کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمريكا دنبال راه دررو در جنگ افغانستان است

16 مهر 1391 ساعت 7:59

يك تحليلگر معروف آمريكايي در گزارشي اعلام كرد جنگ افغانستان تبديل به جنگي شده كه بانيان آن از اين صحنه فرار مي كنند.


به گزارش جهان به نقل از کیهان، ديويد ايگناتيوس تحليلگر واشنگتن پست مي نويسد: جنگ در افغانستان همچنان ادامه دارد و همزمان مقامات آمريكا و ناتو و افغانستان و پاكستان مي كوشند راهي براي عقب نشيني آمريكا و ناتو و خروج از بن بست پيدا كنند. هدف يافتن روشي براي عقب نشيني از جنگي است كه هيچ كس اعتقاد به پيروزي در آن ندارد.

وي اضافه مي كند: مقام هاي آمريكايي اين خواسته را با ژنرال احسان الحق رئيس سابق سرويس اطلاعاتي پاكستان و رئيس ستاد ارتش اين كشور در ميان گذاشته اند و او طرحي ارائه كرده كه حد ميانه را در بين خواسته هاي آمريكا و القاعده در نظر بگيرد.

وي در توجيه نظر خود به سخنان ملاعمر فرمانده طالبان به مناسبت عيد فطر اشاره مي كند كه در آن مرد شماره يك القاعده از مذاكره با آمريكايي ها استقبال كرده بود. وي تأكيد كرده بود كه طالبان تمام منافع ملي و اصول فرهنگي را رعايت خواهد كرد. نقشه راه الحق در حقيقت هسته اصلي نيازهاي ديگر احزاب در افغانستان را هم در نظر گرفته است؛ طايفه هاي تاجيك و هراره نيز در اين طرح حرفي براي گوش دادن داشتند.

وي بر بازسازي و كمك هاي اقتصادي به افغانستان تأكيد كرده و خواهان بازسازي سياسي در اين كشور هم شده است. وي براي آرام نگاه داشتن اين منطقه به نوعي به حس استقلال طلبي افغانها ارجاع داده و خواهان ممنوعيت هرگونه مداخله خارجي در اين كشور شده است.

ايگناتيوس خاطرنشان كرد: پاكستان، افغانستان و آمريكا خواهان خروج آرام نيروهاي بيگانه از افغانستان هستند و البته هر سه طرف هم با حضور طالبان در روند مذاكره و صلح موافق هستند. مارك گراسمن كه نماينده ويژه آمريكا در امور افغانستان و پاكستان است در حال نزديك كردن احزاب مختلف در افغانستان به هم است به گونه اي كه پس از خروج نيروهاي آمريكايي از اين كشور، افغانستان گرفتار اختلاف هاي سياسي داخلي نشود.

اين مسأله به افغان ها اين باور مثبت را مي دهد كه آمريكا آنها را در جنگي كه خود آغاز كرده، رها نمي كند و البته طالبان هم مي داند كه پس از سال 2014 نمي تواند به راحتي به كابل لشگركشي كند. با توجه به جنگ جاري در افغانستان احتمالاً گمان مي كنيد كه چالش هاي پيش روي آمريكا در اين كشور از اصلي ترين محورهاي انتخاباتي در حال و هواي اين روزهاي آمريكا است.

اما متأسفانه در حالي كه سربازان و ديپلمات هاي آمريكايي در افغانستان در حال تلاش براي پركردن يك خلا سياسي هستند، باراك اوباما از جبهه دموكرات ها و ميت رامني از طيف جمهوري خواهان به گونه اي عمل مي كنند كه گويا افغان ها مشكل را خود حل خواهند كرد و نيازي به كمك آمريكا نيست.

در همين حال بنا به پيش بيني پژوهشگران بنياد كارنگي به احتمال زياد پس از سال 2014 و خروج نيروهاي پيمان آتلانتيك شمالي ناتو از خاك افغانستان، بار ديگر طالبان در اين كشور قدرت را بدست خواهند گرفت، چرا كه دولت كابل نخواهد توانست چه از لحاظ اقتصادي و چه از لحاظ نظامي در برابر آنان مقاومت كند.

تلفات نظاميان آمريكايي در افغانستان پس از 11 سال جنگ از مرز 2 هزار نفر گذشته است.

صحنه سياسي افغانستان طي روزهاي اخير شاهد مبادله كلمات تند ميان حامد كرزاي رئيس جمهور اين كشور و لئون پانه تا وزير دفاع آمريكا بود. كرزاي گفته بود «ناتو بايد جنگ را به مناطقي بكشاند كه تروريست ها از آنجا مي آيند اما آمريكا حاضر به انجام اين كار نيست و از مقابله با آنها سر باز مي زند. حرف و عمل آمريكايي ها يكي نيست».

در مقابل پانه تا با ابراز ناخرسندي از سخنان كرزاي گفته است: بهتر بود كرزاي به جاي انتقادات، به قربانيان ما در اين جنگ مي انديشيد. ما بيش از 2هزار كشته داده ايم. اين كشته ها دروغ نيست.


کد مطلب: 248420

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/248420/آمريكا-دنبال-راه-دررو-جنگ-افغانستان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com