شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

هر شب با قرآن/ نظر خداوند درباره دین

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۳:۴۰
کد مطلب: 249738
بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
آیه 99 سوره یونس
وَلَوْ شَاء رَبُّکَ لآمَنَ مَن فِی الأَرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعًا أَفَأَنتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّی یَکُونُواْ مُؤْمِنِینَ
 
و اگر پروردگار تو می‌خواست، همه اهل زمین جمیعاً ایمان می‌آوردند، پس آیا تو می‌خواهی مردم را اجبار کنی که ایمان آورند.
 
*در قرآن مکرر و به عبارتهای گوناگون آمده است که دین یک عرضه و یک پیشنهاد است، چیزی نیست که بر کسی بار شود و به اجبار به اجرا درآید.
 
*از مضمون این آیه چنین بر می‌آید که مشیت خداوند در نظام کل آن نیست که همگی مردمان به مقام و مرتبه ایمان راه یابند بلکه بسیاری همچنان منکر و جاهل باقی می‌مانند زیرا نظام این عالم بر غفلت است. به گفته مولانا:
 
اُستُنِ این عالم ای جان غفلت است         هوشباری این جهان را افت است
 
*خداوند نخواسته است که به اجبار و اکراه دینی را بر مردم تحمیل کند بلکه هر رسولی سفیری است از جانب او که برو و مردمان را به سوی من دعوت کن، خواه اجابت کنند یا نکنند: «إنا هدیناه السبیل إما شاکراً و إما کفوراً». (انسان:3)
 
همانا که ما راه هدایت را نشان دادیم خواه مردم شکر گزاری کنند و بدین راه بیایند و خواه ناشکری کنند و روی برگردانند.
 
*در قسمت آخر آیه، خداوند با کمی عتاب با پیامبر می‌فرماید با اینکه ما نخواسته‌ایم همه مردم ایمان بیاورند آیا تو می‌خواهی به زور آنان را بر ایمان اجبار کنی؟
 
گرچه دانی که نشنوند بگوی         هر چه دانی تو از نصیحت و پند
 
زود باشد که خیره سر بینی        به دو پای اوفتاده اندر بند        
 
دست بر دست می‌زند که دریغ       نشنیدم حدیث دانشمند          
 
(سعدی)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *