کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ال‌كلاسيكو؛ يك عمر دشمني

15 مهر 1391 ساعت 7:35

يكشنبه شب ورزشگاه نوكمپ شاهد ال‌كلاسيكوي شماره 254 خواهد بود. بارسلونا برابر رئال‌مادريدي صف‌آرايي خواهد كرد كه شروع بد فصل را پشت سر گذاشته و ناچار به برد آبي‌-اناري‌هاست تا فاصله‌اش با كاتالان‌ها دو رقمي نشود.


به گزارش جهان به نقل از ايسنا، در 253 دوئل پيشين 105 بار بارسا و 92 بار رئال مادريد به عنوان پيروز از زمين بازي بيرون رفته‌اند. آخرين رويارويي دو دشمن قديمي به سوپرجام اسپانيا باز مي‌گردد: قهرمان ليگا، قهرمان جام پادشاهي را به لطف گل زده بيشتر در خانه حريف (3:2 – 2:1) كنار زد و سوپرجام را از آن خود كرد. ليونل مسي پيش از بازي يكشنبه گفت: "نمي‌خواهيم انتقام بگيريم. تنها دنبال برد هستيم." در جدول كنوني بارسلونا با هشت امتياز اختلاف با رقيب جاودانه خود پيشتاز رقابت‌هاي ليگاست. پيش از اين تنها يك بار پيش آمده بود كه مادريدي‌ها با چنين اختلافي روانه نوكمپ شده باشند. بارسا با مربيگري يوهان كرايف در ژانويه 1991 تيم آلفردو دي‌استفانو را دو بر يك از پيش رو برداشت و در نهايت قهرمان ليگا هم شد.

بارسا

كارنامه كنوني آبي – اناري‌ها خود گوياي همه چيز است. تيم تيتو ويلانووا تنها تيم كنوني اروپاست كه تا بدين جا در تمام رقابت‌هاي ليگا و ليگ قهرمانان اروپا برنده بوده است. تيمي كه به دليل وابستگي شديدش به ليونل مسي در اسپانيا "مسيدپندنسيا" (وابسته به مسي) خوانده مي‌شد، در هفته‌هاي گذشته ديگر چنان هم به اين ستاره آرژانتيني وابسته نشان نمي‌دهد. در آخرين موفقيت كاتالان‌ها در ليگا برابر سويا سسك فابرگاس خودي نشان داد و با گلزني به 9 ماه ناكامي‌اش در باز كردن دروازه حريفان پايان داد. كاپيتان پيشين آرسنال در بازي سه شنبه شب ليگ قهرمانان اروپا برابر بنفيكا ليسبون در كنار آلكسيس سانچس شيليايي در فهرست گلزنان تيمش جاي گرفت. هر دو گل اين بازي را هم مسي با مهارت تمام براي همبازيانش تدارك ديد.

دردسر جانشينان پپ گوآرديولا در خط دفاع است. قلب اين خط را بايد خاوير ماسكرانو و آلكس سانگ پر كنند. كارلس پويول بدون ترديد در اين بازي حضور نخواهد داشت. ويلانووا درباره آسيبي كه رهبر و فرمانده‌اش در ليسبون ديد، گفت:‌ "براي آن شادماني ناچار شديم هزينه گزافي را بپردازيم. نبود او فقدان بزرگي است." جرارد پيكه هم از جمله غايبان نبرد نوكمپ خواهد بود. او كه از ناحيه پا با آسيب روبه‌روست در پنج شنبه‌ي بدون تمرين ديگر بازيكنان تلاش كرد، دويدن را از سر بگيرد ولي اين تمرين براي او با درد و دردسر به پايان رسيد. آندرس اينيستاي ضرب ديده هم چندان كه بايد توانش را به دست نياورده است هر چند براي دقايقي در "دا لوز" روانه ميدان شد.

رئال مادريد

رئال پس از استارت بد فصل دوباره راه افتاده است. اين درست به برد سه بر دو برابر منچسترسيتي باز‌مي‌گردد. قوهاي سپيد پس از اين بازي همه رقابت‌هاي خود را با برد پشت سر گذاشته‌اند. شايد از آن رو كه كريستيانو رونالدو ناراحتي خود را به دست فراموشي سپرده است. گلزن پرتغالي دوباره از هر جايي اقدام به شوت و سرزني و گلزني مي‌كند: گل پيروزي برابر منچسترسيتي، گلزني به رايو وايكانو، هت تريك برابر دپور و دست آخر آژاكس در بازي چهارشنبه گذشته. CR7 مي‌گويد: "خوشحالم. مسابقه بسيار خوبي بود. مهم‌ترين چيز تيم است و بدون آن گلزني ناشدني." او از دشواري بازي يكشنبه به خوبي باخبر است: "بازي فشرده‌اي است. باز هم بايد به خودمان اعتماد داشته باشيم." يك روزنالدوي قدرتمند و اراده تيمي دوباره به دست آمده برگ‌هاي برنده كهكشاني‌ها هستند.

ال‌كلاسيكو

مشكل رئال مادريد باقي بخش تهاجمي اين تيم است. تنها كريم بنزماي فرانسوي همانند رونالدو توان باز كردن دروازه حريفان را نشان داده است. گونسالو هيگوآين در چهار بازي اخير ناكام بوده و مورينيو در بازي در آمستردام روي نامش خط كشيد. خط دفاع مادريدي‌ها همانند هميشه ورزيده نيست. سرخيو راموس كه در روزهاي اخير حاشيه‌ساز شده بود، دوباره در كنار رافائل وارانه به ميدان فرستاده شد. مرد فرانسوي در گل دپور خوب عمل نكرد. پرسش همچنان بدون پاسخ رئال بازيساز اين تيم است كه ترديدهايي را به بار آورده: كاكا، اوزيل يا مودريچ؟ در حال حاضر كاكاي دوباره آماده اوضاعي بهتر از ديگران دارد. هواداران هم به اين موضوع اميد بسته‌اند: 68 درصد شركت‌كنندگان در نظرسنجي روزنامه ورزشي ماركا به حضور مرد سال 2007 فوتبال جهان در نوكمپ راي مثبت داده‌اند. هر چند مرد برزيلي بايد انتظاري را كه از او براي داشتن "ثبات" مي‌رود، برآورده كند.

مربيان و تاكتيك‌ها

پرسش اين نيست كه بازيساز چه كسي است. پرسش اين است كه آيا مي‌توان او را از حركت بازداشت. اين نخستين بار نيست كه مورينيو شيوه‌اي دفاعي را در نوكمپ در پيش مي‌گيرد. چيدماني با سه هافبك دفاعي فرصت حضور مايكل اسين را در زمين در كنار سامي خديرا و ژابي آلونسو فراهم خواهد آورد. آقاي خاص مي‌گويد: "در كلاسيكو تنها پاي سه امتياز در ميان است. دوئل يكشنبه يك مسابقه در ليگاست. دو رقيب مستقيمي كه به خوبي مي‌دانند يكي سه امتيازي را مي‌اندوزد كه ديگري آنها را به دست نمي‌آورد."

ويلانووا هم كه حمله به مورينيو در روزگار گذشته را به دست فراموشي سپرده نمي‌خواهد چيزي از تصميم‌گيري زودهنگام يا چيزهايي از اين دست بشنود: "نه. فكر نمي‌كنم اين هفته، كليدي باشد. سرنوشت قهرماني بعدها روشن خواهد شد." رويگرداني بارسا از سيستم اصلي 3-3-4 همان اندازه شدني است كه نيمكت‌نشيني مسي در ال‌كلاسيكو!

چشم‌انداز و رسانه‌ها

آبي‌-اناري‌ها براي دوئل هميشگي با رئال مادريد برنامه‌هاي كم‌سابقه‌اي را در نظر گرفته‌اند. قرار است سراسر نوكمپ به رنگ قرمز و زرد دربيايد؛ همان رنگ پرچم ناحيه كاتالان! در مركز سكوي اصلي هم نام "BARCA" با حروف بزرگ ايجاد شود. برآورد مي‌شود 400 ميليون تن از 30 كشور در سراسر جهان اين بازي و شوي همراهش را زنده تماشاگر باشند. بيش از 30 شبكه تلويزيوني با نزديك به 500 دست‌اندركار پخش اين بازي را برعهده دارند. آيا ال‌كلاسيكوي 254 مسابقه‌اي با هيجان فراموش نشدني خواهد بود؟

مقايسه مسي و رونالدو در ال‌كلاسيكو

بازي

مسي: 21 – رونالدو: 15

پيروزي

مسي: يازده – رونالدو: 3

تساوي

مسي: 5 – رونالدو: 4

شكست

مسي: 5 – رونالدو 8

گل تيمي

مسي: 44 – رونالدو: 17

گل (فردي)

مسي: 15 – رونالدو: 8

پاس گل

مسي: 10 – رونالدو: صفر

دقيقه بازي

مسي: 1900 دقيقه – رونالدو: 1356 دقيقه

دقايق موثر (در گلزني)

مسي: 76 دقيقه – رونالدو: 169.5 دقيقه

دیدار یکشنبه شب دو تیم ساعت 21:20 آغاز می شود.


کد مطلب: 248257

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/248257/ال-كلاسيكو-يك-عمر-دشمني

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com