شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

بانک‌مرکزی کاری با۶۰۰۰صرافی غیرمجازندارد؟

يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب: 248540
خبرها حاکی است از 6000صرافی غیرمجاز فعال در کشورفقط 6صرافی حرف بانک مرکزی را جدی گرفتند و به ساختمان شیشه ای میرداماد رفتند تا مقدمات قانونی شدن را طی کنند و مابقی 5994 صرافی دیگر اصلا پایشان را به بانک مرکزی نگذاشتند.
به گزارش جهان به نقل از افکار، هم اکنون حدود ۶۰۰ صرافی مجاز در کشور وجود دارد که ۱۰برابر آن صرافی غیرمجاز درسطح بازار درحال فعالیت است که باید برای دریافت مجوز اقدام کنند و یا اینکه به زودی تعطیل خواهند شد.

این خبر را رئیس کانون صرافان اواخر فروردین ماه ۹۱ به خبرگزاری فارس داده بود و اعلام کرده بود تمام صرافی های غیرمجاز به زودی با طی کردن مراحل قانونی از بانک مرکزی مجوز دریافت خواهند کرد. اما از آن موقع به بعد نه صرافی تعطیل شد و نه خود صرافی ها تمایلی پیدا کردند تا از غیرمجاز بودن به حالت مجاز شدن تبدیل وضعیت شوند.

البته اوایل اردیبهشت ماه جاری نیز ابراهیم درویشی معاون نظارتی بانک مرکزی که مسولیت نظارت و کنترل بر موسسات پولی و بانکی و صرافی ها را برعهده دارد، درخبری تصریح کرد چند صرافی غیر مجاز نیز درسطح کشور درحال فعالیت است که اتحادیه طلا و جواهر به آنها مجوز داده، بنابراین به زودی تمام آنها را درصورتی که به بانک مرکزی مراجعه نکنند تعطیل میکنیم...

البته این ماجرانبود بانک مرکزی همچنین در مهلتی دوباره و این بار به طورکاملا رسمی به صرافی های غیرمجاز مهلت ۱۵ روزه داد تا برای تبدیل وضعیت شدن به مجاز مراحل قانونی را طی کند. اما اینک مهلت ۱۵روزه هم برای صرافی های فاقد مجوز تمام شده، اما بانک مرکزی هنوز طبق وعده خود مبنی بر برخورد تعزیزاتی با صرافی غیرمجاز همچنان سیاست سکوت را پیشه کرده است.

خبرها حاکی است از ۶۰۰۰صرافی غیرمجاز فعال در کشورفقط ۶صرافی حرف بانک مرکزی را جدی گرفتند و به ساختمان شیشه ای میرداماد رفتند تا مقدمات قانونی شدن را طی کنند و مابقی ۵۹۹۴ صرافی دیگر اصلا پایشان را به بانک مرکزی نگذاشتند.

در هر حال سوال این است، دلیل مماشات مسولان بانک مرکزی برای عدم برخورد با صرافی های فاقد مجوز چیست؟ شواهد عینی می توان اذعان کرد صرافی های غیرمجاز نقش گسترده ای را در التهابات ارزی اخیر داشته اند .

صرافی های غیر مجاز با تعیین نرخ ارز بدون توجه به ضوابط که برای آنها در نظر گرفته شده موجب ایجاد التهاب در بازار و افزایش قیمت های ارز شدند.

دکتر مهدی حنطه استاد اقتصاد دانشگاه در گفت و گو با افکار، با تاکید بر مطلب فوق و با اشاره به اینکه صرافی ها باید براساس قوانین و مقررات بانک مرکزی عمل کند گفت: فعالیت غیرقانونی برخی از صرافی ها در آشفتگی اخیر بازار ارز نقش اساسی را بازی کرده است که بانک مرکزی قصد دارد با اقدام به دستگیری و برخورد جدی با این افراد از میزان التهابات در این بازار بکاهد.

وی توقف خرید و فروش ارز، دریافت ارز به نرخ دولتی و فروش آن در بازار آزاد و حذف قیمت ارز به ویژه دلار از روی تابلوها را از جمله اقدامات این صرافی های متخلف عنوان کرد و افزود: نادیده گرفتن مقررات ارزی بانک مرکزی توسط این صرافی ها از علل عمده آشفتگی این بازار تلقی می شود.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد، این وضعیت در حالی است که حتی برخی از صرافی های مجاز با توجه به افزایش شدید قیمت ارز در بازار آزاد دچار وسوسه شده و اقدام به فروش آن می کنند که تصمیمات اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی در خصوص برخورد جدی با عاملان اصلی در شرایط کنونی بهترین گزینه محسوب می شود. در هرحال سوال این است چرا بانک مرکزی برخورد جدی با صرافی های فاقد مجاز نمی کند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *