پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۵

حجاج چرا خلاف عقربه‌های ساعت طواف می کنند؟؛ شاگرد پروفسور حسابی پاسخ داد

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 249766
شاگرد پروفسور حسابی بر اساس علم فیزیک، علت اینکه جهت انجام طواف دور خانه خدا خلاف جهت عقربه های ساعت است را تشریح کرد.
به گزارش جهان، حسین اردکانی، دکترای علم فیزیک و از شاگردان پروفسور حسابی در گفت وگو با  فارس گفت: هر آنچه در شارع مقدس وجود دارد دارای مبنای علمی است به طوری که در اعمال حج آمده است که جهت حرکت برای طواف به سمت چپ و خلاف جهت عقربه های ساعت باشد یا اینکه اکثر مراجع تقلید می گویند که بهتر است در ناحیه در خانه خدا تا مقام ابراهیم طواف انجام شود.
 
وی افزود: تمام اینها از نظر علم فیزیک قابل اثبات است. در نیمکره شمالی که خانه خدا واقع شده است وقتی هر ذره یا جسمی خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخد 5 نیرو به آن وارد می شود که جمع این نیروها و انرژی ها به سمت داخل است. در بحث طواف هم همین است، ذرات در اینجا انسان ها هستند و مجموع این نیروها نیز به سمت مرکز که همان خانه خداست هدایت می شود.
 
این فیزیکدان ادامه داد: اگر در طواف، چرخش به سمت راست انجام می شد در علم فیزیک آمده است که گریز از مرکز رخ می داد و طبق قانون فیزیک ذرات که در اینجا انسان ها هستند به سمت بیرون پرتاب می شدند و نیروی آنها به سمت مرکز که همان خانه خداست هدایت نمی شد.
 
اردکانی گفت: حالا اگر خانه خدا در نیمکره جنوبی واقع می شد حتماً در دین ما تأکید بر این می شد که باید در جهت عقربه های ساعت یعنی به سمت راست، طواف خانه خدا انجام شود.
 
وی درباره تأکید بر طواف بین در خانه خدا و مقام ابراهیم نیز اظهار داشت: هر جسم متحرکی که حرکت دورانی دارد اگر شعاع کم شود، سرعت آن به طور ناخودآگاه زیادتر می شود و تمایل و تمرکز آن به سمت داخل و مرکز بیشتر می شود به همین دلیل اکثر مراجع می گویند که در این فاصله طواف خانه خدا انجام شود چون با این تمرکز، صعود و عروج رخ می دهد.
 
این دکترای علم فیزیک معتقد است که همه چیز در دنیا بر اساس علم فیزیک قابل بررسی است اما علم انسان در این حد نیست که تمام آنها را دریافت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عقل انسان در مقابل ذات باریتعالی بسیار حقیر و ناچیز است پس بهتر است برداشتی که بر مبنای درک ناچیز خود داریم را به عنوان دلیل قطعی و واقعی یک دستور الهی بیان نکنیم ...
Iran, Islamic Republic of
اينكه دين اسلام بر ميناي عقل است و پايه علمي دارد صحيح است ولي اينكه آنچه را كه ما ميفهميم دليل علمي دستور خدا بناميم چندان درست نيست.
مثلا بعيد ميدانم هيچكدام از مراجع بدليلي كه استاد گفتند فاصله طواف را مشخص كرده باشند.
"به همین دلیل اکثر مراجع می گویند که در این فاصله طواف خانه خدا انجام شود چون با این تمرکز، صعود و عروج رخ می دهد."
Iran, Islamic Republic of
در خصوص جمع نیروها با شما موافقم.ولی به نظر من حتی اگر در نیمکره دیگر بود باز جهت طواف خلاف عقربه های ساعت بود.راستی به نظر این فیزیکدان عزیز چرا هم در نیمکره شمال و هم جنوب گردبادها خلاف عقربه های ساعتند؟آیا اتفاقی است؟
این حرف پایه علمی ندارد وبهتر بود ایشان این مطلب را طی مقاله ای دریکی از مراجع علمی مطرح میکردند....
Iran, Islamic Republic of
چرا نظرات را درج نمیکنید؟