شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

نذر فرهنگی؛ ثواب بردن به روایتی دیگر

دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۱:۲۷
کد مطلب: 256676
ردیف طولانی دیگ های غذا، حکایت از عزم خالصانه صاحب نذری دارد که کاش در میان این ردیف ها جایی برای تغذیه فکری و فرهنگی عزاداران نیز باز می شد، نذر فرهنگی؛ ثواب بردن از معنویت عاشورا به روایتی دیگر.
به گزارش جهان به نقل از مهر، نذر آئینی با پیشینه بلند است که برای شریک شدن در ثواب عزاداری عزادران حسینی برگزار می شود و می تواند غذا باشد یا شربت و چای و خوردنی های دیگر.
 
علت اصلی نذر خوراکی رها کردن عزادار از تشنگی و گرسنگی است برای ادامه عزاداری و خلل وارد نشدن به ادامه عزاداری ست.
 
نذر در ایام عزاداری حسینی بیشتر برای ما نمود پیدا می کند در حالیکه نذر قدمتی به وسعت تاریخ بشردارد و هر قومی برای اساس باورهای خود، به مراجعه می کنند و صد البته در شیعه نذر رنگ وبوی حقیقت حسینی دارد.
 
اما نذر فرهنگی در لابه لای دیگ های غذا گم شده است و با وجود اهمیت آن مورد کم توجهی است.
 
ابعاد مختلف نذر / مهجویت نذر فرهنگی
 
نذر ابعاد مختلف دارد و شاید ما هم نذر از نمک تا شمع را شنیدیم، که از خوراکی تا خدمات رسانی در نذر گنجانده می شود و البته شکل نذر دادن بر اساس نیاز جامعه تغییر می کند.
 
زمانی نذر در قالب غذا دادن جان می گیرد و زمانی در خدمات و کمتر به گونه های دیگر نذر، چون کمک فکری وفرهنگی و غیر مادی توجه شده است.
 
مهجوریت نذر فرهنگی در میان نذرهای موجود و رایج در جامعه زمانی عیان شد که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرد و اکنون زمان آن فرا رسیده که به این بعد نذر نیز توجه شود و جامعه را از ثمرات آن بهره مند کند.

نذر فرهنگی از تغزیه تا روضه خوانی وچاپ کتاب، و...
 
در گذشته ای که رسانه های دیداری نبودند نذر برای روضه خوانی و اجرای تعزیه و دادن هزینه های آن شاید نقطه ای درخشان برای جستجو در تاریخچه نذر فرهنگی باشد.
 
اکنون این گونه نذر که در بخش هایی از کشور همچنان اجرا می شود و پا برجاست، می تواند شاخ وبرگ داده شود و نذر فرهنگی در قالب چاپ کتاب، لوح فشرده و مشاوره های فکری برای نیازمندان جان بگیرد.
 
زمانی که گروهی جوان با نیت قبلی به کانون اصلاح و تربیت می روند تا به بزهکاران کمک فکری کنند، نذر فرهنگی جلوه کرده است.
 
نهادینه کردن نذر فرهنگی نیازمند تلاش
 
مدیر کل اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه  تلاش برای نهادینه کردن نذورات فرهنگی قدمی بزرگ است ادامه داد: اگر این فرهنگ را در جامعه ترویج کنیم قطعا روح همدلی، برادری و ارتقاء سطح معنویت در جامعه بالا خواهد رفت.
حجت السلام حجت الله سرلکیان افزود: نذر فرهنگی به مفهوم استفاده از ظرفیت و پتانسیل فکری افراد است که می‌توانند وقت خود را به کارهای فرهنگی اختصاص دهند.
 
وی با بیان اینکه مال و ثروت، میوه ی درخت انسانی است و انسان برای بیمه کردن آن، این میوه را نذر می‌کند و به دیگران می‌بخشد خاطرنشان کرد: اگر ریشه‌های این درخت را که توانمندی است به دیگران ببخشیم تکثیر آن درخت ممکن می‌شود و امروز کشور ما بیش از همیشه به این درخت نیازمند است.
 
 بانوان اشاعه دهندگان نذر فرهنگی
 
بدون شک می توان گفت بانوان نقش جدی در نذری دادن در میان خانواده باشند که با اطلاع رسانی ئ آموزش انان می توان به اشاعه نذر فرهنگی پرداخت.

مریم حسینی کارشناس فرهنگی تبلیغات اسلامی استان مرکزی می گوید: نذری دادن را از راههای تبلور جهان‌بینی و نظام اعتقادی شیعه ذکر کرد و گفت: نذر فرهنگی از نذورات معنی‌داری است که به مشارکت هوشمندانه مبتنی بر ارزش‌گرایی و عقلانیت نیاز دارد.
 
کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه، بانوان می توانند نقش جدی در توسعه نذر فرهنکگی داشته باشند گفت: باید در این زمینه آموزش هایی از طریق رسانه ها و ارگان فرهنگی ارائه شود.
 
حسینی تاکید کرد: امروزه کشور ما بیش از نذر مادی به نذر فرهنگی نیازمند است، زیرا فقر فرهنگی در جامعه بیش از فقر مادی نمود دارد.
 
نذر فرهنگی و مقابله با جنگ نرم
 
معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان مرکزی توجه به ابعاد مختلف فرهنگ را لازمه نذورات فرهنگی دانست و عنوان کرد: این مهم باید با شناسایی نیاز های فرهنگی افراد و با تکیه بر آسیب شناسی های اجتماعی محقق شود.
 
حجت السلام داود چمانی یکی از راههای مقابله با دشمن در مقوله جنگ نرم را مبارزه فرهنگی دانست و گفت: این مبارزه فرهنگی باید توسط روحانیون و دیگران انجام شود اما تمام کار به اینجا ختم نمی شود بلکه کار فرهنگی دارای گستره وسیع است.
 
توسعه نیازمند تعریف ساز و کار اجرایی
 
سخن ها از اهمیت نذر فرهنگی فراوان است اما آنچه می تواند این گونه نذر را سر و سامان دهد اطلاع رسانی و ایجاد ساز و کار جذب این نذورات است.
 
اکنون در شهرستان ها این گونه نذوران ضمن اینکه کامل تعریف نشده است، متولی خاصی نیز برای آن معرفی نشده است و گام برداشتن در این زمینه می تواند توسعه آن را به دنبال داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *