جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

بچه چهارم می خواهید فعلا دست نگهدارید!

سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب: 254610
سیاست تنظیم خانواده در ایران تبدیل به سیاست سلامت باروری شده، اما قانون، همچنان بر مبنای تنظیم خانواده تصمیم می گیرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، فرزندان چهارم اگرچه  الان دیگر از خط قرمز سیاست های جمعیتی دولت خارج شده اند و عزیز شده اند، اما قانون، همچنان آن ها را جزو مغضوبین می داند. قانونی که هنوز بر مبنای تنظیم خانواده در اداره ها و سازمان ها اجرا می شود.
 
بیمه فرزند چهارم همچنان ممنوع است و  سازمان تامین اجتماعی همچنان حاضر به بیمه کردن فرزند چهارم به بعد خانواده ها نیست. دلیل مسئولان این سازمان هم البته منطقی است:«هنوز قانون جدید به تصویب مجلس نرسیده است و بنابراین مبنای کاری ما قانون تنظیم خانواده مصوب 26 اردیبهشت ماه سال 72 است».
 
در این قانون، محدودیت های برای تولد فرزندان چهارم به بعد هر خانواده ذکر شده است. از جمله :
 
الف) مرخصی بارداری و زایمان کارگران زن (موضوع ماده 76 قانون کار مصوب 29/8/1369 مجمع تشخیص مصلحت نظام) برای فرزندان چهارم و بعد که پس از یکسال از تصویب این قانون متولد می شوند، از مرخصی استحقاقی موجود و آتی کارگر کسر خواهد شد.
 
ب) هزینه نگهداری فرزندان کارگران زن در مراکز نگهداری (موضوع ماده 78 قانون کار مصوب 29/8/1369 مجمع تشخیص مصلحت نظام) برای فرزندان چهارم و بعد که پس از یکسال از تصویب این قانون متولد میشوند، به عهده کارگر خواهد بود.
 
ج) حق بیمه فرزندان (موضوع ماده 58 قانون تامین اجتماعی مصوب1354) برای فرزندان چهارم و بعد که پس از یکسال از تصویب این قانون متولد میشوند، بصورت جداگانه تعیین و مطابق تعرفه تامین اجتماعی از بیمه شده دریافت میگردد».
 
علاوه بر محرومیت حق بیمه در مورد فرزند چهارم به بعد، محرومیت از دریافت کالا برگ و دیگر خدمات یارانه ای را نیز می توان به محرومیت های فرزندان چهرام به بعد اضافه کرد.
 
اکنون با گذشت حدود 20 سال و با وجود آن که سیاست های نطام و دولت، به سمت افزایش زاد و ولد تغییر پیدا کرده اما قانون مصوب همانی را می گوید که 20 سال پیش می گفت. یعنی سیاست هایی برای محدودیت زاد و ولد و در جهت تنظیم خانواده و جمعیت.
 
آن طور که «صمداله فیروزی» نایب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی می گوید، دولت آذرماه سال گذشته، همزمان با  تغییر سیاست ها و تشویق ایرانیان به زاد و ولد، لایحه ای را به مجلس فرستاده که قرار است مشکلات محروم شدن فرزند چهارم به بعد از امکانات و امتیازات اجتماعی را برطرف کند. لایحه ای که البته هنوز به تصویب مجلس نرسیده است .
 
موضوعی که احتمالا خانواده ها را بیش از آن که نگران کم جمعیت تر شدن خود کند، نگران تامین نیازهای اساسی فرزندان جدید خواهد کرد. فرزندانی که قرار است با پشتوانه بسته های حمایتی دولت متولد شوند تا رشد29/1 و نگران کننده جمعیت ایران، تکانی اساسی بخورد. هرچند قانون حمایتی دولت، مدتهاست در خانه نمایندگان ملت منتظر تولدی دوباره است. تولدی که دیرشدنش دارد برای  نوزادان دیگر گران تمام می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *