پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

چه بخوریم تا خوب بخوابیم

شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب: 251680
یک کار‌شناس تغذیه مرکز دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر این که شام را باید قبل از ساعت ۹ شب صرف کرد، تاکید کرد: هنگام صرف شام باید از مصرف زیاد غذاهای حاوی چربی و کربوهیدرات خودداری شود.
به گزارش جهان، ناهید برخورداری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که به هر نوع اختلال خواب در طول شب، بی‌خوابی اطلاق می‌شود، گفت: قبل از درمان بی‌خوابی باید مسائلی از قبیل مشکلات تیروئید، دیابت، وجود افسردگی، عفونت و همچنین سطح هموگلوبین خون بررسی شود چرا که وجود هر یک از این عوامل می‌تواند منجر به ایجاد بی‌خوابی شود.
 
وی با بیان اینکه تغذیه نقش عمده‌ای در درمان و پیشگیری از بی‌خوابی دارد، خاطرنشان کرد: در این بین زمان مصرف انواع مختلف مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است.
 
برخورداری تصریح کرد: با توجه به ریتم‌های زیستی و فعالیت‌های هورمون‌های مختلف بدن توصیه می‌شود برای جلوگیری از اختلال در روند سوخت چربی‌ها در وهله اول باید شام قبل از ساعت ۹ شب مصرف و از مصرف غذاهای حاوی چربی و کربوهیدرات زیاد خودداری شود و به خوردن سبزی‌های پخته یا خام با مقداری غذاهای پروتئینی در وعده شام قناعت شود.
 
به گفته این کار‌شناس تغذیه، انواع نان، ماکارونی، سیب زمینی و برنج حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات است که در بدن به آرامی هضم و سوخته می‌شود.
 
برخورداری با بیان این که موز، انجیر، خرما و گوشت بوقلمون حاوی مقادیر بالایی اسید آمینه تریپتوفان هستند، گفت: تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می‌شود که منجر به حالت خواب آلودگی در فرد می‌شود. شیر نیز مقادیر مناسبی تریپتوفان دارد. همچنین ماست حاوی سروتونین است به همین علت مصرف هریک از این مواد غذایی، ساعاتی قبل از خواب شبانه توصیه می‌شود.
 
این کارشناس تغذیه با بیان این که گوشت و شیر کم چرب نیز حاوی مقادیر کافی ویتامین B۶هستند گفت: وجود این ویتامین برای سنتز سروتونین در مغز ضروریست.
 
وی ادامه داد: انواع ماهی‌های چرب مانند سالمون وساردین و همچنین تخمه کدو و کتان نیز به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ برای پیشگیری از بی‌خوابی بسیار موثر هستند.
 
این کارشناس تغذیه عنوان کرد: تخمه آفتابگردان و کنجد نیز دارای اسیدهای چرب امگا ۶ است که این نوع اسید چرب نقش عمده‌ای در سنتز مواد شیمیایی در مغز دارند.
 
برخورداری با اشاره به اینکه کمبود آهن در بدن می‌تواند یکی از علل عمده کم خوابی باشد، گفت: به همین دلیل مصرف موادغذایی غنی از آهن مانند گوشت قرمز، پسته، بادام و سبزیجات برگ سبزتیره و جگر توصیه می‌شود.
 
این کار‌شناس تغذیه مرکز دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان یادآورشد: کاهو دارای ماده‌ای به نام لاکتوکاریوم است که محرک خواب بوده و به همین علت توصیه می‌شود قبل از خواب حتماً از سالاد کاهو استفاده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *