شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۴
توکلی: امکان تقلب در انتخابات وجود ندارد؛

نظر متفاوت هاشمی درباره رای مردم و خیانت موسوی

يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 257987
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تركیب ناظران انتخابات به گونه‌ای است كه امكان تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد گرچه این امكان در انتخابات مجلس وجود دارد.
به گزارش جهان، احمد توكلی شنبه‌شب در كرسی آزاداندیشی «انتخابات در جمهوری اسلامی ایران با نگاه ویژه به انتخابات 88» اظهار كرد: مطابق قانون اساسی اركان حكومت بر رأی مردم استوار است به گونه‌ای كه انتخاب رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر به كمك همه‌پرسی است و تعیین رهبر نیز بر عهده خبرگان منتخب مردم است.

وی با اشاره به اینكه مطابق اصل 56 قانون اساسی حق حاكمیت مردم بر سرنوشتشان منشأ الهی دارد، افزود: در عمل در سال 58 و به كمك انتخابات تمام اركان قدرت در ایران مانند نوع حكومت جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان، تصویب قانون اساسی، انتخاب رئیس‌جمهور و انتخابات مجلس شورای اسلامی به كمك همه‌پرسی انجام شد و یا شكل گرفت.

نماینده اصولگرای مجلس نهم با اشاره به نقش شورای نگهبان در انتخابات گفت: مطابق اصل 99 نظارت بر تمام موارد انتخاباتی بر عهده شورای نگهبان است و تنها در انتخابات شهر و روستا نظارت بر مجلس شورای اسلامی است.

چرا نظارت استصوابی؟


وی ادامه داد: نوع این نظارت در قانون اساسی مشخص نشده است اما با توجه به اینكه تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است این شورا نوع نظارات را استصوابی دانسته است.

توكلی اضافه كرد: این موضوع از نظر منطقی نیز امری اصولی است چرا كه برای سپردن مسئولیت به كسی نمی‌توان اصل را بر برائت گذاشت و اطمینان از احراز شرایط انتخاب شوندگان جز با وجود یك صافی قابل اعتماد ممكن نیست.

وی تاكید كرد: در پذیرش این موضوع اختلافی میان افراد مختلف وجود ندارد اما زمانی اتفاق تلخ رخ می‌دهد
آقای هاشمی به دموكراسی مهار شده به معنای دعوت مردم تا حصول نتیجه خوب معتقد است و برعكس آن رهبر انقلاب به مشاركت حداكثری و پذیرش رای مردم هر چه كه بود اعتقاد دارند.
كه نظارت استصوابی منجر به خطاهای فاحش و تضییع حق دیگران شود.

عضو كمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: در عمل شورای نگهبان ممكن است در تایید یا رد افراد گاهی خطا یا تنگ‌نظری كند كه در برخی موارد به دلیل اطلاعات غلط است بنابراین گرچه راهی به جز نظارت استصوابی وجود ندارد اما گاهی هنگام اجرای آن حقوقی ضایع می‌شود كه شورای نگهبان را زیر سئوال می‌برد.

وی تاكید كرد: با توجه به اینكه مجلس حافظ مردم‌سالاری است از این جهات خسارت دیده است چرا كه بسیاری از افراد به علت احراز نكردن شرایط حذف شده‌اند بنابراین اگر راهی پیدا نشود كه حق انتخاب شنوندگان آسیب نبیند در مسیر عادلانه قرار نداریم.

مقایسه انتخاب خاتمی و اربكان

توكلی با اشاره به اینكه وفاداری نظام در حاكم كردن رای مردم هزینه دارد، تصریح كرد: انتخاب بنی‌صدر با مخالفت قاطع حزب جمهوری اسلامی به عنوان پرنفوذترین و بی‌نظیرترین حزب وقت آن زمان ایران همراه بود، با وجود این مسئله و اینكه شورای نگهبان می‌خواست این انتخابات را باطل كند امام خمینی(ره) اجازه ندادند این كار انجام شود چرا كه رای مردم همه چیز را تعیین می‌كند.

نماینده مردم تهران در مجلس با مقایسه انتخابات خاتمی و اربكان در آمریكا تاكید كرد: در آن زمان بیشتر كانون‌های قدرت از نامزدی ناطق نوری حمایت می‌كردند و به برنده بودن وی اطمینان داشتند و خاتمی را به نوعی تنها برای حضور داشتن در انتخابات می‌خواستند.

وی با بیان اینكه در این انتخابات نیز رای مردم مورد پذیرش قرار گرفت، اضافه كرد: در این زمان باجناق ناطق نوری در شورای نگهبان ناظر بود و پیش از اعلام نتایج انتخابات به وی گفت كه نتایج اولیه نشان از باخت شما دارد كه در این هنگام ناطق نوری بیانیه‌ای آماده كرد و ساعت 8 صبح پیروزی خاتمی را به وی تبریك گفت.

* نوری و مهاجرانی تلاش داشتند قانون اساسی را برای ماندن هاشمی عوض كنند


توكلی تصریح كرد: روز انتصاب
احمدی‌نژاد نیز در این حادثه نقش تحریك احساسات و عواطف طرف مناظره را داشت و بعد نیز رفتار پیروز با كرامت را نشان نداد اما این موضوع رفتار كروبی و موسوی را موجه نمی‌كند.
خاتمی نیز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نتایج را خواند و حكم وی را به رهبر داد كه من از شوق به گریه افتادم، نخستین بار در تاریخ ایران بود كه یك صاحب قدرت آن را تحویل دیگری می‌داد چرا كه رئیس‌جمهور اول فراری بود و دومی شهید شده بود.

وی گفت: در همین زمان عبدالله نوری و عطاء‌الله مهاجرانی تلاش كردند تا قانون اساسی را برای ماندن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عوض كنند اما وی از روی صندلی خویش بلند شد چرا كه رای مردم چیز دیگری بود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: رهبر انقلاب نیز برای نخستین بار عبارت حماسه را درباره انتخابات به كار بردند و این امر ناشی از دو ویژگی مهم رهبر شامل وفاداری به رای مردم و اصرار بر مشاركت آنهاست.

وی ادامه داد: در این زمینه آقای هاشمی به دموكراسی مهار شده به معنای دعوت مردم تا حصول نتیجه خوب معتقد است و برعكس آن رهبر انقلاب به مشاركت حداكثری و پذیرش رای مردم هر چه كه بود اعتقاد دارند.

توكلی تاكید كرد: حال اگر این انتخابات را با تركیه مقایسه كنیم می‌بینیم اربكان رئیس جمهور منتخب مردم پس از چند ماه نه تنها بركنار شد، به زندان نیز افتاد چرا كه در دیگر كشورها اگر كانون‌های قدرت خواستار كسی نباشند نمی‌تواند بر كرسی بنشیند بنابراین تنها جایی كه اراده مردم بر انتخابات تاثیرگذار بوده كشور ایران است.

موسوی را فردی خائن به کشور می‌دانم

وی با اشاره به انتخابات سال 88 اظهار كرد: مهم‌ترین انتقاد موسوی به احمدی‌نژاد قانون‌شكنی وی بود و درست‌ترین انتقاد وی نیز همین بود اما خداوند مردم را با ادعایشان می‌آزماید چرا كه خود موسوی به قانون تمكین نكرده و فراموش كرد كه پذیرش شركت در مسابقه به معنای پذیرفتن قواعد بازی بوده و جر زدن در آن ممنوع است.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: در این زمان افراد بسیاری به وی هشدار دادند و رهبر انقلاب با او اتمام حجت كرد كه گرچه وی این كار را آغاز كرده اما تمام
در این زمان باجناق ناطق نوری در شورای نگهبان ناظر بود و پیش از اعلام نتایج انتخابات به وی گفت كه نتایج اولیه نشان از باخت شما دارد كه در این هنگام ناطق نوری بیانیه‌ای آماده كرد و ساعت 8 صبح پیروزی خاتمی را به وی تبریك گفت.
كننده‌ این فتنه كس دیگری است اما وی گوش نكرده و بر ادعای تقلب خود پافشاری زیادی كرد.

وی در پاسخ به این پرسش که نقش خود در فتنه 88 توضیح دهید، اظهار کرد: من تلاش داشتم کروبی، موسوی و به میزان کمتر خاتمی که از مسیر دور شده بودند به راه برگردند و در این مسیر تلاش پنهان و آشکار داشتم و آن را از وظایف انقلابی خود می‌دانستم.

وی افزود: اکنون موسوی را فردی خائن به خود و کشور می‌دانم که فرصت بزرگی را از کشور ایران سلب کرد.

* امكان تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد


 وی اضافه كرد: تركیب ناظران انتخابات به گونه‌ای است كه امكان تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد گرچه این امكان در انتخابات مجلس هست.

توكلی با اشاره به رقابت مشابه بوش و ال‌گور در انتخابات آمریكا گفت: برادر بوش فرماندار آخرین ایالتی كه آراء آن شمرده می‌شد، 70 هزار رای ال‌گور را باطل كرد و در نهایت دیوان عالی آمریكا كه هفت قاضی از 9 نفر آنها جمهوری‌خواه بودند تنها با اختلاف 537 رای بیشتر، بوش را رئیس‌جمهور اعلام كرد.

وی افزود: در این هنگام ال‌گور طی بیانیه‌ای گفت با وجود اینكه با نظر دیوان عالی مخالفم اكنون كه اتمام حجت كرده است برای اینكه جای هیچ شكی نباشد نظر وی را می‌پذیرم.

* نامه‌های بسیاری برای هشدار به موسوی و كروبی نوشتم


 نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: این در حالی است كه فردی مانند موسوی با اختلاف رای بیش از 11 میلیون به جای تن دادن به رای شورای نگهبان و دعوت همه به رعایت قانون چنین آشوبی را رقم زد.

وی با اشاره به اینكه موسوی را جزو سرمایه‌های نظام می‌دانستم، تصریح كرد: من در این زمان نامه‌های بسیاری برای هشدار به موسوی و كروبی نوشتم و به موسوی گفتم كه رئیس‌جمهور بالقوه و بعدی ایران است اما وی با عملكرد خود این نعمت را از دست داد.

توكلی ادامه داد: البته احمدی‌نژاد نیز در این حادثه نقش تحریك احساسات و عواطف طرف مناظره را داشت و بعد نیز رفتار پیروز با كرامت را نشان نداد اما این موضوع رفتار كروبی و موسوی را موجه نمی‌كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
و حتما" نتيجه خوب هم مساوي با آن چيزي است كه هاشمي قبول داشته باشد !!!

هههههههههههه
Iran, Islamic Republic of
خائن که نباید شاخ یا دم داشته باشد تا شناسائی شود،عملکرد فرد شاخص است. نظام در معرفی چهره زشت موسوی و عوامل ستادی آن بمردم کارنامه زیاد موفقی ندارد. اینها جریان انحرافی بود که موفق شدند بعضی جوانان فریب خورده وعده ای هم مغرض رابه خیابانها بکشانند و اسلام ،مقاومت و نظام را تاحدی اذیت کنند...
Iran, Islamic Republic of
موسوي و احمدي نژاد به يك اندازه مقصرند
چه جالب!!! برای ماست مالی خروار خروار خیانت محرز موسوی میگن احمدی نژاد و موسوی به یک اندازه مقصرن!!! ماست مالی از این بهتر کی دیده بود؟!