شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

یک ادعای جالب درباره مصرف بنزین 700تومانی

دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 250929
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین به این شرکت ابلاغ نشده است گفت: 99.9 درصد دارندگان کارت سوخت از بنزین 700 تومانی خود استفاده نمی‌کنند.
به گزارش جهان، سید ناصر سجادی در پاسخ به سوال ایسنا، مبنی بر تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین با تاکید بر اینکه دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد اعلام کرد که کاهش اجازه برداشت بنزین 700 تومانی به معنی افزایش قیمت بنزین، حذف بنزین 400 تومانی یا تک نرخی شدن آن نیست.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا با کاهش اجازه برداشت بنزین 700 تومانی محدودیتی در عرضه این بنزین توسط کارت سوخت جایگاه‌داران ایجاد شده است گفت: با وجود کاهش اجازه برداشت بنزین 700 تومانی هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از این بنزین وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه بنزین 700 تومانی سهمیه‌ای نیست گفت: برای آنکه در سامانه یک عدد برای مصرف بنزین 700 تومانی مشخص شود در ابتدا 500 لیتر تعیین شد اما به دلیل آنکه 99.9 درصد مردم از این بنزین استفاده نمی‌کردند، این رقم به 300 لیتر کاهش یافت.
 
وی با توصیه به اینکه بهتر است دارندگان خودرو از کارت سوخت خود برای مصرف بنزین 700 تومانی استفاده کنند، گفت: این در حالی است که بیشتر مردم ترجیح می‌دهند برای استفاده از بنزین 700 تومانی از کارت جایگاه‌دار استفاده ‌کنند.
 
وی با رد این موضوع که تعداد کارت‌های در اختیار جایگاه‌داران کاهش یافته است گفت: اواخر هر ماه به دلیل کاهش سهمیه بنزین 400 تومانی استفاده از بنزین 700 تومانی افزایش می‌یابد به همین دلیل ازدحام در جایگاه‌ها نیز زیاد می‌شود که این به معنی کمبود کارت جایگاه‌داران نیست.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کارت جایگاه‌دار برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد که به اندازه کافی کارت سوخت در اختیار جایگاه‌داران قرار دارد
 
به گفته وی کارت سوخت هر جایگاه‌دار روزانه حدود 1000 لیتر شارژ می‌شود که می‌تواند آن را 256 بار در روز استفاده کند.
 
سجادی با اظهار اینکه تعداد کارت‌های سوخت در اختیار هر جایگاه بستگی به فروش آن و صلاحدید شرکت پخش آن منطقه دارد، گفت: اگر 3 هزار جایگاه عرضه بنزین و گازوئیل در کشور وجود داشته باشد، به طور متوسط هر جایگاه دارای 7 تا 10 کارت سوخت است.
 
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به این سوال که اگر کارت جایگاه‌داران باطل شود در چه مدتی کارت جایگزین آن تحویل داده خواهد شد خاطرنشان کرد: صدور کارت المثنی برای خودروهای شخصی 20 روز است اما برای آنکه مردم در جایگاه‌ها دچار سرگردانی نشوند، صدور کارت المثنی برای جایگاه‌داران در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.
 
افزایش 5.7 درصد مصرف بنزین
 
سجادی آمار مصرف بنزین را در 7 ماهه اول امسال 64 میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود: این رقم نسبت به سال گذشته با متوسط مصرف روزانه 60.5 میلیون لیتر در روز 5.7 درصد رشد داشته است که این موضوع با توجه به افزایش تعداد خودروهای وارد خیابان شده، عادی است.
 
به گفته وی حجم بنزین 400 تومانی تا 21 مهر امسال برای خودروهای سواری شخصی یک میلیارد و 700 میلیون لیتر و برای موتورها 500 میلیون لیتر بوده است.
 
اجازه برداشت بنزین آزاد موتورسیکلت‌ها به 60 لیتر کاهش یافت
 
به گفته قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اجازه برداشت بنزین 700 تومانی موتورسیکلت‌ها نیز از 100 لیتر در ماه به 60 لیتر کاهش یافته است.
 
85 درصد خودروهای بنزین 400 تومانی دارند
 
وی در مورد حجم بنزین 400 تومانی در کارت‌های سوخت نیز گفت: 95 درصد کارت‌های سوخت موتورسیکلت‌ها و 85 درصد خودروهای سواری شخصی دارای بنزین 400 تومانی است که این حجم از یک لیتر تا 1000 لیتر متغیر است.
 
به گفته وی از 64 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین 30 درصد آن بنزین 700 تومانی و 3 میلیون لیتر آن بنزین سوپر است.
 
قیمت تمام شده بنزین با دلار دولتی هزار تومان است
 
به گفته قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، قیمت تمام شده بنزین با احتساب دلار با نرخ 1226 تومان برای هر لیتر هزار تومان است.
 
اجازه برداشت خودروهای گازوییلی هم کاهش یافت
 
سجادی از کاهش اجازه برداشت خودروهای گازوئیلی خبر داد و افزود: البته این کاهش برداشت به معنی کاهش محدودیت در مصرف نیست و دارندگان خودروهای گازوییلی در صورت نیاز می‌توانند مانند بنزین از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کنند.
 
وی با اشاره به اینکه در سال 87 با عرضه گازوئیل با کارت هوشمند یک عدد باید برای اجازه برداشت گازوئیل این نوع خودروها تعیین می‌شد گفت: عدد تعیین شده خیلی بالاتر از نیاز خودروهای گازوئیل سوز بود؛ به طوری که نیمی از این خودروها کمتر از آنچه که پیش‌بینی شده بود را مصرف می‌کردند به همین دلیل اجازه برداشت گازوئیل خودروهای گازوئیلی بسیار محدود کاهش یافت.
 
قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یکی از دلایل کاهش اجازه برداشت گازوئیل 350 تومانی و بنزین 700 تومانی را جلوگیری از برخی از سوء استفاده‌ها در نقاط مرزی کشور و کاهش قاچاق عنوان کرد.
 
تعیین فاصله زمانی برای سوخت‌گیری خودروهای گازوئیلی
 
این مسئول از تعیین فاصله زمانی برای سوخت‌گیری خودروهای گازوئیل سوز خبر داد و گفت: پیش از این هر خودروی گازوئیل سوز می‌توانست در روز سه بار بدون فاصله از هم سوختگیری کند که این امر موجب شده بود علاوه بر ازدحام در برخی از جایگاه‌ها سوخت، گازوییل آن جایگاه نیز در کمترین زمان تمام شود. به همین دلیل تصمیم گرفته شد خودروهای گازوئیل سوز در سه نوبت و با فاصله زمانی حداقل 8 ساعت بتوانند سوخت‌گیری کنند.
 
به گفته سجادی، در هر با عرضه سوخت به خودرو گازوئیل سوز امکان پیمایش هزار کیلومتر مسافت وجود دارد.
 
وی با اظهار اینکه با چنین تصمیمی توزیع گازوئیل نظم بیشتری گرفته است گفت: هم مردم و هم جایگاه‌ داران از تعیین فاصله زمانی برای سوخت‌گیری خودروهای گازوئیلی راضی هستند.
 
افزایش 4.2 درصد مصرف گازوییل
 
سجادی با اعلام اینکه مصرف گازوئیل کل کشور در 8 ماه اول امسال 92 میلیون در لیتر بود گفت: این عدد نسبت به سال گذشته با متوسط مصرف روزانه 88.3 میلیون لیتر حدود 4.2 درصد افزایش داشته است.
 
وی درباره تامین سوخت گازوئیل موردنیاز خانوارهای مناطق سردسیر نیز توضیح داد: گازوئیل 150 تومانی از طریق استانداری، فرمانداری و بخشداری‌ها توزیع می‌شود و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هیچ نقشی در این توزیع ندارد.
 
وی افزود: البته توزیع بنزین 350 تومانی توسط شرکت پخش انجام می‌شود و محدودیتی در عرضه آن وجود ندارد. خانوارهای نیازمند گازوئیل می‌توانند با مراجعه به سایت سامانه تجارت آسان نسبت به دریافت سوخت مورد نیاز خود اقدام کنند.
 
قائم‌مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره تامین سوخت نیروگاه‌ها و صنایع در فصل سرد نیز با تاکید بر اینکه مشکلی در این زمینه وجود ندارد، گفت: شرکت ملی پخش با ذخیره سازی مناسب سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها و صنایع خود را برای یک زمستان بسیار سرد آماده کرده است.
 
با جایگاهداران متخلف برخورد می‌شود
 
سجادی در مورد وضعیت نظارت بر عرضه بنزین و گازوئیل در جایگاه‌های سوخت نیز خاطرنشان کرد که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از زمان تولید تا ذخیره‌سازی و توزیع سوخت بر کیفیت و کمیت فرآورده‌ها نظارت دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه در صورت وجود آلودگی در مخازن جایگاه‌های عرضه سوخت و یا کم‌فروشی آن‌ها با جایگاه‌ها داران خاطی برخورد و در برخی موارد جایگاه آن‌ها بسته خواهد شد، گفت: تلمبه‌های جایگاه‌ها در ماه چهار دفعه توسط شرکت پالایش و پخش و سازمان استاندارد بازدید می‌شود.
 
سایر دستگاه‌ها نیز در کاهش قاچاق نقش دارند
 
سجادی در مورد قاچاق سوخت و اقدامات این شرکت برای کاهش آن گفت: تدابیری توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شده به طوری که کنترل‌های بیشتری بر عرضه سوخت در استان‌های مرزی ایجاد شده است. همچنین برای عرضه فرآورده در این استان‌های مرزی جداول خاصی تدوین شده است.
 
به گفته وی، به عنوان مثال تنها خودروهای مناطق مرزی می‌توانند از کارت سوخت خود در آن منطقه استفاده کنند و خودروهایی که به این مناطق وارد می‌شوند باید از کارت جایگاه‌دار استفاده کنند.
 
وی در مورد افزایش قاچاق سوخت در جزیره قشم نیز یادآور شد که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده ضمن این که سایر دستگاه‌ها نیز در کاهش قاچاق نقش دارند.
 
جایگاه‌های عرضه بنزین یورو4 و 5 مشخص شد
 
سجادی درباره عرضه بنزین یورو4 در کشور نیز گفت: جایگاه‌های عرضه بنزین یورو4 و 5 در کلان شهرها مشخص شد و این نوع بنزین با اولویت کلان‌شهرهایی مانند تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، اراک و اهواز عرضه می‌شود.
 
به گفته وی تعدادی از مخازن ذخیره‌سازی و همین طور مخازن برخی جایگاه‌ها برای این نوع سوخت مشخص شده است.
 
وی با اشاره به اینکه کارهای فنی برای جداسازی این نوع سوخت با سوخت‌های معمولی انجام شده، در مورد قیمت جدید بنزین یورو4 گفت: تاکنون قیمتی برای این نوع بنزین اعلام نشده و بر این اساس عرضه آن با قیمت های معمولی که در حال حاضر بنزین و گازوئیل عرضه می‌شود، به مردم فروخته می‌شود مگر اینکه قیمت‌های جدید به شرکت‌ ملی پخش ابلاغ شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *