پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نوع غذا زمان عمر را مشخص مي كند

دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۴۸
کد مطلب: 250896
امروزه دانشمندان معتقدند كه انسان با دورساختن عوامل مرگ مي تواند عمر نامحدود داشته باشد. همين مسئله باعث شده تا محققان در محيط آزمايشگاه با بهبود شرايط زندگي، عمر حشره اي را به هشتاد برابر افزايش دهند.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، در حقيقت اگر شرايط زندگي آدمي آسان و عوامل مرگ كمتر شود عمر آدمي كه مثلا شصت سال دارد به چهارهزار و هشتصد سال خواهد رسيد.

پيري كه به دنبال جواني به وجود مي آيد، در حقيقت تغييرات و پيدايش كلسترول در جدار عروق است كه به تصلب يا سفت شدن شرايين موسوم است. اين يكي از تعريفهاي پيري است.

حال اگر شرايطي به وجود آيد و اين چربي ها در جدار عروق جمع نشوند، پيري و فرسودگي به تأخير خواهد افتاد. اين شرايط عبارت است از:

1- اعتدال در صرف غذا و خودداري از پرخوري، چنان چه اميرمومنان علي(ع) مي فرمايند.
«هر كه كمتر خورد رنج و آلامش (دردهايي كه به بدن مي رسد) كم تر است.»
2- رعايت آداب تغذيه به منظور جلوگيري از سوءهضم و نفخ و غيره.
3- خودداري از هرگونه اعتياد.
4- مصرف ماست بيشتر از ساير غذاها براي مبارزه با ميكروب هاي سم ساز روده (در افراد سالم و جوان)
5- مبارزه با يبوست و تنبلي روده
6- جلوگيري از پيدايش چربي خون در اثر مصرف نكردن روغنهاي حيواني و غذاهاي بسيار چرب
7- سحرخيزي و ورزش در هواي آزاد به خصوص در صبح زود.
8- رعايت نوع غذاي روزانه زيرا اگر زيادتر از حد معمولي چرب باشد سازنده كلسترول، اگر خيلي ترش باشد موجب ضعف و پيري و سستي اعصاب، اگر خيلي پرنمك باشد باعث لاغري و كم سويي چشم و اگر خيلي شيرين باشد عامل چاقي خواهد بود.

صرف غذاهاي مختلف و رنگارنگ در يك وعده غذايي، اختلال هضم را در پي خواهد داشت، زيرا هر يك از آنها زماني جداگانه براي هضم و جذب لازم دارد.
رعايت نكات فوق در سالخوردگان بيشتر و در زمان پيري لازم است، زيرا دوران پيري زمان ضعف و ظهور بيماريها است.

افراد مسن غالبا دچار بيماري هايي از قبيل فشار خون، نقرس، دردهاي مفصلي، نارسايي شريان هاي مغزي قلب (كرونرها) و مشكل شدن هضم به علت كم شدن شيره هاي هاضمه اي خواهند شد.
قرآن كريم چنين مي فرمايد: هر كه را عمر طولاني داديم از خلقتش مي كاهيم (هرچه پيري فراتر رسد، ضعف و سستي بيشتر خواهد شد) قسمتي از آيه 68 سوره يس.

در دوران پيري دفع كلسيم از خون زياد مي شود و خوردگي استخوان ها شروع مي گردد. مخصوصا در افرادي كه تحرك كمتري دارند. در اين دوران عمر بايستي به اندازه نياز مواد غذايي را مصرف كرد، زيرا اضافه آن به صورت چربي ذخيره شده مخاطرات زيادي به وجود مي آيد.

در اين رابطه پيامبر گرامي اسلام محمدمصطفي(ص) مي فرمايند: معده خانه بيماري زايي است. به بدنتان چيزي كه احتياج دارد بدهيد. ( به اندازه احتياج غذا بخوريد)

طبق گفته كارشناسان تغذيه مقدار كالري لازم در دوران پيري در حدود 2200 تا 3000 كالري است كه بايد به وسيله غذاهاي روزانه تامين شود. اين مقدار كالري از خوردن غذاهاي ساده نيز به دست مي آيد كه روش پسنديده آن، اين است كه در 24 ساعت به عنوان مثال: يك وعده از غذاي پختني (ناهار) و يك وعده ميوه جات (شام) و صبحانه نيز غذاي بسيار سبك و بدون چربي استفاده شود.

استفاده از غذاهاي سبك به عنوان شام توسط ائمه اطهار(ع) بسيار توصيه شده است.

امام جعفر صادق(ع) مي فرمايند: موقعي كه سن به 50 سالگي رسيد، با شكم پر از چربي نخوابيد. زيرا شب ها عصب سمپاتيك كم تر فعاليت دارد،برعكس عصب پاراسمپاتيك كه فعاليت آن تازه شروع به كار مي كند. سوخت و ساز بدن 10-20 درصد تنزل مي كند، لذا شب ها چربي ها كمتر مي سوزند و اكثر سالمندان نيز مبتلا به زيادي چربي خون هستند، اين هر دو نقص باعث بروز عوارضي مي شود كه درباره آن شرح زيادي داده شده است.
از رسول اكرم محمدمصطفي(ص) نقل شده است كه: ايشان در جمعي از اصحاب حضور داشتند و فرمودند: كسي كه شب ميوه مي خورد زيان نمي بيند.

حضرت جعفر بن محمدالصادق(ع) مي فرمايد: روغن غذا، خوب است اما من دوست نمي دارم براي پيران و خوردن روغن در زمستان بهتر است از خوردن آن در تابستان.

گروهي اظهار مي دارند: براي مبارزه با چاقي شب ها شام نمي خوردند، حال اينكه نخوردن شام توصيه نشده است. بايد خورد اما ساده و سالم و به اندازه چنان چه رسول گرامي اسلام(ص) مي فرمايند: شام بخوريد اگرچه مشتي خرما باشد. زيرا شام نخوردن مايه ضعف و پيري است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *