیه شوند.
 
دستجردی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با تامین شدن تمامی ارز دارویی توسط بانک مرکزی، گفت: ما همه حرفهای خودمان را قبلا گفته ایم و همچنان به آنها معتقدیم.
 
وی با اعلام اینکه خبرهای خوشی در بحث تامین ارز دارویی داریم، افزود: کارهای خیلی خوبی توسط برخی از وزارتخانه ها در حال انجام است و آنها به کمک ارز دارو آمده اند که امیدواریم به سرعت و ظرف 2 تا 3 هفته آینده یک مقداری از دغدغه های ارز دارو کم شود.
 
وزیر بهداشت از وزارت نفت به عنوان یکی از وزارتخانه هایی نام برد که به کمک ارز دارویی آمده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *