چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱

رفته بودیم خانه‌ی «دونگ‌یی» را ببینیم، بحث آمریکا نبود

پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب: 252604
رییس سازمان صدا وسیما در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم دانشجویی به اهدافی که برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته شده است، اشاره و تاکید کرد: دانشجویانی که در فضای برگزاری جشنواره‌ها بوده‌اند باید ارزیابی کنند که آیا این اهداف محقق نشده است یا نه.
به گزارش جهان، او از جوانان و دانشجویان خواست که آثار برجسته را خلق و آن را به بدنه‌ی هنری کشور وصل کنند.
 
ضرغامی خطاب به دانشجویان گفت: زمانی که پا به سن گذاشتید آن وقت خواهید فهمید وقتی می‌خواهید کار خوبی انجام دهید؛ نمی‌توانید یعنی آن نگاه پاک دوران جوانی را ندارید به گونه‌ای که هر کسی به ورطه‌ای می‌افتد اما جوانانی که پاکی فطرت دارند برای خلق یک اثر هنری باورپذیرترند.
 
*** اگر آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهارش شمایید
 
به گزارش ایسنا، رییس سازمان صداوسیما در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه این جشنواره به طور مطلق متعلق به دانشجویان است، خاطرنشان کرد: بقیه همه بهانه‌اند و اگر آفتابه و لگن هفت دست، شام و ناهارش شما دانشجویانید که آثار خودتان را در حوزه فیلم که آخر هنر است خلق کرده‌اید و این فوق‌العاده ارزشمند است.
 
او در ادامه از همکاری صمیمانه‌ی همه‌ی بزرگان که مسؤولیت داوری را در این جشنواره داشته‌اند تشکر کرد و گفت: همه شخصیت‌های شناخته شده باسابقه و هنرمند، در این جشنواره همکاری داشته‌اند و در جایگاه داوری حضور داشته‌اند اما سعی کرده‌اند در خدمت این جشنواره ارزشمند دانشجویی باشند و جا دارد از همه‌ی دست‌اندرکارانی که روزها و هفته‌های متوالی این جشنواره به پایان رسانده‌اند تشکر کنم.
 
*** می‌خواهیم بدانیم در این جشنواره‌ها آیا یک نفر گل می‌کند یا نه؟
 
رییس رسانه‌ی ملی درباره اهدافی که برای جشنواره در نظر گرفته شده است، توضیح داد: زمانی که این اهداف را مرور کردم خیلی خوب بودند اما فضایی باید برای ارزیابی این اهداف در نظر بگیریم و دانشجویان باید این ارزیابی را داشته باشند آیا این اهداف برای آنها محقق شده است یا نه و به گونه‌ای نباشد که به صورت کلیشه‌یی هر ساله بگویم این اهداف محقق نشده است. در همین راستا تقاضای من از دست‌اندرکاران جشنواره این است که فضای را ترتیب بدهند تا خود دانشجویان ارزیابی کند آیا این اهداف برای آنها محقق شده است یا نه که اگر اشکالاتی برای دوره‌ی بد وجود دارد مورد توجه قرار بگیرد.
 
ضرغامی همچنین خاطرنشان کرد: اگر یک مقدار توقعمان را بالا ببریم، می‌خواهیم بدانیم در این جشنواره‌ها آیا پدیده‌ای خلق می‌شود و یک نفر در این جشنواره‌ها گل می‌کند یا نه.
 
او با اشاره به اینکه کار هنری هم دانش است، هم مهارت و تجربه، خاطرنشان کرد: همه‌ی اینها مهم است ولی بدون تعارف استعداد ذاتی و قابلیت هنری در یک فرد، ورای همه‌ی اینهاست. به گونه‌ای که بزرگترین هنرمندان در داخل کشور بهترین کارهایشان را در دوران جوانی انجام داده‌اند و آثار ماندگارشان در دوران جوانانی خلق کرده‌اند.
 
*** کارگردانان زیادی داریم که بهترین فیلمشان کارهای اول و دومشان است
 
ضرغامی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه در زمینه‌ی ساخت فیلم، کارگردانان زیادی هستند که بهترین کارهایشان در دوران جوانی و کارهای اول و دومشان بوده است، خاطرنشان کرد: شاید هیچکدام از کارهای بعدی‌شان به خوبی کارهای اولشان نباشد و در همان سن 20 تا 30 سالگی کارهای بزرگ و ماندگاری را تولید کرده‌اند، در نتیجه توقع دارم جوان‌ترها آثار برجسته‌ای را خلق کنند.
 
رییس سازمان صدا و سیما اشاره کرد: این استعدادها باید شناخته شوند تا هم مسؤولان و هم مدیران این استعدادها را به بدنه‌ی هنری کشور وصل کنند که اگر استعدادی خلق می‌شود، در مسیر درست پرورش پیدا کند و به بار بنشیند.
 
وی در بخشی دیگری از سخنان خود در جمع دانشجویان و داوران حاضر در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم دانشجویی، با بیان اینکه زمانی که آدمی پا به سن می‌گذارد وابستگی‌هایش زیاد می‌شود، خاطرنشان کرد: در سن جوانی این وابستگی‌ها کمتر است در حال حاضر یکی برای جشنواره فیلم می‌سازد دیگری برای دوران گذشته خود فیلم می‌سازد و شخص دیگری هم فیلم می‌سازد برای اینکه حزب مخالفش را بکوبد از میان اینها کسانی هم هستند که از دین خدا ناراحت هستند و می‌خواهند دین خدا با ساخت این فیلم‌ها بگیرند. برخی‌ها نیز هستند که به صورت شخصی و با سلیقه شخصی خودشان که معلوم هم نیست که اولویت دارند یا نه فیلم می‌سازند. در واقع هر کسی به یک ورطه‌ای می‌افتد اما جوانانی که پاکی فطرت دارند، چون از یک نگاه پاک برای خلق یک اثر هنری تلاش می‌کنند، اثر آنها باورپذیرتر است.
 
*** هیچ وقت ما مسؤولان عین مردم عادی نیستیم
 
رییس سازمان صدا وسیما با بیان اینکه حتی هنرمندی که خیلی ادعا می‌کند مردمی است، همان‌ قدر که معروف می‌شود دیگر آن ارتباط خاص را با جامعه نمی‌تواند داشته باشد، افزود: یک مسؤول هرچقدر هم بگوید مردمی است و صبح تا شب در میان مردم راه برود، هیچ وقت نمی‌تواند عین مردم عادی باشد. به دلیل اینکه هنوز مردمی بودن به معنای واقعی را نمی‌داند که چه حسی دارد.
 
ضرغامی ادامه داد: اگر کسی در درون جریانی قرار بگیرد، زوایه و نگاهش برای اینکه کار هنری می‌کند با دیگران متفاوت است برخی آدم‌ها یک آیه را تفسیر می‌کنند و اطلاعاتشان هم بسیار زیاد است اما در تفسیر این آیه هیچ جذابیتی برای دیگران ندارند؛ این در حالی است که برخی‌ها برای بیان یک آیه از یک نگاه جدید و هنرمندانه‌ای برای فهم و جذب دیگران استفاده می‌کنند. اصلا ورود به مساله‌ی هنری، کاملا متفاوت با ورود به یک مساله‌ی عادی است.
 
ضرغامی در تکمیل سخنانش افزود: خیلی مطالبی را که هنرمندان جوان به خوبی می‌فهمند، هنرمندان بزرگ هم نمی‌بینند. این موقعیت و فرصت برای شما هنرمندان جوان است که به بسیاری از پدیده‌های اجتماعی، بایدها و دغدغه‌های اجتماعی بپردازند.
 
*** خودتان را باور کنید

 
ضرغامی خطاب به دانشجویان گفت: خودتان را باور کنید؛ اگر از سینمای ما هنرمندان بزرگی کاری ساخته‌اند پس از 40 سال هنوز می‌گویند بهترین کار ما در همان 25 سالگی ساخته شده است.
 
او با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرموده‌اند نگاه نکنید کوچکید و بنیه‌تان کم است، کارهای بزرگی می‌توانید انجام دهید، گفت: شما مثل بسیجی هستید که در میدان جنگ بازی می‌کنید و امکانات کمی دارید اما معبر باز می‌کنید و همه لشگر از این معبر رد می‌شوند و فتوحاتی مختلفی انجام می‌دهند؛ در نتیجه دانشجویان می‌توانند با کارهای خوب معبر باز کنند.
 
رییس رسانه ملی با تاکید بر این که صدا و سیما امروزه بسترهای مناسبی برای نمایش کارهای خوب و کوتاه فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: امروز همه‌ی شبکه‌های عمومی و اختصاصی این امکان را دارند که به موضوعات تخصصی خود بپردازند. انشاءلله این شبکه‌ها ساز و کارهایی فراهم می‌کنند تا بهترین کارهایی که در جشنواره انتخاب شده است، پخش شوند و روزبه روز سطح اینگونه تولیدات ارتقاء پیدا کند.
 
*** وحدت موضوعی مهمی است که کشور ما به آن نیاز دارد
 
ضرغامی وحدت را یکی از عوامل مهم در نیازمندی کشور دانست و خاطرنشان کرد: وحدتی که می‌گویم خارج از آن حالت سیاسی است که آن هم دور از ذهن ما نیست، اما مقوله وحدت، با هم بودن و با هم کاری را به نتیجه رساندن، یک مقوله اساسی در اسلام است که در دین ما اصالت دارد. در این راستا، «تبر» اولین انیمشین آموزنده‌ در زمینه وحدت بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پخش شد و هنوز هم این انیمشین در ذهنم مانده است.
 
او در ادامه خاطرنشان کرد: حکایت امروز کشور ما این است که دشمنان ملت ما زیادند؛ امروز قدرت‌های جهانی عزم کرده‌اند که در این ملت دیگر نامی نماند چون هرچه که هشت این ملت سربلندی نشان داده‌اند و امروز دنیا و کشورمان را به عنوان الگو می‌شناسند.
 
*** رفته بودیم خانه‌ی دونگ‌یی را ببینیم، بحث آمریکا مطرح نبود
 
ضرغامی در پخش پایانی صحبت‌هایش از سفرهای اخیر به ترکیه و کره‌جنوبی سخن گفت و خاطرنشان کرد: در سفری که به ترکیه رفته بودم، بانویی مقابل ما ایستاد و شروع به تعریف از کشورمان کرد و گفت، جمهوری اسلامی ایران عزت و افتخاری دارد که باعث شده غروری برای مردم ایجاد شود و آن را با رهبران کشور خودشان مقایسه کرد که همه مقابل آمریکا سرشان را پایین گرفته‌اند. او گفت، عاشق روحیه افتخار آفرینی ملت ایران است.
 
او همچنین درباره‌ی حضورش در شهرک سینمایی کره جنوبی و اینکه به خانه‌ی دونگی رفته بود تا از آنجا دیدن کند، توضیح داد: یکی از افرادی که در آن بازدید حضور داشت، به ما گفت، روشنفکران کشور ما ایرانی‌ها را خیلی دوست دارند، به خاطر موضع محکمی که مقابل آمریکا دارند؛ در صورتی که در حضور ما در شهرک سینمایی کره جنوبی بحث آمریکا نبود، رفته بودیم خانه‌ی «دونگ‌یی» و محل فیلمبرداری سریال «جومونگ» را ببینیم.
 
او خاطرنشان کرد: در دیدار با رییس جمهور کره او اعلام کرده بود شنیده‌ایم ایران‌ها «جومونگ» را خیلی دوست دارند و من هم در پاسخ به او گفتم ما اگر «جومونگ» دوست داریم به خاطر مواضع عدالتخواهانه و ظلم‌ستیزانه جومونگ بوده است مردم ایران همه ظلم‌ستیز هستند و به همین دلیل از این داستان خوششان آمده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این حرفا چیه؟عجیبه!