پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

حضور برخی واردکنندگان در صرافی‌ها

جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 260130
به دلیل قطع رابطه بانک‌های ایرانی با بانک‌های دوبی، ال.سی‌های ایرانی در امارات پذیرفته نمی‌شوند و این موضوع موجب کاهش چشمگیر حجم واردات از امارات شده است.
به گزارش جهان، محمدحسین برخوردار، رییس مجمع عالی واردات در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام خبر فوق درباره اصلی ترین عوامل کاهش سهم واردات از امارات اظهار کرد: پیش از این دفاتر یا واسطه‌هایی برای واردات کالاهایی که امکان ورود مستقیم آن‌ها وجود نداشت، مستقر بودند و ال.سی‌های ایرانی از طریق این دفاتر یا واسطه‌ها به کشورهایی که نمی توانستیم مستقیما به آن‌ها ال.سی بدهیم ارسال می‌شد.
 
وی خاطرنشان کرد: تا سال 1389 روند واردات از کشور امارات به ایران بسیار سهل بود و کالاهایی نظیر فراورده‌های IT که تحریم بود و نمی توانست وارد کشور شود از طریق امارات انجام می‌شد.
 
رییس مجمع عالی واردات ادامه داد: در آن موقع تجارت از طریق امارات برای واردکنندگان ایرانی بسیار آسان بود زیرا هم از لحاظ بانکی، هم از لحاظ رد و بدل کردن ال.سی‌ها و هم از لحاظ ورود کالاهایی که واردات آن‌ها به ایران ممنوع شده بود از طریق واسطه‌ها مشکلی نداشتیم.
 
وی با بیان این‌که در حال حاضر متناسب با تحریم‌ها فشار بر بانک ها و واسطه‌های اماراتی نیز بیشتر شده است، بیان کرد: طی سال‌های قبل و تا سال 1389 بیشترین روابط تجاری در زمینه واردات از طریق امارات بود ولی به دلیل تحریم‌ها حجم مبادلات کمتر شده است.
 
برخوردار با بیان این‌که براساس آمار گمرک در هشت ماه اخیر پنج درصد افت واردات از لحاظ ارزشی داشته‌ایم، گفت: زمانی که پایه ارز از 1226 به 2500 تومان می رسد به همین نسبت افزایش قیمت کالاها وخدمات گران‌تر شده و قدرت خرید مردم کاهش می یابد و زمانی که قدرت خرید مردم کاهش یابد گردش کالا کمتر و خرید از خارج نیز به تبع آن کمتر می‌شود.
 
وی درباره تامین ارز واردات گفت: واردکنندگان در حال حاضر به سمت مرکز مبادلات ارزی سوق پیدا کرده‌اند ولی درمواقعی تهیه ارز مبادلاتی امکان پذیر نیست و واردکنندگان ناگزیر مجبورند به سمت بازار آزاد و صرافی‌ها برای تامین ارز خود بروند.
 
او با تاکید بر این‌که همه ارز واردکنندگان را اتاق ارزی نمی‌تواند تامین کند گفت: در حال حاضر دلار به اندازه کافی در کشور وجود ندارد ولی بهتر است که دولت و بانک مرکزی اجازه دهند واردکنندگان از ارزهای جانبی در بازار آزاد هم استفاده کنند. ما این اعتقاد نداریم که ورود واردکنندگان به بازار آزاد ارز باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *