جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

هواپیمایی که همه معادلات را تغییر می‌دهد

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 250585
ورود هواپیمای بدون سرنشین از سمت مدیترانه به حریم هوایی رژیم صهیونیستی، نشان داد خطر همیشه در کمین اسرائیل است. اسرائیل می‌تواند مورد حمله قرار گیرد؛ بدون آنکه هیچ اثری از حمله‌کننده باقی بماند.
به گزارش جهان به نقل از سیاست ما، اخیرا هواپیمای بدون سرنشینی از طریق دریای مدیترانه، در حریم هوایی رژیم صهیونیستی نفوذ کرد. این هواپیما به مدت نیم ساعت بدون هیچ مزاحمی در آسمان مشغول پرواز بود تا اینکه توسط نیروی هوایی اسرائیل بر فراز یک منطقه پرجمعیت هدف حمله قرار گرفت و سرنگون شد.در ابتدا معلوم نبود که چه کسی این هواپیمای بدون سرنشین را فرستاده و فقط معلوم بود که این هواپیما از ناحیه لبنان آمده‌است. (بعدا البته سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان مسئولیت این هواپیمای بدون سرنشین را به عهده گرفت و گفت که این کار حزب‌الله بوده‌است).
 
حالا که معلوم شده حزب‌الله مسئول این اقدام است، نباید این موضوع را فصلی از حوادث منطقه در نظر گرفت. بلکه برعکس، این پنجره‌ای جدید و مهم به روی دورانی است که در آن سرنوشت کشمکش برسر آینده برنامه هسته‌ای ایران قرار است رقم بخورد. دبیرکل حزب‌الله گفته این هواپیما ساخت ایران بوده و توسط حزب‌الله بر فراز سرزمین‌های اشغالی به پرواز درآمده است.
 
در حال حاضر چندین تحول و عامل تعیین‌کننده در حال شکل‌دادن به این دوران جدید هستند. یکی از این عوامل تصمیمات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که در سخنرانی اخیرش در مجمع عمومی سازمان ملل به آن اشاره کرد. سخنرانی او نشان داد که تهدیدهای اسرائیل برای حمله یکجانبه نظامی علیه برنامه و تاسیسات هسته‌ای ایران تعلیق شده‌است. او گفت که اسرائیل، به آمریکا و بقیه جامعه جهانی فرصتی می‌دهد تا شانس توقف پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را تا بهار و اوائل تابستان سال 2013 امتحان کنند.
 
تحول تعیین‌کننده دیگر در این زمینه، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست. موفقیت میت‌رامنی نامزد جمهوریخواهان، در اولین مناظره از مجموعه‌ مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ثابت کرد که او شانس و دورنمایی در این انتخابات دارد و ممکن است آنچه درباره برخورد با برنامه هسته‌ای ایران می‌گوید تاثیرگذار باشد.
 
در داخل ایران اگر چه تحریم‌های اقتصادی تاثیرگذار بوده و فشار زیادی وارد کرده، اما در تصمیم و سیاست‌های این کشور در قبال برنامه هسته ای تغییری ایجاد نکرده‌است. رهبران ایران بعد از ماهها گوش دادن به تهدیدها و لفاظی‌های آمریکا و اسرائیل درباره احتمال اقدام نظامی، اکنون تهدیدهای خودشان را می‌کنند و آنها هم از آمادگی‌ خودشان برای تهدید دیگران و دفاع از عزت کشور سخن می‌گویند. به هر حال آنها وارث امپراطوری هستند و کمتر از این هم نمی‌توان انتظار داشت. مقامات ایرانی تهدید کرده‌اند که نه تنها آماده‌اند به هرگونه حمله و تهدید احتمالی اسرائیل پاسخ بدهند بلکه قابلیت حمله پیش‌دستانه هم دارند. آنها می‌گویند، اسرائیل درصورت هرگونه حمله، فقط مجازات نمی‌شود بلکه نابود می‌شود.
 
این موضع‌گیری با تحولات سوریه و جنگ و درگیری داخل این کشور همزمان شده‌است. در ماههای گذشته تحت تاثیر درگیری‌های داخلی سوریه و همچنین در اثر پیامدهای جنگ سال 2006، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله برای مدت لحن کلامش را آرام کرده‌بود. اما این دوران دیگر به سر آمده‌است. همزمان حکومت ایران می‌گوید که برای ادامه مذاکرات هسته ای همیشه آماده‌است.
 
این موضوع فقط در حد حرف نیست و در عمل هم نشانه‌ای برای این آمادگی بروز داده‌است. مثلا اعلام کرده که بخشی از اورانیوم غنی‌شده خود را به اورانیوم مخصوص تحقیقات پزشکی تبدیل کرده‌است. به عبارت دیگر ، غنی‌سازی اورانیوم از نظر ایران می‌تواند با روند کندتری ادامه یابد. در این مرحله، نشانه دیگری وجود ندارد حاکی از آنکه ایران کاری بیشتر از این در اثر فشار تحریم و تهدید انجام دهد.
 
هواپیمای بدون سرنشینی که اتفاقا در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای اسرائیل در دیمونا ساقط شد، در راستای موضع‌گیری‌های اخیر هسته‌ای و حزب‌الله وارد حریم هوایی رژیم صهیونیستی شده‌است. پیام دیگر این اقدام علاوه بر پاسخ به هرگونه تهدید این بود که ، ایران می‌خواهد به برنامه‌ هسته‌ای‌اش در چارچوب فعالیت هسته‌ای در کل خاورمیانه برخورد شود. یعنی تسلیحات هسته‌ای اسرائیل را نمی‌توان در خاورمیانه نادیده گرفت.
 
اما ماجرای هواپیمای بدون سرنشین دو جنبه نگران‌کننده برای غرب و اسرائیل دارد. اول اینکه این موضوع نشانه آشکاری است از اینکه حزب‌الله به عنوان متحد و بازوی بلند ایران در منطقه با دسترسی به مدیترانه و در مرزهای رژیم صهیونیستی، غیرقابل چشم‌پوشی است. حزب‌الله تنها یک نیروی سیاسی در خاک لبنان و دوست ایران نیست.نکته دوم این است که ورود هواپیمای بدون سرنشین از سمت مدیترانه به حریم هوایی رژیم صهیونیستی، نشان داد که خطر همیشه در کمین اسرائیل است. اسرائیل می‌تواند مورد حمله قرار گیرد بدون آنکه هیچ اثری از حمله‌کننده باقی بماند.
 
استراتژی غرب برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، تا کنون چهار عامل داشت: مذاکرات واقعی و نه فقط دیدارهای هر چند هفته یک بار، تحریم‌های سخت و بدون راه فرار، تهدید به اقدام نظامی و دادن پیشنهادی راضی کننده به رهبران ایران برای کوتاه آمدن از حرفشان. اکنون معلوم شده که فقط آمریکاست که می‌تواند این گره را بگشاید. غرب باید امیدوار باشد که آمریکا هر چه زودتر این کار را بکند.
 
ایتمار رابینوویچ ، سفیر پیشین اسرائیل در سازمان ملل و استاد دانشگاه تل‌آویو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *