چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰

احتمال کودتا در عربستان و قطر

پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۵:۲۹
کد مطلب: 253614
عربستان سعودي با توجه به رويدادهاي امنيتي و تلاشهاي برخي از اعضاي خاندان آل سعود مانند بندر بن سلطان رئيس سازمان اطلاعات که مورد حمايت آمريکايي‌هاست به سوي کودتا به پيش مي رود. در قطر نيز نخست وزير اين کشور براي کودتا عليه امير آن تلاش مي کند.
به گزارش جهان، باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه المنار نوشت: آنچه در عربستان سعودي رخ مي دهد صف آرايي براي کودتا و وخيم شدن اوضاع امنيتي در اين کشور است. اوضاع در عربستان غير عادي است و اختلاف و شکاف در بين فرزندان خاندان حاکم بر اين کشور رو به افزايش است .
 
 برخي در عربستان ، شاهزادگان جوان را براي دستيابي به سمتهاي حکومتي تشويق مي کنند و اين تحول در عربستان باعث شده است يک گروه از مشاوران آمريکايي از بيش از دو ماه پيش براي هميشه در رياض مستقر شوند .
 
از طرف ديگر اوضاع امنيتي نيز در عربستان وخيم شده و اعتراضات مردمي نيز عليه خاندان آل سعود که زمام امور را در نجد و حجاز با توسل به زور در دست دارند ، افزايش يافته است .
 
برخي منابع آگاه در کشورهاي عرب خليج فارس گفتند دخالت عربستان در توطئه عليه ملت سوريه و حمايت گسترده خاندان آل سعود از باندهاي تروريستي جنايتکار در اين کشور باعث نگراني و ترس شديد در داخل خاندان آل سعود شده و همين باعث شده است خاندان آل سعود با کمک مشاوران آمريکايي به فکر تغييراتي در سازمانهاي امنيتي بيفتد تا جلوي وخيم شدن اوضاع امنيتي را بگيرد .
 
اين منابع گفتند بندر بن سلطان رئيس سازمان اطلاعات عربستان که بر حمايت از باندهاي تروريستي مسلح در سوريه و ديگر کشورها نظارت دارد همچنان زمام امور را با استفاده از وضع جسماني پادشاه عربستان و با استفاده از حمايت سازمانهاي اطلاعاتي آمريکا و حمايت اسرائيل در اختيار دارد به خصوص آنکه بين بندر بن سلطان و سازمانهاي امنيتي اسرائيلي روابط بسيار گرمي وجود دارد.رئيس سازمان اطلاعات عربستان با اسرائيل همکاري ا طلاعاتي دارد و به نفع طرحهاي اسرائيلي در کشورهاي عربي ترور و حملات تروريستي انجام مي دهد .
 
اين منابع گفتند بندر بن سلطان ، محمد بن نايف بن عبد العزيز را که به تازگي وزير کشور عربستان شده به خود جذب کرده است تا به سرکوب عليه شهروندان در عربستان ادامه دهد.
 
وقوع انفجارها  ، تيراندازي به افراد نيروهاي مسلح و حمله به اهداف امنيتي بخشي از اوضاع بد امنيتي در عربستان است که در نتيجه آن دهها نفر کشته و زخمي شدند. اين منابع گفتند محمد بن نايف نيز با سازمانهاي امنيتي آمريکايي روابط بسيار نزديکي دارد و دست پرورده آنهاست.
 
انتصابها و تحرکات بندر بن سلطان براي رسيدن به قدرت پس از آن است که تقسيم نفوذ با شماري از شاهزادگان خاندان آل سعود پايان يافته و خشم شمار زيادي از اعضاي اين خاندان را برانگيخته  است در نتيجه درگيري بين اعضاي خاندان آل سعود منتفي نيست .
 
اين منابع  تأييد کردند بندر بن سلطان در تلاش است نظر فرماندهي گارد ملي عربستان به رياست فرزندان پادشاه عربستان را به دست آورد در نتيجه زمام امور پليس و نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي را به دست خواهد گرفت و مشاوران آمريکايي مستقر در عربستان به اين طرح بندر بن سلطان کمک خواهند کرد .
 
اين منابع گفتند با توجه به بيماري شديد پادشاه عربستان و وليعهد و وزير خارجه اين کشور به زودي با حمايت آمريکا در داخل عربستان کودتايي صورت خواهد گرفت و از مدتها پيش براي اين کودتا طراحي مي شود و شايد اين کودتا با کودتايي که قطر صحنه آن خواهد بود همزمان خواهد شد .
 
در قطر نيز حمد بن جاسم بن جبر آل ثاني نخست وزير و وزير خارجه اين کشور براي کنار گذاشتن حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر يا بازداشت و اخراج افراد نزديک به وي به خارج از قطر تلاش مي کند.
 
قطر با تمام قدرت تلاش کرد به « باشگاه بزرگان » وارد شود اما تلاشهايش بي فايده بود و اين کشور تنها به صندوق تأمين مالي طرحهاي آمريکا و اسرائيل عليه منطقه و مسلمانان تبديل شده است .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *