سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۵

نظر عارف درباره‌ زندانیان‌سیاسی، شرط انتخاباتی و حلقه انحرافی

يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۱۳
کد مطلب: 260469
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، محمدرضا عارف یکی از گزینه‌های احتمالی اصلاح‌طلبان مواضع جدیدی را در رابطه با کاندیداتوری‌اش مطرح کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد احتمالی اصلاح‌طلبان اخیراً مواضع جدیدی در رابطه با بحث کاندیداتوری خود در انتخابات 92 مطرح کرده است که سخنان وی با واکنش‌هایی همراه بود.       

* برای کاندیداتوری عجله ندارم


محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات با تاکید بر این که برای اعلام کاندیداتوری عجله ای ندارم، گفت: برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، اولویت اول بنده اجماع بر سر معرفی یک کاندیدای واحد است.

محمدرضا عارف اظهار داشت: سخنانی که طی چند روز اخیر از قول بنده با مضمون «حتی اگر 10 رای هم بیاورم، کاندیدا خواهم شد» کذب محض و شیطنت برخی رسانه‌هایی است که متاسفانه به رعایت اخلاق در انتشار اخبارشان پایبند نیستند.

وی در پاسخ به این سئوال که تصمیم نهایی خودتان برای حضور در انتخابات آینده را چه زمانی اعلام خواهید کرد، افزود: عجله‌ای برای اعلام کاندیداتوری ندارم، چراکه معتقدم اصلاح طلبان باید در انتخابات ریاست جمهوری آینده با یک گزینه واحد حضور یابند.

* اگر خاتمی بیاید، من نمی‌آیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تصمیم وی برای کاندیداتوری و نظر خاتمی، گفت: اگر آقای خاتمی تصمیم به کاندیداتوری بگیرد، طبیعتاً بنده از کاندیداتوری در انتخابات آینده انصراف خواهم داد.

وی تصریح کرد: بنده اگر اصراری بر کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری داشتم، حتماً در انتخابات سال 84 کاندیدا می‌شدم، برای من آنچه اهمیت دارد، رسیدن به اجماع است. در این صورت تمایل بیشتری به کاندیداتوری خواهم داشت.

عارف در پاسخ به این سئوال که اگر اصلاح طلبان بخواهند از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده و صلاحیتشان تائید شود، حتما باید از جریان فتنه ابراز برائت کنند، گفت: اگر قرار به توبه اصلاح طلبان از جریان فتنه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده باشد، طبعا اصولگرایان هم باید برای حضور در انتخابات از جریان انحراف اعلام برائت و توبه کنند.

به گزارش فارس عارف همچنین در دیدار با جمعی از دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، با اشاره به نقش جنبش دانشجویی در قبال مسائل مختلف کشور،گفت: جنبش دانشجویی امروز با چالش‌های عدیده‌ای روبروست که باید توانایی عبور از این تنگناها و چالش‌ها را در خود زنده کند.

وی به بخشی از این چالش‌ها اشاره کرد و گفت: بی‌انگیزگی و فراموش شدن ارزش‌ها بخشی از این چالش‌هاست.

* اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی از نظر مفهومی برای من چندان اهمیتی ندارد

معاون اول رئیس‌جمهور در دوره اصلاحات در ادامه به مسائل سیاسی کشور اشاره کرد و درباره انتخابات آتی، گفت: اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی از نظر مفهومی برای من چندان اهمیتی ندارد و قانون‌مداری و اخلاق‌مداری به نظرم مهمتر است.

وی با بیان اینکه این دو مفهوم در فضای سیاسی متفاوت است، خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان هنوز برای حضور در انتخابات به اجماع نرسیده‌اند و هر زمانی که به طور قطعی به اجماع برسند در آن شرکت می‌کنند.

وی تاکید کرد: حضورم در انتخابات هنوز قطعی نیست و حتی این دیدار از نظر من دیداری انتخاباتی نیست و دیداری دانشجویی با بخشی از این جنبش و جریان دانشجویی است.

عارف با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان هنوز برای حضور در انتخابات به نظری قطعی و قابل قبول نرسیده‌اند، گفت: با توجه به اقدام برخی از رسانه‌ها و یکطرفه عمل کردن آنها، این اقدام هنوز صورت نگرفته است.

معاون خاتمی در دوران اصلاحات با اشاره به مطرح شدن بحثی به نام جریان انحرافی در بین اصولگرایان، گفت:اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان به خاطر فتنه از مردم عذرخواهی کنند،اصولگرایان نیز باید به دلیل حضور و مطرح شدن جریان انحرافی از مردم عذرخواهی کنند.

وی در توضیح واژه جریان انحرافی خاطرنشان کرد: از نظر من اصولگرایانی که امروز در مدیریت کشور دچار ضعف‌هایی هستند و نمی‌توانند پاسخگوی مردم باشند، جریان انحرافی را ایجاد کرده‌اند که ماهیت آن مشخص نیست.

عارف با بیان اینکه اگر اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات به نتیجه برسند و بنده نیز برای حضور قطعی در انتخابات به یقین برسم، در انتخابات شرکت می‌کنم، تصریح کرد: در این صورت از روی احساس مسئولیت می‌آیم و یا اگر احساس کنم آقای خاتمی قصد شرکت در انتخابات را دارد نمی‌آیم.

* خواستار انتخاباتی پرشور هستیم

معاون خاتمی در دوره اصلاحات ادامه داد: اصلاح طلبان و بنده خواستار انتخاباتی پرشور در کشور هستیم.

* تابع نظر شورای نگهبان هستم

وی خاطر نشان کرد: در هر صورت تابع نظر شورای نگهبان هستم و معتقد به انتخاباتی آزاد و اینکه هرکس می‌تواند نظرش را عنوان کند هستم و مرقانون و نظر شورای نگهبان برای من قابل قبول است.

*انتخابات 88 رقابت برد بردی که به باخت باخت تبدیل شد

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این‌ پرسش که شما موضع رسمی خود را درباره حوادث سال 88 اعلام نکرده‌اید، اظهار کرد: در سال 88 رقابت برد برد در انتخابات به باخت باخت تبدیل شد.

وی با تاکید بر این‌که «باید درچارچوب نظام عمل کنیم» افزود: من تندروی‌ها را جفا در حق انقلاب و نظام می‌دانم.

* سال 84 بهترین شرایط را برای کاندیدا شدن داشتم

وی اظهار کرد: هیچ تصمیم قطعی برای آمدن یا نیامدن برای انتخابات ریاست جمهوری نگرفته‌ام. من در سال 84 بهترین شرایط را برای کاندیدا شدن داشتم؛ چراکه معاون اول بودم، اما نیامدم چراکه صلاح نظام برای من بسیار اهمیت دارد.

* اگر مطمئن باشم که 60 درصد نظرسنجی‌ها به سودم خواهد بود حتما می‌آیم

عارف با بیان این‌که «به همه ارزش‌ها و تمام اصول قانون اساسی اعتقاد دارم» تصریح کرد: اگر برای انتخابات ریاست‌جمهوری بیایم برای برد خواهم آمد. اگر مطمئن باشم که 60 درصد نظرسنجی‌ها به سودم خواهد بود حتما می‌آیم. اما نگاهم این نیست که به هر قیمتی پیروز شوم.

* شرط «آزادی زندانیان سیاسی» یعنی بن بست


برخی می‌گویند اولین شرط ما آزادی زندانیان سیاسی است و این یعنی به بن بست رسیدن. راهی که من در پیش گرفته‌ام؛ سخت است. من هیچ شرطی برای ورود به انتخابات ندارم و چون مواضع این چنینی نمی‌گیرم طرفدار دوآتشه هم ندارم.

وی درباره شروطی که برخی برای حضور اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات مطرح کرد‌ه‌اند نیز گفت: من که می‌گویم قانونمدارم نمی‌توانم شرط بگذارم که اگر مثلا زندانیان آزاد شوند وارد انتخابات می‌شوم. من راه حل مشکلات کشور را حضور پر شور مردم می‌دانم و با این‌که کسی بخواهد شرط بگذارد مشکلات حل نخواهد شد.

این فعال سیاسی ادامه داد: انتخابات پر شور می‌تواند بخشی از مشکلات ما را در عرصه بین المللی حل کند و پس از آن حرکت‌هایی نیز در داخل برای حل مشکلات می‌توان انجام داد.

* حضور حداکثری مهم است


وی افزود: احساس می‌کنم که طرح اسم من هم در داخل و هم خارج از کشور تاثیرگذار است و این‌که ضدانقلاب‌ها ادعا می‌کنند که انتخابات تحریم شده است تحت الشعاع قرار می‌گیرد. من اگر کاری انجام می‌دهم سعی می‌کنم به صلاح مردم و نظام باشد و حتی اگر احساس کنم حضورم در انتخابات تنها 10 درصد در حضور پرشورتر مردم تاثیرگذار خواهد بود، شرکت خواهم کرد ،آن‌چه مهم است حضور حداکثری مردم در این انتخابات است.

* واکنش عارف به اظهارات موسوی خوئینی‌ها


معاون اول دولت هشتم در واکنش به اظهارات اخیر موسوی خوئینی‌ها که مورد پرسش یکی از دانشجویان حاضر در نشست بود، گفت: ما اگر اعتقاد به آزادی داریم، باید بین خودمان نیز به آن قائل باشیم. هر کسی می تواند نظر خود را مطرح کند من صلاح نظام را در اجماع می دانم؛ چراکه در این صورت مردم نیز انگیزه بیشتری برای انتخابات پیدا خواهند کرد.

« موضع من ائتلاف 51 درصدی است و اگر این ائتلاف 51 درصدی ایجاد شود آن را فدای 49 درصد نخواهم کرد و به همین علت نیز در کارهای اجرایی هیچ‌گاه درگیری نداشته‌ام؛ چراکه به خرد جمعی و کار کارشناسی معتقدم. من کاندیدای قطعی انتخابات 88 بودم، اما وقتی آقای خاتمی اعلام کاندیداتوری کرد من حاضر شدم رییس ستاد انتخاباتی ایشان شوم و تمام تشکیلاتم را در اختیار ایشان قرار دهم.»

وی با تاکید بر اهمیت توجه به خرد جمعی ادامه داد: البته خط قرمزهایی دارم که به کسی اجازه عبور از آن‌ها را نمی‌دهم، البته این خط قرمزها را نیز چندان بالا نمی‌گیرم. خط قرمزهای من همان‌هایی است که مردم برای آن انقلاب کردند. معتقدم ما باید با تفاهم پیش برویم و هیچ راهی جز میانه روی و تحمل مخالف و البته نه معاند برای حل مشکلات نداریم.

* اصلاح‌طلبان یاد نگرفته‌اند با تفاهم کار کنند


عارف درباره احتمال اجماع اصلاح‌طلبان و نامزد احتمالی‌شان برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: اجماع ایده‌آل ما است، اما اصلاح‌طلبان در سال 84 در اوج قدرت نتوانستند به اجماع برسند. ما یاد نگرفته‌ایم که با تفاهم با یکدیگر کار کنیم و فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان به اجماع نرسند.

* شخصیت رئیس‌جمهور آینده باید بیانگر صلح باشد

وی با بیان این‌که «انتخابات تک‌قطبی به ضرر نظام است» گفت: از حضور اصلاح‌طلبان باید تشکر و حمایت نیز بشود. ما برای انتخابات کسی را می‌خواهیم که نام و شخصیتش بیانگر صلح باشد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ایشون وقتی هنوز ماهیت جریان انحرافی رو نمی دونه چی جوری می خواد کاندیدای ریاست جمهوری بشه!
دکتر عارف استاد تمام رشته مخابرات دانشگاه شریف مرد نجیب و عالمی است
انصافا اصلاح طلب خوبیست و ما اصولگرایان نباید کاری کنیم که چنین اصلاح طلبانی را از نظام نا امید کنیم
Netherlands
کسی که خاتمی را سردرم دار خودش می داند لیاقت کاندیدای انتخابات اسلامی شدن نیست...
رئیس جمهور اینده انشا االله ورحمان جناب دکتر عارف است