جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ریسک در بازار مکاره ارز افزایش یافته است

جمعه ۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 251522
سخنگوی اقتصادی دولت با تشریح وضعیت اقتصاد کشور در شرایط کنونی با تاکید بر اینکه رشد شاخص‌های بورس نشان از رشد اقتصاد کشور دارد، درباره اتفاق‌های ارزی کشور عنوان کرد که هر چند هنوز شکاف بین بازار آزاد و اتاق مبادلات ارزی پابرجاست اما هزینه و ریسک در بازار موازی یا مکاره ارز افزایش یافته است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، سید شمس‌الدین حسینی با بیان این که امروز دشمنان جنگ را از طریق اقتصاد اعمال می‌کنند، اظهار کرد: این جنگ نابرابر و مزورانه است و باید برای مقابله با آن خودمان به عنوان مدیریت اقتصاد کشور مسئله را بشناسیم و مردم نیز به عنوان سرمایه‌های نظام.
 
* دشمن در پی محدود کردن ذخایر ارزی ماست
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، افزود: برنامه‌های آنها دو بخش دارد، که یک بخش سیاست‌ها واقداماتی است که اعمال می‌کنند و بخش دیگر فضای رسانه‌ای و عملیات روانی است که انجام می‌دهند بنابراین باید متناسب با این دو بخش کارها را سامان دهیم تا از این جنگ با موفقیت عبور کنیم همان‌طور که از جنگ نظامی با موفقیت گذشتیم.
 
وی با اشاره به این که دشمنان با جلوگیری از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به دنبال کاهش تولید در ایران به ویژه در حوزه‌های استراتژیک، نفت و گاز هستند، تصریح کرد: طبیعی است باید تمام تلاش خود را در این فضا برای جذب سرمایه‌گذاری نه تنها در حوزه خارجی بلکه تشویق سرمایه‌گذاری در داخل انجام دهیم که البته به میزان قابل توجهی توفیق داشتیم.
 
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: با توجه به اینکه ایران از ذخایر خوب ارزی بهره مند است به سمت محدود کردن ذخایر ما می‌روند و طبیعی است که باید ذخایرمان را در جاهای مطمئن نگهداری و به خوبی از آنها استفاده کنیم.
 
* اقتصاد ایران چابک‌تر می‌شود...
 
وی با بیان این که دشمنان همچنین به دنبال کاهش درآمدهای کشور و افزایش هزینه‌های اقتصاد ملی هستند، اظهار کرد: عملیات روانی آنها بسیار مزورانه است که چند بخش دارد و شامل سیاه نمایی و بزرگنمایی آثار تحریم است و جالب است که تلاش می‌کنند آثار تحریم را به گونه‌ای جلوه دهند، که در مشکلاتی که برای مردم ایجاد می‌شود نقشی ندارند.
 
حسینی با اشاره به این که آنها باور دارند که نظام جمهوری اسلامی ایران پشتوانه مردمی دارد، ادامه داد: با کمال تزویر به دنبال ایجاد شکاف هستند و قطعا مثل گذشته شکست خواهند خورد زیرا برنامه هایشان کاملا روشن است.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به عدم ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی و سایر اقدامات آنها گفت: در چنین شرایطی چه طور می شود که مردم ایران اغوا شوند.
 
سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه در گام اول باید این نقشه را بشناسیم، تاکید کرد: همچنین یک برنامه مدبرانه و عالمانه، وحدت کلمه و صبر و شکیبایی برای اجرای موفق لازم است.
 
وی با تاکید بر این که اقتصاد ایران مقاومت بیشتری نشان می‌دهد و ابتکارات بیشتر می‌شود، اضافه کرد: همچنین اقتصاد ایران چابک‌تر می‌شود به شرط این که هزینه‌های تحریم کاهش یابد.
 
بخشی از مشکلات در بازار ارز است
 
حسینی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات اقتصادی موجود ناشی از تحریم‌هاست یا در این میان نقشی را برای تصمیمات خلق الساعه و یا بی‌تدبیری‌ها نیز قائل هستید، تصریح کرد: کافی است روند تحریم‌ها را بر اقتصاد ایران بررسی کنیم از سال 1373 تا 1389 در مجموع دو قطعامه تحریمی علیه ایران صادر شده است اما از سال 89 تا 18 مهرماه امسال هشت قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر شده است.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه امروز بخشی از مشکلات ما در بازار ارز است، ادامه داد: دشمنان بیشترین فشار را از جریان مبادلات ارزی تحمیل کنند و می‌توانند به طرف‌های تجاری ایران فشار بیاورند.
 
سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به این که آنها بانک مرکزی ایران را تحریم کرده‌اند و به دنبال محدود کردن فروش نفت و تحریم کشتیرانی و نقل و انتقال پول ایران هستند، افزود: اینکه رییس جمهوری و یا خود ما در برخی مصاحبه‌ها اعلام کرده‌ایم این گونه نبوده که هیچ اشتباهی وجود نداشته باشد اما بعضی مواقع همان جریان تزویر می‌تواند جریان تفرقه را ایجاد کند یعنی خدای نکرده یک اشتباه را به تعمد تشبیه کنند و تامل در تصمیم‌گیری را به تعلل تشبیه کنند.
 
وی گفت: عامل اصلی همین تحریم بوده و باید از عواملی که باعث می‌شود سیاه نمایی و یا بزرگنمایی کنیم و با طرح چنین مسائلی بی‌اعتمادی را در جامعه دامن بزنیم پرهیز کنیم تا کل قوا با اطمینان و آرامش برای مقابله با این شرایط اقتصادی تلاش کنند.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه اگر بگوییم تحریم‌ها هیچ تاثیری ندارد قدری غلو کرده‌ایم، اظهار کرد: کافی است به قوانین توسعه کشور مراجعه کنیم به عنوان مثال قانون برنامه پنجم توسعه با نگاه تسهیل تجارت پیش بینی شده است و یکی از بندهای آن پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت است.
 
حسینی با بیان اینکه اگر در این راستا محدودیت‌هایی مترتب است باید برای استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های جدید تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: به طور مثال شاید سالیان متوالی مطرح می‌شده که مردم ایران باید باید به مصرف محصولات داخلی بیشتر توجه کند بنابراین، این شرایط فرصت جدیدی برای تولیدکننده ومصرف کننده است.
 
اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیت‌ها و منابع کشور است
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه باید بیشتر و بهتر از ظرفیت‌های اقصاد ایران استفاده شود، گفت: امروز برای بهره‌گیری از ذخایر ارزی مان قطعا تدبیر بیشتری خواهیم کرد.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه در حوزه‌های اقتصاد سرمایه‌های بسیاری هستند که بالقوه است و طرح تحول اقتصادی در همین راستا آغاز شد، تصریح کرد: طرح بزرگی تحت عنوان قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اجرا شد و در پی آن از واردات بنزین بی‌نیاز شدیم و تراز کلی صادرات بنزین و برق مثبت شده است که مصادیقی از این بحث‌هاست.
 
حسینی با تاکید بر اینکه باید اقتصادمان را مقاوم و از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم، اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که اقتصاد مقاومتی بحث انفعالی نبوده و ظرفیت سازی است. باید از منابعی که در اختیار داریم به نحو احسن استفاده کنیم و ظرفیت‌هایی را که در یک کشور وجود دارد را بیشتر معطوف به تولید داخل انجام دهیم.
 
سخنگوی اقتصادی دولت افزود: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که نباید متمرکز بر یک فعالیت یا یک بخش از جامعه باشد، مردم باید در این حوزه حضور داشته باشند همچنین اقتصاد مقاومتی به این معنی است که تولید کننده ما در بازار رقابت مقاوم و پیشرو است و مصرف کننده نیز حداقل اسراف در منابع را دارد.
 
وی درباره عملکرد سیستم اقتصادی کشور گفت: با وضع مطلوب در حوزه اقتصاد مقاومتی فاصله داریم و اگر به دنبال آن هستیم که کارآمد بودن اقتصاد را در خصیصه‌هایی چون کارامدی، بهره‌وری، توزیع بهتر منابع و جلوگیری از اسراف معنا کنیم برای رسیدن به این اهداف باید تلاش بیشتری کنیم.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در بکارگیری منابع لایزال و بی‌نظیر الهی گشاده دستی داریم و هنوز در بسیاری از موارد مانند بودجه‌های دولتی جای صرفه جویی داریم، خاطرنشان کرد: زمانی که از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم باید به گونه‌ای باشد که مثلا با یک تومان بتوانیم همین میزان محصول داشته باشیم نه این که یک تومان نهاده را به کار بگیریم اما حاصل آن یک تومان محصول هم نیست.
 
در شرایط فعلی 44 درصد از هزینه‌های جاری از طریق مالیات تامین می‌شود
 
حسینی در ادامه با تشکر از کلیه دانشمندان و استادانی که در تهیه لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم نقش داشتند، ادامه داد: همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به فوریت لایحه اصلاح قانون مالیات‌ها رای داده‌اند تشکر می‌کنم.
 
وی با بیان این‌که طرح تحول اقتصادی ابعاد مختلفی داشت که هدفمندی‌ یارانه‌ها و اصلاح نظام مالیاتی از جمله آن‌ها بود، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین محورهای اقتصاد مقاومتی ساختار تامین مالی دولت است. به طوری که اگر در فروش نفت با مشکل روبرو شدیم از طریق منابع مالیاتی کشور هزینه‌ها تامین شود.
 
سخنگوی اقتصادی دولت افزود: زمانی بخش اصلی منابع درآمدی دولت مالیات است و چنین اقتصادی نسبت به اقتصاد وابسته به نفت مقاوم‌تر است و در این راستا این لایحه با چنین رویکردی تهیه شده است.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که در پی این لایحه به دنبال افزایش سهم مالیات‌ها در تامین مالی هستیم، تصریح کرد: امروز حدود 43 الی 44 درصد از هزینه‌های جاری کشور از طریق مالیات تامین می‌شود که این سهم باید افزایش یابد.
 
وی مالیات را ابزاری بسیار فراگیر دانست و گفت: مالیات نقش تثبیت‌ساز در اقتصاد دارد و می‌تواند در بسیاری موارد با جلوگیری از برخی جابه‌جایی‌های منابع از بخش‌های مولد به بخش‌های سفته‌بازی جلوی برخی نوسانات را بگیرد.
 
حسینی با اشاره به نقش مالیات در توزیع عادلانه درآمد و ثروت افزود:‌ اگر از این منظر به مالیات توجه کنیم تقدیم این لایحه و همراهی مجلس شورای اسلامی مبنی بر دادن رای به اولویت آن معطوف به همان رویکردی است که اقتصاد را مستحکم بسازیم و از منابع موجود در آن به خوبی استفاده کنیم.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر این‌که این لایحه ابعاد بسیار متنوعی دارد افزود: در مجموع راهکارهای اقتصاد مقاومتی را باید از مسیر تدوین قوانین و مقررات مناسب اقتصاد ایران جویا شد.
 
افزایش 29 درصدی صادرات غیر نفتی در نیمه اول سال
 
وی در مورد انتشار جدول منابع و مصارف دولت از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی اظهار کرد: موارد اعلام شده در قانون برنامه پنجم و یا بخش‌نامه بودجه لحاظ شده و هر دستگاهی به فراخور مسوولیت‌ها این موارد را دنبال می‌کند و یک دستگاه در برهه‌ای از زمان آن را بیان می‌کند.
 
حسینی در ادامه با اشاره به مالیات بر ارزش افزوده که پایه جدیدی تحت عنوان مالیات بر مصرف را در کشور معرفی کرد، گفت: این‌ موارد این امکان را فراهم می کند تا فشار را از سایر پایه‌های مالیاتی مانند تولید و سرمایه‌گذاری کاهش دهیم.
 
سخنگوی اقتصادی دولت با بیان این‌که در این لایحه برخی معافیت‌های مالیاتی لغو می‌شود، خاطرنشان کرد: در مورد گمرک به همان اندازه که باید مراقبت صورت گیرد تا اصول حقوق مردم رعایت شود باید به این سمت حرکت کند که حداقل توقف کالا وجود داشته باشد.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به صادرات غیر نفتی تصریح کرد: به رغم همه فشارهایی که در شش ماهه اول سال وجود داشت و اگرچه آن‌ها توانستند در ماه‌های اول بر میزان فروش نفت ایران و میعانات گازی تاثیر داشته باشند اما صادرکنندگان سایر کالاها طی همین مدت از 29 درصد ارزش صادرات برخورد شدند.
 
کاهش شکاف نرخ ارز در پی ورود صادرات غیر نفتی
 
وی افزود:‌ اگر به منابع و مصارف نگاه کنیم می‌بینیم که همواره طی همه سال‌ها در کنار منابع ارزی حاصل از فروش میعانات گازی درآمدهای ناشی از صادرات غیر نفتی نیز از منابع تامین مصارف ارزی کشور بوده است.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به جلسه با صادرکنندگان غیر نفتی در حضور معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آن چیزی که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی صادر کرده نگاهی است که بین دولت و مجلس در بخش خصوصی یعنی صادرکنندگان غیر نفتی وجود داشت. یعنی ما باید با ایجاد سازوکارهای مناسب صادرات غیر نفتی همچون گذشته و بیش از گذشته در خدمت تامین واردات کشور به ویژه با در نظر گرفتن اولویت‌های وارداتی کشور قرار دهیم.
 
حسینی گفت: باید تلاش کنیم تا همه صادرات غیر نفتی وارد چرخه تجاری شوند و به اتاق مبادلات ارزی کمک کند.
 
وی افزود: روحیه‌ای که در جلسه حاکم بود حاکی از آن است که بخش غیر دولتی تاکید بر این داشتند که به سمت شفافیت درآمدهای نفتی و اظهار آن‌ها حرکت کنیم و با انواع تشویق‌ها وهماهنگی‌های لازم از ظرفیت آن‌ها برای تامین نیازهای وارداتی کشور استفاده کنیم.
 
وزیر اقتصاد با بیان این‌که بنا شده این جلسات در سطح تخصصی و کارشناسی برگزار شود، اضافه کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد پیوستن صریح‌تر و سریع‌تر منابع حاصل از صادرات غیر نفتی در چرخه تجاری کشور باشیم که به کاهش شکاف نرخ‌ها که در گزارش معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی آمده است و کاهش نوسانات نرخ ارز کمک کند.
 
دغدغه دولتی نشدن اقتصاد در پی تحریم‌ها
 
وی در ادامه افزود: به کارگیری سازوکار جدید مبنی بر تشکیل اتاق مبادلات ارزی و ساماندهی اولویت‌های وارداتی گام اول بود و اکنون فرصتی ایجاد شده تا در برای تقویت طرف عرضه نیز تلاش کنیم که شامل ارزهای در اختیار دستگاه‌های اجرایی است که طبق بند 27 قانون بودجه باید از طریق اتاق مبادلات ارزی عرضه شود.
 
حسینی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم با مشوق‌ها و هم‌فکری‌های لازم بخش خصوصی را ترغیب کنیم تا به ما بپیوندند.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه درباره انتقاد برخی کارشناسان نسبت به سیطره بیش از حد دولت در اقتصاد تصریح کرد: زمانی که در حوزه مسائل اقتصادی صحبت می‌کنیم می‌توانیم طبقه‌بندی‌هایی داشته باشیم که در برگیرنده مسائل نهادی، ساختاری و سیاستی و اجرایی باشد که هر یک سازوکارهای متفاوت را می طلبند.
 
وی با اشاره به این‌که امور نهادی و ساختاری در اقتصاد از جمله پدیده‌های زمان‌دار هستند، افزود: اگر در این حوزه خدای نکرده نقیصه‌ای وجود داشت مزمن است.
 
حسینی با بیان این‌که اصلاح امور ساختاری یک شبه امکان پذیر نیست، تصریح کرد: زمانی که سراغ نهادسازی و اصلاح نهادی می‌رویم باید ببینیم که جایگاه دولت در اقتصاد و سهم آن چیست و بخش خصوصی چه نقشی را ایفا می‌کند، اساسا نهادهای اقتصاد ایران در قانون اساسی پیش بینی شده است و اگر بخواهد اصلاح شود به چندین سال زمان نیاز است.
 
وی گفت: نمی‌توان سیاست‌هایی که چند سال طول کشیده تا ابلاغ شود در عرض سه سال بدون کم و کاست اجرا شود.
 
سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر اجرای اصل 44 قانون اساسی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی تصریح کرد: دولت مصمم است تا سیاست‌ها را اجرا کند و اتفاقا یکی از دغدغه‌ها این است که مقابله با تحریم ما را به دامنه دولتی کردن اقتصاد نکشاند.
 
وی با بیان این‌که در تصمیم‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به این موضوع توجه می‌کنیم، اظهار کرد: سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی برای ما سیاست‌های راهبردی است و آن ها را دنبال می‌کنیم همچنین به قانون برنامه توجه می کنیم.
 
حسینی با بیان این‌که برخی مواد لایحه مالیاتی در راستای اجرای این سیاست‌هاست، اظهار کرد: رفع تبعیض مالیاتی میان بخش‌های عمومی و خصوصی از مواردی است که در این لایحه مورد اشاره قرار گرفته است چرا که برخی از موسسات در بخش عمومی مالیات پرداخت نمی‌کنند اما همین فعالیت در بخش خصوصی مالیات پرداخت می‌کند که به معنای تبعیض است.
 
وزیر اقتصاد با بیان این‌که البته ضعف‌ها و نقص‌هایی وجود دارد و منکر آن نیستیم، خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است امروز در کشور نیروگاه خصوصی، فولادسازی و بانک و بیمه خصوصی ایجاد شده است که ناشی از اجرای اصل 44 قانون اساسی است که ادامه می‌یابد.
 
پوشش اولویت نهم در اتاق مبادلات ارزی به زودی
 
سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه با اشاره به عملکرد مرکز مبادلات ارزی طی حدود 25 روز از فعالیتش ادامه داد: جلسه مشترکی در بانک مرکزی با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گزارش‌ها حاکی از آن است که مرکز در حال جا افتادن است و اکنون تا اولویت هفتم را پوشش داده است و اولویت هشت در حال انجام است و اولویت 9 نیز به زودی از طریق این بازار پوشش داده می‌شود.
 
ریسک بازار مکاره ارز افزایش می‌یابد
 
حسینی با بیان این‌که سیاست اجرا شده را موفق ارزیابی می‌کنم، گفت: شکاف بین بازار آزاد و اتاق مبادلات ارزی همچنان پابرجاست اما نکته‌ای که اهمیت دارد این است که وضع و اهمیت این بازار و میزان مبادلاتی که در اتاق مبادلات انجام می‌شود بسیار بیشتر از بازار آزاد است.
 
وی با اشاره به تشویق صادرکنندگان غیر نفتی برای ورود به این بازار تصریح کرد: جهت گیری به سمتی است که این بازار گسترش یابد و تقویت شود و هزینه‌های آن کاهش یابد و در مقابل هزینه و ریسک در بازار موازی یا مکاره ارز افزایش یابد.
 
رشد بورس نشان از رشد اقتصاد کشور است
 
سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه درباره فعالیت بورس و بازار سرمایه که یکی از موتورهای اصلی اقتصاد کشور است و طی ماه‌های اخیر رکوردشکنی‌هایی داشته است، خاطرنشان کرد: بورس جدا از سایر بخش‌های اقتصادی نیست و این‌که به مدار رشد بازگشته است حاکی از آن است که اقتصاد به مدار رشد بازمی‌گردد. کما این‌که اقتصاد رفته رفته به مدار رشد بازمی‌گردد و همچنین صادرات غیر نفتی که در ماه‌های ابتدایی سال کاهش پیدا کرده بود اکنون در حال افزایش است.
 
وی ادامه داد: در بازار سرمایه اعتماد وجود داشت اما تقویت شد و همچنین سیاست‌های خوبی اتخاذ شده است و از طریق فعالان این بازار اختیار فروش و یا خرید تضمینی سهام را راه‌اندازی کردیم.
 
حسینی با بیان این‌که اتفاقات مثبتی در حال رخ دادن است، گفت: همان طور که به دنبال کنترل نوسانات ارزی هستیم در عین حال بالا رفتن نرخ ارز به برخی سودها افزوده است و خوشحالی ما زمانی بیشتر خواهد شد که شاهد بهبود و رونق در سایر بخش‌ها همزمان با بورس باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *