و پروردگارت به زنبور عسل وحی فرمود که در تپهها و درختان و سقفهای بلند منزل گیرید. (۶۸)
سپس از میوه های شیرین و شهد گلهای خوشبو تناول کنید و راه پروردگارتان را به اطاعت پویید. آنگاه از درون آنها شهد شیرینی به رنگهای گوناگون برآید که در آن شفای مردمان است و در این شگفتیها نیز آیات قدرت الهی بر اصحاب فکرت هویدا است. (۶۹)
*هوشمندان و صاحب نظران از مشاهده نظام شگفت انگیز عالم در مییابند که:
لعبتبازی پسِ این پرده هست ور نه بر او این همه لعبت که بست
نظامی
*بدیهی است که بهره ناچیز ما از علم (و ما اوتیتُم من العلمِ الّا قلیلاً، اسراء: 85) پاسخگوی همه مشکلات آفرینش نیست بلکه ما همچنان حیران و مدهوشیم از این نظارت حیرت انگیز و هرچه بر علم بیفزاییم بر حیرت ما افزوده میشود:
پنداشتی این پرند پوشی معلوم تو گردد ار بکوشی؟
سر رشته راز آفرینش دیدن نتوان به چشم بینش
*بعضی گویند که این سخن (یعنی حاکمیت طراح لطیف و خبیر بر جهان هستی) اندیشهای است زیباتر و بدیعتر از آنکه حقیقت داشته باشد. باید گفت اگر زیبا و بدیع است عین حقیقت است و چیزی سزاوارتر به هستی و حقیقت از زیبایی نیست.
*من آنچه اصحاب دیانت درباره خدا میگویند در نمییابم اما نیک میدانم که آفرینش را طراح و آفریدگاری داناست. اینشتین، جهانی که میبینم.
*اگر آدمیان هر سال روزی را به عسل اختصاص دهند و در آن روز جشن و سرور بر پا کنند و طبیعت شناسان در کنگرهای از اسرار بی پایان این پدیده شگفت و فرآوردههای بسیار که از آن نشأت میگیرد سخن گویند و همگان را از لطایف و اسرار این فرشته شیرین دهان باخبر کنند، کاری است که ذوق و درایت انسان را در قدرشناسی و شکر نعمتهای الهی نشان میدهد.
*فرانسویان با هوشمندی روزی را که اول بار محصول محبوبی چون پیاز وارد شهر میشود جشن میگیرند و اگر این رسم جشن گرفتن برای نعمتهای استثنائی که حمد و سپاس خداست رواج یابد هزار برکت و رحمت به مردمان خواهد رسید.
*یکی آنکه بکوشند به حرمت عسل، این شهد شفابخش الهی، هرگونه زهر کینه و دشمنی را از دل و تلخی را از نگاه و خشم و خشونت را از دست و زبان بزدایند و شب کوتاه عالم را با هم به مهر و دوستی بنشینند و بخوانند:
شب است و شاهد و شمع و شراب و شیرینی غنیمت است دمی روی دوستان بینی
سعدی