جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

آمريكا زير پاي تركيه را خالي كرد

پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۴۹
کد مطلب: 253625
آمريكا در ماجراي سوريه زير پاي تركيه را خالي كرد و اردوغان در اين بازي نشان داد كه ناشي و مبتدي است.
به گزارش جهان، کیهان نوشت: روزنامه لبناني الاخبار در ارزيابي فعاليت هاي جديد آمريكا براي تجديد سازمان اپوزيسيون سوريه نوشت: موضع آمريكا درخصوص ايجاد تغييرات اساسي در شوراي ملي سوريه بحث و جدل گسترده اي در محافل عربي و منطقه اي ايجاد نمود، اما كسي درباره نقش تركيه در تحولات ناگهاني منطقه سخن نگفت.

دولت اردوغان با ميزباني اولين نشست مخالفان در اواخر مه 2011 در شهر آنتاليا موضعي زودهنگام نسبت به بشار اسد اتخاذ و همه را شگفت زده كرد. تصميم آنكارا به منظور برپايي اردوگاه هاي ويژه آوارگان سوري، حتي قبل از ورودشان به تركيه، به همه ثابت كرد كه دولت اردوغان از ابتدا مي خواست نقش پيشرويي در پرونده سوريه ايفا نمايد.

اما از همه مهمتر، هنگامي بود كه آنكارا درهاي اردوگاه هايش را در برابر سربازان جدا شده از نظام دمشق باز كرد تا «ارتش آزاد سوريه» را تشكيل دهند كه منطقه انطاكيه، مركز اصلي آنها و مقر اردوگاههاي آشكار و پنهان آنهاست.

به گزارش العالم، روزنامه لبناني مي نويسد: پس از آن، دولت آنكارا در بهره برداري از سرنگوني هواپيماي تركيه در آسمان سوريه در روز 22 ژوئن 2012 ميلادي و اصابت چند گلوله خمپاره سوري به خاك خود، به منظور جلب حمايت پايتخت هاي غربي نيز به سختي شكست خورد، چون پيمان ناتو نپذيرفت كه در تنش ميان تركيه و سوريه مداخله نمايد، به اين بهانه كه توجيهات تركيه غيرمنطقي بوده و براي اعلام جنگ عليه دمشق كافي نيست.

اين گزارش تصريح مي كند، موضع متخاصم تركيه در قبال دمشق با سخنان تكراري اردوغان و اوغلو آشكار شد و اين دو همه امكاناتشان را به منظور نهادينه كردن دشمني مردم تركيه و حتي پايتخت هاي غربي با اسد به كار گرفتند؛ پيش از اين كه اردوغان به قرباني طرح هاي غرب تبديل گردد و تركيه با همه معادلات منطقه اي اش، در باتلاق سوريه گرفتار شود.

در اين ميان، ديپلماسي تركيه ثابت كرد كه بسياري از حقايق مهم به ويژه درباره ايران و سوريه را ناديده گرفته است. همين امر نشان مي دهد كه چرا آمريكا، زير پاي اردوغان و داوود اوغلو را خالي كرد؛ همان كساني كه ادعا مي كردند همه برگ هاي برنده درباره سوريه را در دست دارند.

الاخبار مي افزايد: شوراي ملي سوريه از ابتدا به اين دو نفر تكيه داشت، چه اين كه همه مي دانستند اگر حمايت تركيه نبود، اصولا اين شورا به وجود نمي آمد. اما سخنان هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا ثابت كرد كه آنكارا نسبت به شيوه هاي بازي پنهان و آشكار ديپلماتيك در سياست خاورميانه ناشي است و اين سياست صحنه رقابتهاي پنهان و آشكار ميان پايتخت هاي منطقه است. اين موضوع علت اقدام اخير آمريكا در قبال مخالفان سوري را تفسيرمي كند.

اين روزنامه با اشاره به تشديد مشكلات مربوط به پ ك ك نوشت: سوال مهم آن است كه آنكارا چه سود و منفعتي از اين دخالت ماجراجويانه و خطرناك به دست آورد و به خاطر چه سودي در اين ماجرا وارد شد؟ رسانه هاي گروهي به طور مستمر از شكست سياستهاي اوغلو سخن گفته و وي را مسئول اين شكست خطرناك و همه نتايج و پيامدهاي آن مي دانند. نمونه بارز آن، دور كردن آنكارا از بازي سوريه و اعطاي نقش تركيه به قطر و شيخ حمد بن خليفه آل ثاني - دوست صميمي اردوغان - است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *